Publicerat
Kategori: Novell

Kärlekslögnen

Det var en mörk morgon och jag, Amanda 13 år, vaknade av att min 18 åriga bror snarkade. Jag steg upp ur sängen och kände doften av mammas nybakade limpa i från köket. Hon bakade alltid färskt bröd på helgmorgonen.
När jag kom in i det ljusa vitmålade köket kände jag doften starkare.
Mamma bad mig att gå till affären för att köpa lite mjölk och marmelad till brödet. Jag satte på mig min röda kjol och den svarta vintertröjan. Det var nämligen vinter ute och det snöade.
Jag kom in i affären och fick syn på en kille. Han var säkert ett år äldre än mig, trodde jag. Hans ljusa hår passade till de blå-gröna ögonen. Hans leende var så starkt och ljust att jag hade lust att gå fram och prata med honom. Först tvekade jag men sedan tog jag en risk. Jag gick fram till honom och sa: Hejsan. Bor du här i närheten?
- Jag bor lite längre bort, sa killen och stirrade på mig. Hans röst var mjuk.
- Jaså, sa jag. Jag bor precis bredvid.
- Har du lust att hänga med till min kompis sedan?
- Jag?
- Ja du. Hans flickvän är där och jag ville inte komma utan en tjej så jag tänkte låtsas att du var min tjej.
- Visst. När ska jag komma?
- Jag hämtar dig med moppen sen. Du är 13 år va?
- Ja.
- Jag är 15, du ser faktiskt äldre ut. Söt är du också!
Det värmdes inom mig. Han var 15 år och tyckte att jag var söt.

Klockan fem hämtade han mig på sin moppe. Jag satt där bak utan hjälm och hade sagt till mamma att jag skulle till Nadja. Hon skulle bli helt galen om hon visste att jag var med en kille.
När vi kom fram till hans kompis knackade vi på dörren.
- Vad heter du föressten? frågade han.
- Amanda, du? sa jag.
- Jag heter Fredrik.
En tjej som var i Fredriks ålder öppnade dörren. Jag följde med honom in.
- Vem är det här då? frågade tjejen.
- Julia, det här är Amanda, Amanda det här är Julia.
- Dig har jag aldrig sett här förut, sa Julia och log mot mig. Hur gammal är du?
- Jag är...
- Varför frågade du henne det? Hon är 14 ok?
Vi gick in i ett stort rum. Där satt en kille som säkert var Fredriks kompis. Han var rätt snygg tyckte jag.
- Jävlar vilken het brud! sa han när jag satte mig i soffan bredvid Fredrik.
- Säg inte så! sa Julia och pussade honom på kinden. Du har ju mig.
- Ja ja. Är det din tjej Freddan?
- Klart.
- Bevisa genom att kyssa henne!!
Fredrik svalde men sen lutade han sig över mig och kysste mig! Vi stod där i minst fem minuter och hånglade. Jag log mot honom på ett kärleksfullt sätt när han släppte taget om mig. Sedan satt vi och pratade i flera timmar.
Men efter ett tag gick det för långt. Alexander, Fredriks kompis, och Julia började kyssa varandra och sen började dom ha.. ja sex heter det ju. Nej, nej nej, tänkte jag bara. Om Fredrik vill säger jag nej.
Men Fredrik hade redan börjat kyssa mig.
- Är du varm? frågade han. Vi kan gå ut istället om du vill?
- Okej, sa jag och pustade ut. Jag gick efter Fredrik och såg bakom mig Alexander och Julia ligga i soffan bredvid varandra med munnarna ihop.
När vi kom ut på verandan var det svalt. Jag drog in lite av den frostiga luften.
- Jag gillar dej, sa Fredrik och tog min hand.
- Det är bara på låtsas! sa jag. Du är faktiskt 15 och jag 13!
- Men jag kan väl vara kär i dig ändå?
- Ja visst. Okej, jag gillar dig också.
- Gör du?
- Ja.
- Då kan vi vara ihop på riktigt, sa han och kysste mig en lång stund.
Jag log mot honom. Nu skulle lögnerna ta slut. För alltid. Jag och Fredrik hörde ihop. Vi var kära, och denna gången på riktigt!

THE END

Skriven av: malin

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren