Publicerat
Kategori: Novell

Hemska kompisar.



-Du kommer väl,ellerhur?
-Du e väl inte feg va?
-Jag...nää,men
-Lova att du kommer,annars e du inte med i gänget längre!Hag du förstått?
-Du vill väl va med oss.Ellerhur Stumpan?
-ja...Jag kommer.
-Bra!Du behöver inte ha med dig något.Vi fixar allt.Passa tiden bara!Annars ska vi fan se till att du gör det!
-Jaa.
-Skitbra.
Vi synns!
Hon ser efter tjejerna som med stora steg går genom skolans trånga korridor mot utgången.
Sedan tar hon sin tunga skolväska och går sakta åt samma håll.
Emelie är 15 år och har inga riktiga kompisar.
hennes föräldrar är skilda och hennes pappas nya tjej Liselott ställer bara till besvär för henne.
Idag ska pappa och Liselott ut på krogen och festa.Det gör dom varrje fredag.
Och varrje fredag får Emelie ligga i sin säng å oroa sig för morgondagen.
Då ser det ofta ut som om det dragit fram en tornado i vardagsrummet.
Ofta ligger pappa och Liselott i soffan och snarkar.Och arga grannar ringer på dörren i ett kör och vill veta vad det var för oväsen i natt.
Pappa och Liselott är fortfarande borta när Emelie kliver upp ur sängen tar på sig sina mjukisbyxor,en kofta och går sin väg.
Hon är påväg till skolan där tjejerna väntar på henne.
-Tjena!Äntligen kommer du.
Isolas hesa röst får Emelie att rysa till.
När hon med tunga trötta steg släpar sig fram till tjejerna så pressas en cigarett in i munen på henne.
-Här.Isola tänder den åt henne och hon drar ner den äckliga röken i lungorna.
Fy fan vad äckligt!Emelie börrjar hosta.
Tjejerna ställer sig i en ring runt henne och skrattar.
Emelie får tårar i ögonen och springer sin väg.
-Men va fan,din jävla fega unge stanna!
Men Emelie springer bara snabbare.
-Vi kommer att spöa dig!
Hör du det!På måndag!
Om du inte stannar nu!
Det vill inte Emelie.
När hon sprungit upp för hela uppförsbacken så sjunker hon ihop.
Det svider i halsen på henne och hon har fått håll.
Tårarna rinner ner för hennes kinder.
-Vem är du?Vad har hännt?
Emelie lyfter på huvudet och där står hennes mamma med hunden Rex.
-Emelie!Vad är det med dig?Vad gör du här?
Emelie reser sig sakta upp.Tar hennes mamma i handen.
-Nu vill jag gå hem.Säger Emelie.
Hem till dej mamma.
Emelie vet inte hur länge sedan det var hon träffat hennes mamma.
Efter skillsmässan valde hon att bo hos pappa för hon tyckte det var så jobbigt att pendla mellan hennes föräldrar.Det var innan hennes pappa träffade Liselott.


Skriven av: Franziska Nömm

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren