Publicerat
Kategori: Novell

Hälsokostprofeterna

Det var på den tiden jag unnade mig nöjet att gå till hälsokostprofeter. Ett tag konsulterade jag två hälsomedikusar som förvirrande nog hade helt olika uppfattningar. Jag njöt av den uppmärksamhet de ägnade mig lika mycket som de njöt av den respekt jag visade dem. Den ene – jag kallar honom A – inskärpte vikten av flera gånger om dagen sträcka sig ut sig ordentligt ”som hunden, som katten”. Ett råd som hade fördelen att vara gratis (förutom att han tog ett arvode vid varje besök).
Den andres mirakelkur var intag av en matsked äppelcidervinäger tre gånger dagligen. Naturligtvis skulle den vara av hans egen tappning, det dög inte med sden som fanns på ICA. ”Den måste vara gjord av biodynamiskt odlade äpplen”, hävdade han.
Jag hade ont i en axel. A. Uppmanade mig att sträcka ut kroppen. Gjorde jag detta regelbundet, skulle värken försvinna.
B. föreskrev tre dagliga matskedar äppelcidervinäger. Det får muskulaturen att slappna av, påstod han.
”Men A. säger att det viktiga är att man sträcker ut kroppen varje morgon, som hunden, som katten,” sa jag för att höra hans reaktion.
”Jag känner till herr A:s teori”, sa B ”och jag ger inte mycket för den. Jag säger inte att han bluffar medvetet men hans kunskaper är grunda och förlegadea. Det är direkt farligt att sträcka ut en kropp som inte värmts upp genom träning”
För A berättade jag om B:s äppelcidermedicinering.
”B menar nog väl men ett långvarigt intag av sur äppelcidervinäger kan vara skadlig för organismen”, ansåg han.

Jag fick erektionsproblem och konsulterade naturligtvis mina hälsokostguruer. B. tjatade om sin äppelcidervinäger. A. påstod att om man började dagen med att sträcka på kroppen skulle blodcirkulationen bli bättre och då skulle erektionen bli starkare.
När förbättringen inte infann sig hade de alltid någon förklaring till hands. Felet var att jag drack kaffe, åt pastasås av pulver, gick utan mössa.
Av de båda charlatanerna var dock A den bättre. Han föreskrev att jag före sänggåendet skulle ta en tesked en viss krydda. Jag tyckte det lät fantastiskt att en krydda som brukar ingå i kakrecept och som finns i de flesta vanliga kök skulle kunna förbättra erektionen. Men jag upptäckte att min resning snart blev betydligt stoltare.
Nästa gång jag besökte honom sa jag:
”Ni har nog ändå en del vettiga idéer, får jag erkänna. Den där kardemumman som ni rekommenderar, den smakar konstigt men den har gjort underverk med min erektion.”
Han tittade förvånat på mig.
”Snälla ni, jag sa inte kardemumma, jag sa ingefära.”

Skriven av: Lasse Schulze

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren