Publicerat
Kategori: Novell

Har inget på lager......!


Det hade gått ett par veckor på en ny hösttermin, löven singlade ned i vackra färger och utgjorde en matta i parken och på gatorna runt omkring. Göran Lövberg, lärare på Carlssons musikskola som undervisade i svenska tittade ut igenom fönstret. Han suckade en djup suck och såg ned i sina papper igen. Klass 9c hade fått en uppgift att påbörja med som skulle vara klart om två veckor; ' Hur man tar vara på hösten på bästa sätt? ' Göran såg ut över klassrummet, nedböjda huvud avslöjade flitiga elevers skrivaranda förutom Kattis och Hannah som tycktes fått skrivkramp och pratade halvhögt med varandra om vad de skulle göra om de fick ett skivkontrakt och flyttade utomlands. Göran hyssjade dem och sade att de kunde kanske skriva ned om vad de sade än att pratade till varandra i stället. ' Ni stör lektionen! ' Flickorna blängde lite ilsket mot Göran, men förstod att han hade rätt. De tog tag i pennorna och klassrummet fick sin tystnad igen. Just då ringde klockan och alla började till att resa sig och springa ut.

- Måndag om två veckor skall uppsatsen vara klar, minst 10 sidor! Skyndade sig Göran att säga och han fick ett stönade från flera håll. Förhoppningsvis hade de uppfattat budskapet. En kille hade dröjts sig kvar, han stod där vid katedern med böckerna under armen. Mycket lovande kille som spelade flera instrument, men huvudinstrumentet var saxofon. Han slickade sig om läpparna och svalde några gånger; 'Jo, Göran???'

- Har du problem med något Niklas?
- Jag vet inte om jag hinner klart uppsatsen.
- Någon speciell orsak?
- Skall på en turnè i Oktober och jag måste öva. Det kommer att ta hela min fritid!
- Det är ju tre veckor dit, klart du hinner öva också!! Du är ju jätteduktig, en specialbegåvning.
- Jo, men jag har ingen aning om hur man tar vara på hösten när jag ska öva med bandet. Det tar all tid ju......!
- Kan du inte skriva om det, hur ni lägger upp er tid för alla evenemang och osv?
- Joo.....!
- Om du sitter å skriver någon timme varje dag, skall du se att du får en bra story så småningom. Upp med hakan nu! Du kommer försent till nästa lektion.

Niklas nickade i medhåll, klart att Göran hade rätt. Det gick inte att smita ifrån hans uppgifter, det var lika bra att göra dem. Då hade man gjort det sen. Han öppnade sitt skåp som han hade i korridoren, lite längre bort. Matematik stod på schemat, tog matteboken och skyndade iväg. Petter hann ifatt honom som undrade vad Göran hade sagt. Niklas svarade med att de var tvungna att göra sina hemläxor iallafall. ' Det är lika bra, antar vi behöver den sortens kreativitet för att skriva våra låtar '

- Ja, kanske det!

- Vi kanske kan lägga upp det som en slags dagbok och där vi kan skriva ned alla låtar som vi kommer på.
- Låt oss ta det som en stafttskrivning.
- Varför inte?!
- Vi klurar på det hemma sen. Ses vid skåpen...! Petter gick till sin mattegrupp och Niklas till sin.

Vad händer sen? Lyckas Niklas att skriva sin uppsats och öva samtidigt? Fortssättning följer.......




-

Skriven av: Ullis

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren