Publicerat
Kategori: Novell

Jugoslaven

Ett slag i magen.
Min kropp viks och en röst börjar prata med mig. Jag vet att den inte finns egentligen. Bara i mitt huvud. Rösten säger; ”Slå tillbaka!”.
Men det är för sent, jag ligger redan ner.
Blodet rinner från min mun och rösten fortsätter att skrika. Men bara i mitt huvud.
Jag känner en lättnad. Lättnad över att dom har gått iväg. Alla har gått iväg. Egentligen bryr dom sig inte om mig. Jag är ju jag.
Tönten. Missfostret. Den fula jäveln.
Undra varför.
Varför dom valde mig? Är det för min frisyr eller mina kläder? Eller kanske för att jag var en av dom. En av dom som sa ifrån.
Sa ifrån när dom hade valt honom. När dom hade valt den andra killen. Han med brunt hår. Jag kommer ihåg vad dom gjorde mot honom.
Tre slag i magen och ett över ansiktet. Ett slag i ryggen med ett stålrör.
Jag var en av dom. En av dom som sa ifrån.
Den andra killen var jugoslav. Kanske var det därför. Därför som han var vald.
Nazister. Är det vad det kallas? Kanske rasister, eller bara främlingsfientliga.
Jag vet inte.
Dom har snaggade huvuden och skinnjackor. Skinnjackor med två flaggor på. En svensk flagga och så den där som står för sydstaterna. Du vet sydstaterna i USA.
Dom kommer visst mot mig igen. Nu har en ett stålrör.
En gång i ryggen och en gång i nacken. Det är allt som krävs för att jag ska somna.
Jag drömmer om massa saker. Om den där festivalen jag skulle ha gått på. Och om det där bandet som är så bra. Jag drömmer lite om farsan och lite om mamma.
Plötsligt börjar jag drömma om den andra killen. Jugoslaven. Eller var han kanske Alban? Jag vet inte.
Jag är Syrian. Det tycker dom väl inte heller om förstås.
Plötsligt vaknar jag.
Bilden på min näthinna är bilden av honom. Den andra killen. Albanen, eller Jugoslaven.
Mina kläder är täckta av blod och så också hela golvet.
Jag börjar gå hemåt.
När jag kommer hem undrar farsan vad som har hänt. Jag säger att jag snubblade. Han tror mig inte, men jag säger att allt är okej. Jag går och duschar och lägger mig sedan i sängen och sover.
Jag drömmer om honom.
Jugoslaven.
Albanen.
Jävla Skinnskallar.

Skriven av: ...

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren