Publicerat
Kategori: Drama noveller

Längtan

Det är skymning i en liten stad söder om Bagdad. En pojke sitter på en åldrande mans axlar och han känner att det är oro i luften. Glädjen som tidigare fanns hos mödrar, föder, barn, mor- och farföräldrar är inte där längre, han ser det i deras tidigare glittrande ögon och han märker hur deras glada rop inte går att höras längre.

Trots detta är pojken lycklig när han sitter på mannens axlar och ser ut över torget. Han ser några äldre barn som leker med dekorationerna för den kommande högtiden samtidigt som de båda barnens familjer pratar oroat med varandra.

Snart hör pojken smattrande ljud som påminner honom om fyrverkerier. Han ser förväntansfullt upp mot himlen i hopp om att se sprakande färger i den nattblåa himlen, men färgerna kommer aldrig. Istället ersätts de oroande viskningarna med skrik.

Ljuset som plötsligt blivit starkare än tidigare gör att pojken inte hinner uppfatta vad som händer runt omkring honom. Han känner hur den hårlösa mannen lyfter ner honom från sina axlar och placerar honom i sin famn istället. Mannen tar raska steg framåt och pojken ligger i hans famn utan att säga någonting för han känner sig trygg i mannens armar.

Pojken känner en plötslig smärta som blixtrar genom hans kropp, han skriker av smärtan. Samtidigt som den mörkröda vätskan tränger sig ut från hans bröstkorg så domnar hans kropp. Mannen springer snabbt, snabbare än någonsin förut. Men han hinner inte, han springer med folkmassan och trots att den blir mindre och mindre så hinner han inte.

Snart slutar pojkens snyftningar och smärtan som tidigare bedövat hans späda kropp försvinner och i hans sista sekunder fylls han med intryck från människorna runt honom innan han möter sin fars blick och somnar in i den tidigare säkra famnen.

Skriven av: Olivia Lindström

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren