Publicerat
Kategori: Novell

Kyrktaket.

Förord:

Den som inte har någon tro,kan inte tro på något.
För att tro det gör den som innerst inne hoppas.

Kyrktaket.

Regnet det bara öste ner på det lilla kapellet och naturligtvis på alla andra.
Men taket var inte av bästa kvalité på det lilla kapellet. Det läckte ganska
så mycket. Så besökarna var tvungna att ha paraplyer med sig. I denna lilla församling
uppe bland fjällen,kom inte så många besökare och de fick inte in så mycket i kollekt
heller.
Fader Benjamin var väldigt ledsen att det hade blivit så. Man kunde inte göra något åt det
för det kostade ganska så mycket att laga taket.
Fader B som de kallade honom,höll som vanligt högmässa och talade om givandes glädje.
En av församlings-borna sa väldigt tyst.
- Det är inte så lätt att ge när man inte ha så mycket själv. Men jag försöker alltid lägga nåt
i håven.

Fader B hade tagit dit en man som kunde det här med att lägga tak.
- Jag har kontrollerat det här taket och det är bara så att man kan inte lappa det mer.
Utan man måste faktiskt lägga riktig plåt annars läcker det in igen.
Fader B sa.
- Vad skulle detta kosta?
- Jag skulle tro att det skulle kosta omkring tjugotusen mark.
- Det var inte lite det,sa Fader Benjamin.
- Det kommer vi nog aldrig att få ihop till.

Långt där nere i en liten stad hade dem hästkapplöpningar och den var kopplad till landet totto.
Så man kunde sätta pengar på en häst. Och förlora dem också naturligtvis.
Fader Benjamin han bad mycket till Herren och undrade om han kunde göra nåt åt detta med taket.
- Jag vet att du inte kan ge oss pengar, men du kan kanske göra nåt så vi får pengar på
något sätt.

Fader B hade nu högmässa igen och de tog upp kollekt. Där i denna kollekthåv såg de
när de räknade pengarna att det låg en tusenlapp mark.
- Det var värst,sa Fader B.
- Såg ni vem det var?
Kyrkovaktmästare Flod,han tog till orda med sin klingande stämma.
- Ja,det var herrn där som satt i en sportskjorta och hade gråa byxor.
- Tyvärr, så såg jag inte honom,sa Fader B.
- Är inte detta första plåten till vårt tak,sa Fredrika som var kyrkvärd?

Mannen som hade gett tusen mark återkom nu många gånger och lade tusen mark varje gång.
Fader B,blev nyfiken vad det var för person och sa till att de skulle säga till honom att komma bakom
sakristian när högmässan var över.

- Jag undrar bara hur du kan vara så generös med att ge oss tusen mark varje gång.
- Inte alls så konstigt sa mannen.
- Jag ber alltid innan jag går och spelar på hästarna.
Fader B blev lite bestört och sa.
- Spel och dobbel kan man inte be om. Det är inte rätt väg att välja.
- Kanske inte sa mannen,men det fungerar för mig. Jag ber till Herren att jag ska vinna
och jag gör det också,man ändrar inte på ett vinnande koncept.
- Varför inte pröva själv, sa mannen.
- Nej,det är otänkbart att vi skulle ägna oss åt spel på hästar!
- Ja,skyll er själva då.
Mannen gick ut och Fader B var väldigt förbryllad.
- Ger Herren dem som ber om pengar till spel,tänkte han?

Fader B var nu nere i stan i några ärenden och hörde hur nån tutade på honom.
Det var mannen som gav 1000 mark i kollekt.
- Hej, sa mannen.
- Har du sett vad jag har vunnit? Ingen dålig bil det här,den har inte kostat så lite.
Mannen han vände sig till Fader B och sa lite tyst.
- Jag kan sätta lite pengar på en häst som jag har ett tips på. Du betalar och jag sätter dessa
pengar.
- Omöjligt! Sa Fader B.
- Jag tänkte att dem kunde komma väl till pass,jag menar taket läcker ju oerhört.
När Fader B skulle gå drogs han till mannen liksom.
Han frågade honom.
- Om man sätter 5000,hur mycket kan man vinna då?
Mannen funderade ett tag så säger han.
- Genom att jag har ett tips,så är detta vattentätt och med ett odds på 20,5 så
kommer du att inkassera ungefär 22.000 mark.
Summan svindlade till liksom i huvudet på Fader B.
- Om jag sätter dem pengarna kan du ta dem till banan och omsätta dem?
- Det gör jag gärna,sa mannen.
Fader B han gick till banken tog ut 5000 det sista han hade på sparkontot.
Han som satt i luckan undrade om han ska ta ut så mycket.
- Ja,jag ska ta ut så mycket,sa Fader Benjamin.

Samvetskvalen blev oerhörda så han var tvungen att uppsöka en av de högre prästerna
inom hans församling.
- Jag kan inte förstå hur jag kunde göra detta. Jag har sådana samvetskval och det är
omöjligt att stoppa det här. Han har ju snart omsatt dessa pengar!
- Ja,det enda du kan göra är att försöka be att inte den hästen vinner.
- Ska jag be att inte hästen vinner,sa Fader B?
- Ja,naturligtvis måste jag göra det,sa han tyst.
Fader B,han bad som han aldrig hade bett innan. Han bad om att hästen inte skulle vinna.

Vid högmässan så kom mannen,han stod där vid kyrkdörren.
Fader B var så nyfiken att han måste fråga hur det gick?
- Det gick inte bra,va? Han sprang inte in nåt? Var det inte så?
Mannen tittade på honom och sa.
- Jo,det var så att han sprang inte in nåt. Så det blev inga pengar för mig.
Men det blev det för dig. Över 22.300.
- Hur kunde det bli det,sa Fader B?
- Jo,sa mannen,jag tänkte det är ju ingen idé att sätta på samma häst.
Så jag satt på en annan som hade högre odds och ingen trodde att han skulle vinna.
Men det gjorde han,så den häst jag satte på kom inte bättre än trea.
- Detta är ett mirakel,sa Fader B och tittade upp mot kyrkans tak.

Bo Grapenskog


Skriven av: Bograpen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren