Publicerat
Kategori: Novell

Housegest Manor

Novell 'Housegest Manor'
 
Hej! Jag heter Cassandra Fox, men jag kallas för Cassie, jag är 14 år och bor i Kalifornien. Och nu ska jag berätta om första gången som jag fick åka på sommarläger, det var för ett år sen...

Det var lördag morgon och jag höll på att packa för resan. Jag skulle åka buss till sommarlägret samma dag klockan halv fyra, och eftersom att det var första gången som jag skulle få åka på sommarläger så var jag ganska så nervös. Egentligen så skulle min  bästa vän Kim också ha följt med, men tyvärr så åkte dom på semester till Grekland istället. Det hade kännts mycket tryggare om hon hade följt med, jag menar det var ju ändå mitt livs största äventyr hittills! Och jag tyckte att det skulle bli jätte spännande! Men jag hade inte räknat med att det skulle bli så mycket spänning förstås...
Tre timmar senare så satt jag äntligen på bussen påväg till sommarlägret 'Sommar-kul', vi skulle få bo i en gammal herrgård som säkert var 40-60 år gammalt! På bussen påväg till sommarlägret så lärde jag känna en tjej som hette Sarah och var i min ålder. Vi satt bredvid varandra i bussen och vi pratade om allt möjligt och hade jätte trevligt! Det var en lång åk-tur men ungefär 7 timmar senare så var vi äntligen framme!

Klockan var halv elva så det var ganska mörkt ute när vi klev av bussen. Vi tog våra väskor och en kvinna i 40-års åldern som skulle ta hand om oss på lägret visade oss vägen upp till den gamla herrgården som låg högt uppe på en kulle. När vi var inne i herrgården så spärrade jag upp ögonen, jag hade aldrig sett något liknande förut! Det var det största hus jag någonsin har sett! I den otroligt stora hallen så hängde det flera kristall kronor i taket, och en heltäckningsmatta i sammet täckte golvet. Och mot ena väggen så stod det en lång och bred mäktig trappa, också möblerna! Vilka fantastiska möbler! Det mesta var i guld och sammet, och vackra tavlor på gamla kungar och drottningar prydde väggarna. Kvinnan som skulle ta hand om oss hette Mrs Williams, och hon tog med sig oss uppför den långa trappan och visade oss vart våra rum låg.Vi skulle bo två och två, killar för sig och tjejer för sig. Som tur var så fick jag dela rum med Sarah. När vi hade packat upp så gick vi ner till den stora vackra matsalen och åt kvällsmat, och sen så gjorde vi oss iordning för kvällen. Alla hade ett badrum, två sovrum, en hall och ett allrum i deras så kallade 'rum', själv kallade jag varje 'rum' för en lägenhet, så stora var 'rummen'! Jag och Sarah satt och pratade om hur spännande det skulle bli imorgon, innan vi gick och lade oss. När Sarah hade gått in till sitt sovrum så kändes det lite ensamt. Det var alldeles kolsvart och jag kunde höra vinden tjuta utanför fönstren, det var ganska kusligt måste jag erkänna. Jag låg vaken en lång stund, men till sist så somnade jag.
Nästa morgon när jag vaknade så steg jag upp och gick in i allrummet. Där satt Sarah och läste en veckotidning.

-Godmorgon, sa jag och satte mig ner vid bordet.

-Godmorgon, sa Sarah och tittade glatt upp, så du har äntligen vaknat!

-Ja, har du suttit här länge? undrade jag.

-Nja, inte så länge, sa Sarah, bara sådär 2-3 timmar!

Jag skrattade.

-När har du stigit upp egentligen?

-Ungefär klockan 6, sa Sarah och log.

-Du är ju inte riktigt klok! sa jag och skrattade.

-Kanske inte det, men du kolla här, sa Sarah och tog fram en annan tidning.

Jag kollade på tidningen, men såg ingenting särskilt.

-Ja, vad är det för särskilt med den där? undrade jag och höjde på ögonbrynen.

-Kolla i tdiningen på sid 10, sa Sarah.

Jag kollade i tidningen på sidan 10, och genast förstod jag vad hon menade.

- Sommarlägret 'Sommar-kul' ska bo på den gamla herrgården 'Housegest Manor' i sommar. Vi får hoppas att dom inte råkar ut för något kusligt, eftersom att det sägs att det spökar där. Det finns många vittnen som sägs ha sett genomskinliga figurer smyga omkring i trapporna och korridorerna, och en del sägs ha hört kusliga skrik. Om det är sant så får vi hoppas att barnen på 'Sommar-kul' inte blir allt för uppskrämda, läste jag högt, wow! Vi bor alltså på en spök-herrgård!

-Nja, det är ju inte säkert, sa Sarah, men visst är det kusligt?

-Det kan man lugnt säga, sa jag, tur för mig att jag inte tror på spöken!

Jag kastade huvudet bakåt och skrattade.

-En spök-herrgård! Pyttsan!

-Jag håller med dig, sa Sarah, såna där människor vill bara ha uppmärksamhet genom att säga att dom har sett spöken.

-Precis, sa jag, så nu glömmer vi allt det där.

-Okej, sa Sarah och log, kom så går vi ner och äter frukost istället.

-Det låter åtminstone som en bra idé! 
                                        Av:Sara Kornhall,12 år

Skriven av: Sara Kornhall

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren