Publicerat
Kategori: Novell

Identitet okänd

Hon hade kommit till Kruka för tre månader sedan. Men det visste ingen om. Kruka låg en bit utanför Göteborg. Tja, byn hette ju inte Kruka. Den kallades för det. Kruka var en såndär by där alla kände alla. Det fanns två affärer; en presentbutik och en nära livs när man kunde handla mat. Ville man ha något annat bar det av in till Göteborg. Det fanns bara villor i Kruka. Inte en enda länga radhus. Fast Kruka var en liten by, så det var inte så mycket mellanrum mellan villorna.
Lisen hade bott i Kruka i hela sitt liv. Hon var född i Göteborg, 1990, den 4 mars. Hon gick i en liten skola i Kruka. Det fanns det.
Nu var det så besynerligt att en ny tjej hade kommit. Det gick rykten över hela Kruka.
- Heter hon inte Jenny? Är fet?, var bara ett rykte av alla.
- Nä, hon heter Tina, svarade alltid Lisen. Fast hon visste inte heller. Ett rykte till.

En kall novembersdag, klockan 7.55, var Lisen på väg mot skolan. Det var iskallt ute. SNön hade fallit två dagar innan, och det var runt 8-9 minus ute. Det kunde bli kallare.
- Lisen! Lisen!, hörde Lisen någon skrika bakom henne. Hon gjorde en elegant omvändning och fick se Becka komma springande.
- Hej på dej, sa Lisen när en andfådd Becka kommit ikapp henne.
- hej!, pustade Becka.
- Gud vad kul med snö!, sa Lisen och räckte ut tungan i hopp om att få en snöflinga på den.
- Va äcklig du e, sa Becka, i en snöflinga finns det bajs och kiss och jag vet inte vad!
- Äsch, de ä nog bara som de säger, sa Lisen och lyckades fånga en snöflinga. Mums!
De kunde nu höra skolklockan ringa in, så de sprang resten av vägen till skolan.

- Allehop, det här är Elinor, sa deras lärare Igor. Hon ska börja här nu.
Det var hon! Tina, Jenny, Ulrika.. Det var dennya tjejen. Lisen visste inte att hon var lika gammal som henne.
Ellinor hade lite längre hår än Lisen (lite mer än till axlarna) och nötbruna ögon. Hon var söt.
- Du kan sitta brevid.. Becka, sa Igor och pekade ut vem Becka var.
Becka såg mig i ögonen och himlade med dom. Inte mig, tycktes de plågsamt säga.
Efter skolan upptäckte Lisen att Ellinor bodde granne med henne. Ellinor gick en bit bakom Becka och Lisen. Becka bodde fyra hus bort. Tja, nästan i alla fall.
- Ellinor, vill du ha sällskap?, frågade Lisen när Becka vikt av.
Ellinor tittade nyfiket upp, mötte Lisens ögon men sa inget. Lisen tyckte hon såg läskig ut och svalde hårt.
- Du behöver inte, sa Lisen tyst och stannade upp.
- Det är ok, sa Ellinor med Stockholmsdialekt. Jag kan gå med dig.
De gick upp brevid varandra. De var tysta en bit på vägen.
- Vart bodde du innan?, frågade Lisen besvärat.
Ellinor såg helt koolugn ut.
- Stockholm, svarade hon kort utan att slita blicken från marken.
- Kul.
Lisen blev lättad när hon såg sitt hus över kullen.
- hej då, sa Lisen tyst och gick in till sig. Ellinor stannade upp, vinklade på huvudet som en söt hund och bara tittade på Lisen.
Lisen bara gick, räddare och räddare. När hon kom in hängde hon av sig kläderna och kokade en kopp choklad.

Spännande ?

Skriven av: Elin - Xavii.tk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren