Publicerat
Kategori: Novell

Gråa dagar.


Tessa gick fram över den stenbelagda gången. Höstlöven föll sakta men säkert till marken. Det var höst. Regn, blask, stora höststormar var på väg. Regina öppnade dörren.
- Vad gör du här, undrade hon.
- Ja.. jag skulle lämna läxorna till Hampus, ljög Tessa.
- Jaha, muttrade Regina, kom in då.
Regina var Hampus arga mamma. Hampus gick i Tessas klass. Egentligen skulle inte Tessa lämna läxorna till Hampus. Hon skulle bara se till att lämna lappen hon hade skrivit i morse. Med fin glitterpenna hade hon skrivit: Får jag chans på dig?
Hon hade gjort två rutor, där det stod Ja över den ena, och Nej över den andra. Hon hade lagt lappen i ett kuvert och skrivit: Till Hampus, med snirkliga bokstäver. Tessa öppnade försiktigt dörren till Hampus rum. Han sov. Hon la försiktigt brevet på hans nattduksbord. Och smög sedan tillbaka till dörren.
- Sov han, undrade Regina.
- Mmm, sa Tessa undvikande, j...jag går nu.
- Visst, visst, sa Regina och viftade med handen.
Tessa gick på tå fram till hallen, satte på sig sina alldeles för små gummistövlar, och stängde dörren bakom sig. Puh, hon hade klarat det. Det var inte så lätt att ljuga för Regina. Med sina hök ögon, kändes det som om hon genomskådade en direkt. Tessa gick förbi Ica.En liten lurvig hund var fastbunden vid en lyktstolpe, den voffade sorgset varje gång någon gick förbi. Tessa var rädd för hundar och dessutom var hennes pappa allergisk. Han sa alltid att hundar var rena rama allergi-pulvret. Hon gick förbi den sorgsna hunden och fortsatte upp mot gatan. Där gick en gammal tant med rullator. Några tonåringar kastade ölburkar på henne. Tessa kände hur ilskan bubblade upp inom henne.
- Vad gör ni era jävla idioter, skrek hon. Själv var hon förvånad över vad hon just skrikit.
Tonåringarna kollade på henne med hat i blicken.
- Bry dig inte ditt småglin, skrek en av dom tillbaka.
- Det gör jag i alla fall! Skrek Tessa och ställde sig bredvid den gamla tanten som nu hade stannat. Just idag bryr jag mig om alla!

Skriven av: Eyla.M

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren