Publicerat
Kategori: Novell

Långfredag 2004

Långfredag 2004:
[Tack för senast… ]

Denna dag, har jag varit bjuden hos Gud på påskmat, mat med variation…

Så som:
ÄGGSMÖRGÅS MED RÄKOR I CHILIDRESSING
LAXCHOWDER
EN LÄCKER LAMMRÄTT
KYCKLING MED RÖTT TÄCKE
OMELETTWRAPS MED KRABBMAJONNÄSSALLAD
OSTSUFFLÉ
ÄGGRÖRA MED TRYFFEL
OCH PÅSKÄPPLEN [som jag aldrig hade ätit förut]

Till den mycket utsökta maten kunde jag välja att dricka – vatten från jordens källa och utsökt gott rödvin [förmodar, att vinet var av finaste årgång]!
I själva utrymmet där vi satt, fanns det en megastor spegel med en bred guldram runt. Några höga chiffonjéer stående, utspridda… på avstånd, runt om i överflöd… hängande chiffonger… mest i blått… och andra möblemang hållen i chevreau stil…
– Själva påskmaten serverades på ett mycket lågt, stort bord… placerat
mitt på en oöverskådligt vacker orientalisk matta… intill låg det utspritt,
lagom stora, ett antal kuddar med egendomliga mönster… tro inte att det var änglar på, – för då har Du fel…
– Har Du, kanske någon gång i ditt liv… suttit mycket högt upp… över en stad, i en restaurang som går runt… medan Du äter?
– Att jag frågar, beror på… att jag nämligen hade samma svävande känsla… när jag halvlåg [ibland] där vid bordet… ätandes!
– I alla fall vad jag minns nu efteråt… den osäkra känslan försvann efter några glas vin… … … …

Du som läser detta undrar förstås hur Gud ser ut och hur han kunde bjuda på mat och dryck?
Hans utseende varierar enormt. Det beror till exempel på från vilken vinkel man tittar på honom. Hans huvud kan gestalta sig som allt från en häst till katt, lejon, giraff, elefant, orm, sköldpadda, kackerlacka, eller olika sorters fiskar… fåglar…

Givetvis uppträder han också i människogestalt… kort sagt, han ger form åt alla levande väsen här på jorden…
– Och om Du har läst bibeln… så kommer Du kanske ihåg att Jesus gjorde en del trolleriframträdande… som till exempel att gå på vatten, förvandla vatten till vin, hela de sjuka – de förlamade kunde plötsligt gå – de blinda blev seende. Det fanns också ett nummer för fiskare, de fick en massa fisk i ett havsområdet… som egentligen var utfiskat…

Så det ligger i släkten [det där med trolleri] hos de högre väsen!

Du må tro att jag förberedde mig väl inför denna bjudning hos Gud… … … Svårigheten ligger förstås i… att man ju inte är säker på… om han är en tankeläsare?
– Hur som helst, jag föresatte mig att tala med honom om de världsliga problemen… om det som har varit; ”Rwanda” [10 årsjubileum… en av
mänsklighetens dekadanser]… ”Mel Gibsons film/The Passion of Christ” och ”påskbrevet, 2004/prästerna i exil”… Alltså en del viktiga problem, för oss dödliga här på jorden [som invandrare och numera svensk, måste jag lägga till ”tycker jag”].
PS: Jag stålsatte mig för att inte svära [använda vokabulär, som – djävlar eller andra vulgära ord]… att helt enkelt uppträda vördnadsfullt – inför honom!

– Ätandet genomgicks… under tystnad, han gjorde ingen ansats till att konversera mig [förtärandet varade i c:a 2 timmar… tidsangivelsen är baserad på den jordiska uppfattningen], med undantag… när det sades skål.
Nu efteråt minns jag även… att inte heller någon bordsbön förkom… man undrar om han anpassade sig till min nivå?
– Som värd med sin dignitet, styrde han hela festligheten [för sin enda gäst], naturligtvis lät jag det bero, förvisso med beräkning – man vill ju ligga bra till i framtiden…
– När han äntligen bröt sin tystnad… frågade han mig, med en soulisk röst
– ”hur mår Du”, jo tack bra [med en gång infann sig tanken i mitt huvud… är min tid på jorden nu slut… har han för avsikt att tillkalla mig till sig, till himlen… ja… jag har höga tankar om mig själv].
Det var ingen ide att fråga honom – och… hur mår Ni?
För man kan ju undra, om ett högre väsen kan känna efter?
Nu när han väl hade inlett samtalet… kontrade jag med… att lovorda den goda maten och fortsatte med att berömma det goda vinet… jag menade det verkligen, det var inget hycklande från min sida!
Därefter bestämde jag mig för… att inleda med de frågor som han borde kunna svara på… det är ju inte var dag man träffar Gud själv…

Jag inledde med att säga, – det faller sig naturligt för mig, att tala med Er
… Gud, om de religiösa avarterna på jorden! Omedelbart avbröt han mig, genom att säga… ”ja, jag känner till dem… alla”!
– Jo… när Ni säger, ”alla” … varför gör Ni inget åt detta?
[Gud]… ”Det ankommer inte på mig… … … att rätta till det – som åsamkats av era inkompetenta politiker… på jorden”, svarade han!
– Vidare sade han [med blicken riktad i fjärran] ”i de stora sammanhangen har det ingen betydelse om hela mänskligheten skulle upphöra att existera på jorden… människan är inte så betydelsefull som hon tror… i samspelet med den urgamla kraften i universum”!

Ja… vad skall man svara på detta… eller, vad skulle jag ha svarat… honom?
All tankeverksamhet stod still för min del.
– Att säga till honom… att han är en djävla självgod, uppblåst övernaturligt väsen… vågar man inte… för han kan ju bara peka med fingret mot en…
och plötsligt träffas man av en dödligt blixt.

Efter en uppmaning [denna gången från mig] om en skål… … … kan man få ett svar – på några frågor, som Ni Gud egentligen inte är ansvarig för… enligt Ert synsätt…
– Vad säger Ni om slakten i Rwanda… med de ansvariga/Vatikanen och den övriga världen… för detta finns ingen försoning… enbart fördragsamhet…
– Sedan en kommentar ang. filmen /The Passion of Christ…
– Och det s.k. påskbrevet, 2004/prästerna i exil…

[Gud]… Dylika händelser som Rwanda och andra likvärdiga historiska företeelser – får mig att ångra… skapandet av människan!
– Filmen/The Passion of Christ… återger bara ett minimum av verkligheten… för livet är grymmare än så…
– Angående prästerna i exil… kan man säga, – Kristusbilden är en kraft att räkna med…
Det handlar om trosfrågan… och att det är ett jämställdhetskrav…
Sådana profeter… som Bertil Gärtner, tidigare biskop i Göteborg och andra likasinnade, sprider vilseledande förkunnelser till dessa lärjungar…
… Guds ord är – samexistera, inte söndra…
… Guds rike nedsätter inte skapelse – kvinnan…
… numera har de svenska/samfundet Kristi Jesus aldrig förringat kvinnan…
… har dessa profeter glömt att de är födda ur ett kvinnosköte… lider dessa
förblindade förkunnare, av kvinnofobi?
… den sanna lära i Kristi samexistens… är inte enbart ett privilegium för mannen…
… samtidigt bör det inte leda till, att samfundet stöter ifrån sig dessa vilseleda
lärjungar… efter ett avståndstagande från sitt synsätt mot kvinnan…
är försoning en kristlig dygd – sade Gud.

En fråga till, som har någon slags anknytning till ”det svenska/samfundet Kristi Jesus”, – som Ni nämnde!
Vad har Gud för åsikt om personer som… Ärkebiskop K. G. Hammar och Biskop Caroline Krook… [verksamma i Stockholm]?

[Gud]… Jag är väldigt imponerad av det specifikt svenska synsättet… på
kristendomen – med dess humanistiska förankring…

När jag ändå är igång, så kan jag dessutom återberätta det sagda… om de så kallade frågorna till honom… berörande de närliggande händelserna…
– om… varför finns de vanliga människorna i Sverige…
– och… om det skrivna i ”Dagens Industri/WEEKEND [sektion 2 fredag-lördag 19-20 mars
2004]”…
… ”Nu står andlighet högt i kurs, var tredje VD för börsbolagen är troende”; – om påstående som – att ”Gud tar plats bredvid mammon”.
Maktfullkomligheten leder till lögner, fiffel, girighet och kriminalitet… … … tycker jag…

[Gud]… Det finns inga vanliga individer – likaså ovanliga… det finns enbart … goda och onda individer!
… gällande – Dagens Industri/WEEKEND… läs hela artikel en gång till, för att – där framgår det bland annat – att ”Tro och kyrkligt engagemang är ingen garanti för vandel i affärer”…
– jag borde också nämna att några procent av direktörerna i näringslivet har gott uppsåt, med sin vandel…
– samma förhållande gäller också för politiker och de höga cheferna i den offentliga sektorn… sade Gud!

Du som har läsa detta, konstaterar säkert att dialogen mellan Gud och mig, ligger i obalans… hans frågor till mig var ett minimum…
– Jag var tydligen för ivrig med mina frågor till honom.
Men det finns faktiskt en ursäkt för detta ofördelaktiga beteende från min sida, – genom… … …
– att bli bjuden på påskmat av själva Gud är faktiskt en mycket ovanlig företeelse… Mig veterligen har ingen varit med om något sådant… … …

Nu efteråt… när jag sammanfattar vad Gud har sagt… … … visst har han rätt i mycket… men det går ju an – när man inte tar ansvar för sitt eget skapande! … … … tycker jag.

PS: Man kan undra varifrån folk har fått sina idéer, det där, – att det finns en massa änglar, som gör både det ena och det andra… som till exempel… att spela harpa! Jag såg inga änglar som sjöng i kör eller spelade något instrument… … … denna långfredag.
Hur som helst, så har det varit en mycket trevlig bjudning!

-----------₪-----------

Obs. De skrivna ovan kommer du att återfinna så småningom i min bok, ”Thorny Devil”. Länken till boken finner du hos http://www.novell.nu


Skriven av: Günther Schmidt

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren