Publicerat
Kategori: Novell

Krachen

Det var mörk och kallt den höstnatten... Jag, Nick och Tom hade vart på en fest hos Pia... Tom skulle hem, men jag och Nick skulle förtsätta till en annan fest några kilometer bort...

Alla tre hade druckit rätt mycket rätt mycket så vi bestämmde att vi skulle ringa morsan och de om skjuts... Vi ringde och hon sa att hon skulle komma om 20 minuter ungefär... Vi satte oss ute på ett par stolar och tog en varsin öl till... Och 15 minuter senare kom mamma med den gamla volvon hon så länge tjatat om att skrota...

Mamma sa åt oss att hoppa in och jag satte mej fram hos henne, medans Tom och Nick satte sig i baksätet och snacka... Det var en ganska bra bit och åka, så jag satte på radion och luta mej tillbaka... Jag slöt ögonen och var precis på väg att somna när jag hör Nick skrika, AKTA!!, från baksätet... Jag öppnar ögonen snabbt och hinner precis se vad han skrek om.... En stor älg sprang upp på vägen bara några meter bort... Mamma tvär bromsade och fick slirr på bakhjulet.. Vi snurra runt ett par varv innan vi körde ner i skogen och träffade en stor tall... Jag slog huvudet i fönsterbrädan och sen i fönstret...

När jag vaknade luktade det bensin och jag hörde att något droppade... jag förstog att bensinen höll på att läcka och att det kunde smälla av bara nån gnista... Jag såg att mamma hade klämt sitt ben mellan sätet och ratten... Hon försökte komma loss och jag frågade grabbarna om dom va okej...

Nick svara att han mådde bra men att han trodde de va sämre med Tom... Jag fäste blicken på Tom och såg att det var blod i hans mun och att han inte andades...

Han är död...Vi kan inte hjälpa honom...hjälp mej att få ut mamma nu innan det smäller... Vi klättrade ut genom takluckan och öppnade mammas bildörr... jag såg nu att hela hennes ben var snett och jag frågade om hon hade ont...
Hon mumlade nåt som lätt som lät som, jag har haft det bättre... Jag tog tag i sätet och försökte dra bak sätet så benet kom loss men det var omöjligt... Jag såg hur det började brinna lite smått en bit från bensinen och jag tänkte att jag måste få ut henne innan det smäller...

Vi försökte i säkert 5 minuter när det plötsligt small till och vi ramlade bakåt...Hela bilen stog nu i lågor och jag såg hur mammas vackra hår tog eld...

Jag hörde hur hon skrek efter mej och att jag skulle rädda henne...Jag pressade händerna för öronen och skrek...Jag ville inte höra...Min mamma satt i bilen och brann och jag kunde inte hjälpa henne...

Helt plötsligt tystnade skriken och jag förstog att hon hade dött i lågorna...



Än idag har jag mardrömmar om kraschen...Jag drömmer om Toms livlösa ansikte och min mammas skrik efter min hjälp... Jag skulle göra vad som helst för att ha henne här....


En novell av Patrik Daun 21/1-05

Skriven av: Patrik Daun

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren