Publicerat
Kategori: Novell

Helgpappan

Lennart tittade längtansfullt ut genom fönstret. Det var visserligen mulet och snöade lite, men på nyheterna hade de lovat sol till helgen. Det var fredag idag, en halvtimme kvar tills klockan var ett och lunchrasten började. Då skulle han ta cykeln hem, han hade nämligen tagit ledigt eftermiddagen så att han skulle hinna köpa mat och tanka skotern och allt annat om behövde fixas innan Helgen med stort H.
Det var hans helg med barnen. Han hade planerat denna utflykt länge, annars hann de ju aldrig träffa varandra, det var så mycket spring mellan kompisar, träningar och matcher och allt vad det var. Det var ju bara varannan helg han hade dem och han saknade dem. Det var inte som när han bodde tillsammans med deras mamma och han hade träffat dem varje dag. Nej, man måste ta vara på de små stunderna nu. Redan förra helgen de var hos honom hade han berättat om sin ide och bett dem leta reda på sina skoteroveraller. För de passade väl fortfarande? Nåja, det skulle väl lösa sig. Barnen hade väl inte verkat allt för entusiastiska, men Lennart var säker på att det skulle ändras när de väl kom ut i friska luften. Dagens unga var alldeles för sällan ute i naturen.
Kvart i ett bestämde sig Lennart för att det räckte för idag. Han plockade i ordning sina saker och gick bort till Hasses kontor. Han hade fått lov att låna Hasses stuga över helgen, han skulle ändå inte dit eftersom hans syster skulle gifta sig. Hasse gav honom nycklarna och påminde om att värmen kunde krångla lite men om man hade varma kläder ordnade det sig, och rören frös på vintern, så de måste hämta vatten från sjön, det fanns en isborr i båthuset om de inte hade en egen. Lennart tackade glatt och gick med lätta steg mot hissen. Han var ensam därinne så han passade på att spegla sig. Han hade inte rakat sig på ett par dagar för skägget skulle skydda mot kylan. Inte för att kylan skulle vara någon fara, han hade underhudsfett så det räckte; tänkte han och skrattade för sig själv samtidigt som han klappade sig på kulmagen. Hissen stannade på bottenplan och han steg av, vinkade glatt till flickan i receptionen och klev ut i den friska luften. Han drog ett djupt andetag och njöt av friheten, detta skulle bli hans och barnens helg. Han gick bort till cykelstället, satte på sig hjälmen, låste upp cykeln och började färden hemåt. Han hade börjat cykla till och från jobbet efter att någon, troligen hans dotter, hade påpekat att han faktiskt hade gått upp ganska mycket i vikt.
Det var inte speciellt mycket folk på snabbköpet så Lennart kunde i lugn och ro gå runt bland hyllorna och leta efter det han skulle ha. Han hade noga suttit och skrivit en lista kvällen innan; torrmjölk, makaroner, grillkorv... Vid läsken och chipsen stannade han, skulle han köpa en Cola och en påse dillchips? Som en överraskning åt barnen? Jo, det kunde ju vara mysigt. Hasse hade sagt att det fanns en svartvit 17' tv, kanske skulle det vara något trevligt familjeprogram på lördag kväll. Köerna var inte långa och snart svängde Lennart in bilen på bensinmacken som låg intill matvaruaffären. Han lyfte ut två dunkar ur bagaget och tankade bensin till skotern i dem. Skotern ja, en Lynx årgång -85, hans gamla trotjänare och ögonsten. Visst, sonen tjatade på honom att köpa en ny skoter, men han var så nöjd med den han hade. Kanske han skulle ge grabben en skoter när han fyllde sexton? Men vad skulle man då ge dottern som kostade lika mycket så att det inte skulle bli bråk?
Resten av dagen tillbringade Lennart med att packa allt som skulle med; sovsäckar, mat och pimpelspöna. För de skulle fiska, han och barnen. Renskinn hade Hasse sagt att han kunde låna, det fanns i båthuset, men han måste komma ihåg ett liggunderlag till grabben, han kände ju fortfarande av pälsdjur även som allergin höll på att växa bort. Sin egen isborr ville han också ha med, men han tvekade vid mobilen. Han hade sagt åt barnen att lämna sina hemma, den här helgen skulle det bara vara dom. Men det kunde ju uppstå en nödsituation, Lennart bestämde sig för att ta med telefonen, men den skulle inte vara påslagen.
Vid sjutiden satte han sig i bilen och körde till garaget som han hyrde åt skotern. Men innan det bytte han om till sin skoteroverall, det var ett tag sedan han använt den. Den spände över magen och det knakade lite i dragkedjan, men Lennart hoppades att den skulle töja sig lite när han använde den. Väl vid garaget tillbringade han över en timme med att försöka lasta både skotern och kälken på släpet. Det var lite besvärligt att göra det ensam, men han ville inte slösa den dyrbara tiden med barnen på det. När han var klar åkte han hem igen. Han packade in allt utom maten i bilen och gick och la sig med ett leende på läpparna. Han ställde klockan på sju, klockan åtta skulle han plocka upp barnen, det hade han sagt till dem. Färdigklädda med varma kläder och en rejäl frukost i magen klockan åtta, prick åtta.

När klockan ringde nästa morgon kändes det inte alls jobbigt att stiga upp. Från fotona på nattduksbordet log två glada barnansikten mot honom. Lennart lagade en ordentlig frukost bestående av havregrynsgröt med äppelmos, fullkornsbröd och kaffe. Precis som meterelogen på tv hade sagt strålade solen, det var ännu ganska många minusgrader, men det blev allt varmare. Lennart klädde sig varmt, med ullunderställ och ylletröja och tjocksockar. Han packade maten i bilen, gick igenom att allt var med, gick runt i lägenheten och kontrollerade en sista gång att alla plattor var avstängda och att han släckt på toaletten, sedan låste han ytterdörren. Bilen gick på tomgång utanför och snart var han på väg mot garaget för att hämta skotern. Det gick lätt att koppla på släpet. Om en kvart skulle de sitta i bilen på väg mot en stuga i fjällvärden. Han hade fått en vägbeskrivning av Hasse, han skulle lämna bilen på parkeringen, sen var det en halvtimmes skotertur över isen till stugan. Han visslade glatt för sig själv när han styrde in på vägen där han tidigare bott. Ett gult hus med nummer 7. Han lämnade bilen på gatan utanför och gick fram till dörren. Han hade trott att barnen skulle springa ut och möta honom men de kanske inte var riktigt klara ännu. Dörren var låst så han fick ringa på några gånger. Efter fem signaler öppnade hans ex-fru, ännu klädd i morgonrock.
"Vad gör du här Lennart? Jag brukar ju köra barnen till dig vid tolv när de har vaknat!"
"Vad menar du? Har de inte stigit upp än? Jag sa ju åt dem att vara klara till åtta! Vi ska ju åka ut till Hasses stuga, jag fick ju låna den över helgen…"
"Vem är det, mamma? Fan att man inte ska få sova på helgerna heller" muttrade en trött målbrottsröst. "Farsan, vad fan gör du här?"
"Vart är din syster? Vi ska ju åka till Hasses stuga, jag sa ju det förra helgen" Lennart tittade förvirrat mellan sin son och sin före detta hustru. "Vart är Anna?"
"Anna har åkt med några kompisar till fjällen för att åka skidor"
"Men det är ju min helg att ha barnen, varför lät du henne åka?"
"Men nu får du ge dig, Lennart. Hon är sjutton år, hon får väl välja själv"
"Men, men…" stammade Lennart, han viste inte vad han skulle säga, tillslut vände han sig till sin son. "Men du då Jonas, du vill väll följa med till Hasses stuga? Jag har köpt grillkorv och dina favoritchips…"
"Asså farsan" började Jonas tveksamt. "Jag har match idag, en viktig match. Den andra målvakten är sjuk så jag måste vara med… Annars hade jag följt med" la han snabbt till.
Lennart bara stirrade på honom.
"Ni visste ju" mumlade han. "Varför sa ni inget då?"
"Det är nog bäst du går nu Lennart, du förstår väll att du inte kan tvinga en fjortingåring att välja mellan sin pappa och laget!"
Utan att säga något mer vände Lennart ryggen till sin ex-familj och gick ut. Han satte sig i bilen men startade den inte. Han bara satt och stirrade framför sig. Vad skulle han göra nu? Bilen var packad, skotern fulltankad och maten inköpta. I säkert tio minuter satt han helt stilla innan han tveksamt startade bilen, gjorde en klumpig u-sväng och rattade bilen längs smågatorna.
Han kom ut på E4:an, vred på Frank Sinatra på högsta volym, kastade en blick ut genom sidorutan och tänkte för sig själv; att det inte var såhär han föreställt sig att hans helg med barnen skulle bli.

Skriven av: Wille

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren