Publicerat
Kategori: Novell

Jultomten Finns!



När jag hade vaknat och gått ner från trappan och in i vardagsrummet så låg det en fet man i röda kläder och i vitt skägg på min soffa med en skål gröt på magen och sov.
Jag blev först chockad men sen lite rädd, vad gjorde han här?
Jag försökte väcka han men efter ett par frenetiska försök så gav jag upp.
Han sov som en stock!, jag kollade runt lite i huset för att se om något var stulet men det var det inte, verkar bara som om den här tomten ville ha någonstans att sova, jag låter han sova vidare och går in i köket för att göra lite frukost,medans jag tuggar på limpan och surplar apelsinjuice så undrar jag vad jag ska göra för att väcka den här filuren som ligger och sover på min soffa.
Jag bestämmer mig för att springa upp och klä på mig innan jag åter igen går ner för att försöka väcka tomten som sover i min soffa.
Men medans jag är uppe så hör jag ett dunk från nedervåningen, jag tänkte att det måste vara snubben där nere!
Jag springer ner så jag kan fråga vad tusan han gjorde hemma hos mig, men till min förvåning när jag kom ner så var han borta! det var ju bara några sekunder sen jag hörde dunsen och ytterdörren har då inte öppnats eller stängts på ett tag.
Men jag ser även en massa paket under min julgran, vad i hela fridens namn tänker jag hur kom dom dit?
jag går närmare granen och upptäcker en liten lapp:

-Tack för att jag fick låna din soffa,ursäkta om jag skrämde dig men jag var så trött och jag vet att du skulle förstå att jag ville ta en liten tupplur.
//JulTomten

Jag började skratta, vad var det här för snubbe som först kommer hem till mig under natten lånar min soffa och sen påstår att han är jultomten, en filur som är påhittad.
Men jag öppnar paketen för att se vad jag fått, jag förväntade mig inget speciellt ett par knäckebröd högst.
Men till min förvåning så var iallafall det första paketet en present som jag önskade mig för flera år sen men inte fick, jag öppnade ett annat och det var likadant med det! en present som jag inte fått fast jag önskat det mest.
Jag får mig en riktig tankeställare, inte kan jag få dessa paket bara som tack för att nån fick låna min soffa.
Det här måste vara något mer och hur fick han reda på allt detta som jag önskat mig och nu får?.
Jag fick för mig en sekund -tänk om det var jultomten? men då fick jag ruska på huvudet, jultomten finns inte!
jag öppnar ytterdörren för att gå ut och få lite luft, precis utanför dörren var det en massa släd och ren-spår
-Är det här något slags skämt tänkte jag
nu var jag helt stum, har jultomten som inte ens finns verkligen varit här?
jag tittar upp mot himmelen i ren reflex, och där satt han! i sin massiva släde med en massa renar framför och vinkade ner till mig
Jultomten han finns verkligen tänkte jag, jag vinkade tillbaks och jag såg att han log och flög vidare för att göra miljontals andra människor lika glada som jag precis kände mig.

Skriven av: David lundin

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren