Publicerat
Kategori: Novell

Jazztrumpeten

Carl föddes i Washington och blev Amerikas äldsta man med sina 129 år. Världens äldsta man blev 130, han var född samma år i Paris. Folk brukar säga att det var pressen som dödade honom.

Han skrev 11 böcker om hans ungdom, alla oförglömliga bestsellers. Han var Jazzmusiker, med ett sympatiskt gråskägg som han fick vid 22 års ålder. Han spelade piano på kvällarnakvällen på ett ställe som hette Ford's, döpt efter Abraham Lincoln dödsplats. Han jobbade mellan sju och två på kvällen, och hans lön bestod av öl och den första "oskyldiga" generationen av amfetamin. Han fick också betalt av hur många som berömde hans spelande, 75 cent per skalle.

En av han låtar, "Johny Drama", blev använd som bakgrundsmusik till den 48 minuter långa spelfilmen vid samma namn, som spelades in för armén helgunderhållning.
När kriget var slut så blev Ford ett populärt veteranhäng eftersom sin passande plats i den blommande Los Angeles. Varje gång Carl då satte sig vid pianot på kvällarna kände alla veteraner igen hans musik, vilket slutade med att han tjänade mer än stället hade råd med, att det slutade med att dom fick stänga puben.

Carl blev lämnad rik och berömd och bestämde sig för att flytta till New York och blev snabbt populär där i takt med 50 talets Beatrörelse och poeter och journalister började prata om hans ordlösa dikter och stridslystna ballader, detaljer som Carl ej tänkt på. Vart han än gick så mötte han folk han kände eller kände honom, men med sitt redan medfödda dåliga minne (som icke befann sig i notföljnader) så blev han mer och mer frustrerad och förvirrad med alla ansikten. Han bestämde sig för att ta tag i problemet för han ville likt alla i New York under 50talet vara den populära, så han skaffade sig en bok där han hade bilder på alla han träffade och skrev namn, ålder, jobb och alla hemligheter och fakta han visste om boken. Vissa hade en eller två rader, vissa ett stycke vissa hela sidor. Han utvecklade snabbt en fetish och blev äcklad av sig själv att han i ilska och förakt så flydde han och gömde sig i 70 år, alla trodde nu han var död.

Han visade sig igen när han hade läst i en tidning att världens älsta man var lika gammal som han själv, och han fick smak för kändisskap och flyttade tillbaka till New York.
Han hade då skrivit 11 böcker som alla gavs ut samtidigt.

Många säger att det var chocken av att hans fetish uppbyggnad nu var esset i allas socialliv som dödade honom, men han fick troligtvis aldrig reda på det.

Skriven av: fetpoet

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren