Publicerat
Kategori: Novell

Jagad

Tystnaden sänker sig ner över mig, som ett kallt snötäcke. En porlande bäck rinner framför mig. Långt borta i fjärran hörs välkända ljud, en gnäggande häst som stampar med hovarna i marken, en uggla som hoar högt och kusligt, en fågels flaxande vingslag, vindens tjut och bäckens porlande brus. Jag är omgiven av träd och jag känner lukten av koda och barr. Den grå stenen som jag sitter på är kall. Smaken av blod uppfyller min mun. Skogens skuggor närmar sig mig och hotar att kväva mig. Mina gröna ögon är uppspärrade av förskräckelse. Marken är täckt med höstlöv i gula, röda och bruna nyanser. Lysande löv som virvlar i vinden. Plötsligt så hör jag ett prassel. Jag håller andan. En fot har pressats mot löven och de prasslande stegen kommer närmre. Jag reser mig upp, här kan jag inte stanna längre. Med lätta, snabba steg springer jag längre in i skogen. Jag andas hastigt. Den kalla, kvävande luften kommer först in och sedan ut igen. Min frid är förstörd, nu är jag inte trygg längre. Jag måste hitta ett nytt gömställe där jag kan få vila mina trötta ögon. Skogen blir tätare ju längre in jag springer. Mörkret omger mig som en hotande fara, men samtidigt som en skyddande hinna. Plötsligt så snubblar jag över en trädstam. Ett par gula ögon glor in i mina. Den hemlösa katten fräser ilsket och reser ragg. Jag ser de vassa klorna komma farande mot mitt ansikte. Jag känner en svidande smärta mot min kind. Katten ger sig av. Blodet sipprar ur såret och mina ögon fylls av tårar. Jag reser mig upp, borstar av dammet från mina kläder och min hud och lutar mig sedan utmattat mot ett träd. Jag ser upp i skyn, men skogen är så tät att man inte kan se himmelen. Mina knän darrar och jag glider ner på marken. Jag orkar inte fortsätta. Magen skriker av hunger, läpparna efter törst och kroppen efter värme. Hjärtat ber om hjälp. Det söker tröst, kärlek och trygghet. Gemenskap var det länge sedan det fick känna av. Skakande av köld lutar jag mig mot trädet. Ögonlocken faller sakta ihop.


Skriven av: Sara

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren