Publicerat
Kategori: Novell

Greta



Iför rosa kanintofflor och en blommig morgonrock á la tant, hasar Greta ut i köket. Med ögon smala som Clintans i färd med att skjuta någon, famlar hon efter tékitteln. Hennes enda tanke består av: Måste…ha…varmt…té. Vilket är rätt befängt eftersom de flesta dricker sitt té varmt, det hör ju inte till vanligheterna att man tappar upp kallvatten i koppen…
Utmattad av den fysiska stressen det innebär att vakna upp, sätter hon sig ner och väntar.
Tekitteln börjar tjuta. Hon flyger upp. Fem minuter senare sitter hon framför tv:n och tittar på en repris av ”Dallas”.


Idag ska hon vara produktiv. Hon ska lära sig idag. Hon ska åka till biblioteket och låna böcker och lära sig. Om vad vet hon inte riktigt än, men det är bara en smärre formalitet, det viktiga är att hon åtminstone har gjort ett beslut att försöka utöka sitt liv. Inte för att hon egentligen behöver lära sig sådär otroligt mycket, Greta är inte helt tom bakom pannbenet, men man kan ju aldrig bli för upplyst.
”Dallas” är överstökat och tékoppen diskad. Nu fattas bara ansiktet och kläderna. Det första finner Greta i toalettskåpet och en kvart senare kliver Gretas snygga tvilling ut ur rummet. Eller vi kanske ska säga ”snygging”, det är ingen modell vi pratar om här, sorgligt men sant och Greta vet om det också.
Påklädd och nyspacklad är hon alltså på väg mot sitt ”nya” berikade liv, fyllt av fakta och intelligens. Fast först måste hon förbi affären och köpa rakblad…

Parkerar cykeln och går in.
Det är en ganska liten affär vilket kan innebära högre priser och när Greta går förbi mejeriavdelningen besannas hennes misstankar: 15 kronor för ett paket fil.
- Hutlöst! Utbrister Greta utan minsta tanke på omgivningens reaktioner.
Hon fortsätter fram till ”Schampo mm”, hyllan…
Det är svårt att välja, hon kommer inte ens ihåg vilken hyvel det är hon egentligen har. Hon försätter sin hjärna i trans…
Medan hon står och begrundar sin senaste dusch, och kommer fram till att det var ett bra tag sedan hon faktiskt använt NÅGON slags hårborttagare, kommer en, till synes, ung och trevlig tjej, fram till henne.
Greta reflekterar inte nämnvärt över detta utan fortsätter med sitt eget personliga, lilla kval.
Tjejen (iförd palestinasjal och kängor, matchat med det alltid så rätta snaggade håret) lutar sig mot henne och säger:
- Du vet väl att du är förtryckt.
Det var ingen fråga utan snarare en självklarhet från dennes sida, som efterföljs av en nick och höjda ögonbryn.
Greta rycker till och tittar förvånat upp med ett charmigt litet:
- öhh va?
Tjejen igen
- Ja. Du vet väl att du är förtryckt. Samma förtroliga nick igen…
- Jaså? Jaha…Öum, ja, jag, öum, jaha?
En förstummad Greta glor på sin upplysare med ögon som lyser av oförstånd.
- Jo, bara det faktum att du står här och försöker välja ut rätt HYVEL, som om inte ordet säger nog, att skala av din kroppsbehåring med visar ju detta utan förbehåll… I vilket syfte söker du detta vapen för att göra dig ”vacker” med? Jo, det ska jag tala om för dig. Mannen! Och om du inte visste det ska jag berätta för dig att den handling du är i färd med att rättfärdiga också bidrar till pedofili!!
- Va? Nä, jag…
- Försök inte att förneka det! Innerst inne vet du att det är sanningen jag säger dig!
Genom att förvränga din sinnesbild av dej själv och förändra sättet andra ser dej, till det sämre genom att raka av dej allt hår, bidrar du till pedofili eftersom männen, enfaldiga som de är, vänjer sej vid att gå i sängs med en kvinna som har kropp som en tioåring och därefter börjar ställa krav på oss andra. Du förstår väl ändå vilken ond cirkel detta leder in oss i?!
Den lilla personen börjar nu komma riktigt upp i varv och Greta iakttar detta med oro.
- Det är samhällets ideal som förtrycker kvinnan och deras enda mål är att göra oss till nickedockor! Det är männen jag pratar om eftersom makten än så länge ligger i största delen i deras händer. Och varför denna konspiration då!?! Jo, det är för att deras rädsla är så djupt rotad, för de vet att kvinnan ÄR det starkare könet och om de inte hela tiden försöker trycka ner oss så kommer vi ta över. Och dom är inte dumma dessa tyranner till män! Nä, för de ger sig inte på den mogna kvinnan med sin propaganda! De ger sig på de unga och inte ännu härdade sinnena hos unga flickor! Och vad gör du, du står här och bidrar till denna inskränkning av rättigheter genom att ytterligare späda på lagret av fördärv! Vad har du att säga till ditt försvar, enfaldiga, självdestruktiva kvinna?!
Ammunitionen verkade för tillfället ha tagit slut hos tjejen. Greta kunde inte mer än beundra och se upp till den människa som klarar av att gå upp till en vilt främmande, och varför inte: möjligen psykopatisk, person och påbörja en sådan ytterst känslig debatt, i en mataffär dessutom!
Och nu ville hon dessutom ha en debatt med Greta. Greta som bara vill komma därifrån och åka till bibblan för att lära och bli en bättre människa. Hon måste få ett slut på det här.
- Hmm…Jo, jag vill inte säga att det inte ligger något i det du säger men anledningen till att jag ska köpa nya rakblad är för att mina hemma är för gamla och rostiga och om jag råkar skära mig med ett sådant så skulle jag få rost i såret och möjligheten att få stelkramp ökar avsevärt i och med detta och då skulle jag behöva åka till doktorn för att ta en stelkrampsspruta och om jag räknar efter ordentligt så märker jag att det blir mycket dyrare att göra på det sättet än att istället köpa ett nytt rakblad. Greta pratade till en treåring, det var i alla fall så hon tänkte…
Och du säger att jag är förtryckt bara för att jag vill hålla mig fräsch? Om du är så insatt i detta som du verkar så borde du veta att ta bort kroppsbehåring inte är ett nytt påfynd, det har funnits i flera tusen år, de gamla egyptierna tog t.ex. bort hår. Och varför får inte kvinnor raka sig om männen får det? Är det då inte en slags förtryck att inte låta kvinnor raka sig? Kommer det då inte bli en revolt mot det förbudet? Varför ska vi se ut som män? Jag vill vara kvinna jag och jag förstår att det må vara så att det är samhällets bild av kvinnan men vill man inte raka sej så gör inte det, men jag vill och jag gör det…
Det är klart att jag tycker det är hemskt att unga flickor går på samhällets ideal men lite ansvar måste faktiskt föräldrarna ta också, och hindra sina barn att göra sådant som hör vuxenlivet till innan de har blivit vuxna och mogna för att ta ett sådant beslut.
Så, om jag vill raka mig så gör jag det! Lite får faktiskt individen tänka för sig själv! Storebror ska inte behöva berätta vad som ska göras hela tiden!
En utmattad och flämtande Greta drar demonstrativt upp sitt byxben för att visa sin motståndare att det inte skulle vara helt fel att kanske gallra bort en hel del av håret som förökat sig där tills skinnet under var bortom igenkänning.

Tjejen ser förvånad ut. Greta antar att hon kanske inte har råkat ut för något motstånd förut, folk har antagligen bara blivit skrämda av hennes militanta stil och sprungit åt andra hållet. Men Greta råkar ha läst: ”Debatt: En livsstil” på gymnasiet…
Greta rycker på axlarna och plockar upp paketet med rakblad som hade trillat i golvet under meningsbytet.
- Det var inte dåligt! Vad imponerande!
Greta tittar förvånat upp
- va?
- Är du alltid så här självständig och medveten? Greta svarar:
- Nj...a...e...Vet inte...vad...Ja, jag antar det...Blev du inte arg? Jag tänkte att jag kanske tog i lite för hårt.
- Va? Nej, absolut inte! Jag älskade det, jättehärligt att få en riktigt bra diskussion för en gångs skull.
Greta ler lite blygt inför komplimangssalvan som just avfyrades. Hon tar några steg bort mot kassan.
- Jo, det var väl trevlig. Men jag måste nog…
- Nej! Vänta lite nu! Jag har en läcker ide. Jag är med i en förening som jobbar för män och kvinnors lika rätt samhället och jag tror du skulle platsa in perfekt, vi behöver nog någon som du som inte bara är helt inne på politik… ja, du kan bli våran ”Kvinna från utsidan” så att säga… nå, vad säger du?
Greta tvekar en stund, tänker efter och bestämmer sej.
- ja, varför inte!
Flickan utbrister ett:
- Tjoho!!
och tar ett skutt upp i luften. Greta blir så tagen av allt att hon också tjuter till och vickar lite på kroppen.
De går tillsammans mot kassan och hennes nyvunna vän berättar mer om vad hon slängt sej in i. Och hon berättar vad hon tycker, mot vilda protester så klart men annars skulle det ju inte vara en diskussion… Hon berättar bland annat att: ”Män Är Skit!!”- stilen skulle kanske tonas ner lite, det kan bli lite pinsamt att försöka ha sex med en man samtidigt som man försöker predika om hur mycket man hatar honom för det han och hans kön låtit kvinnan genomlida genom århundradena.

Och så slutar allt lyckligt som sej bör.

Skriven av: Linda Kuronen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren