Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Have a nice day!

Han tänker på vinden. Alldeles nyss blåste det så att håret stod på ända, nu mojnar det. Doften av ny tussilago och asfalt tilltar när solen tittar fram bakom molnen. Det är en såndär dag då strålarna bränner marken och utan undantag hotar fukt på flykt. Det är bara en sak som fattas.

På håll ser han hur grannens barn smygspringer över grusgången. Alla samlas vid mopeden som nyparkerad ståtar med styret mot garagets långsida. Någon fingrar på framlyktan, en annan klappar sadelns galon och flickan i flätor lägger armarna i kors och sparkar på bakdäcket. Femtonåringen sitter på trappen till huset och beundrar sitt vrak på håll. Han klappar den svarta hjälmen som ett lydigt husdjur och tar två klunkar svartvinbergssaft. Plötsligt ropar någon något och ungdomen försvinner in i huset.

Han minns inte riktigt. Ett minne sveper förbi och stannar en millisekund. Det har något att göra med syrenens blommande prakt och betong. Vagt. Då störs hans tankar av ett besök. Där grusgången blir gräs står ett barn i röd klänning och tittar på honom med stora ögon. Hon petar sig i näsan och torkar av sig på magen. Sylt har klibbat torr i mungipan och snett ovanför höger öga sitter ett brunt plåster på svajj.

Hej på dig lilla gumman! Kommer du och hälsar på idag!

Det blir inget svar. Elsa snavar på en tuva och stupar framlänges på gräset. Tårarna borde komma men hon reser sig upp och tittar på honom igen som om inget har hänt.

Ojsan! Nämen rasade du på gräset lilla vän!

Mamman kommer springandes. Gumman! Är du här nu igen? Kom så går vi hem. Vi ska inte störa farbror. Farbror behöver lugn. Förlåt! Mamman ursäktar sig med en gest som får armbanden att väsnas som en skallerorm. Vi ska till affären. Det är kalas idag. Have a nice day!

Han tänker på vinden. Alldeles nyss blåste det så att håret stod på ända, nu mojnar det. Doften av ny tussilago och asfalt tilltar när solen tittar fram bakom molnen. Det är en såndär dag då strålarna bränner marken och utan undantag hotar fukt på flykt.

Skriven av: Erik Tobias Enström

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren