Publicerat
Kategori: Novell

Liliths öden Del 3

Liliths öden – Nära nutid

Hur hemsk en barndom kan vara fick Lilith uppleva något liv senare omkring 1935. Den bestod av övergrepp, upprepade kränkningar och ständigt utanförskap. Det mest smärtsamma för Lilith var att det var hennes fosterfar som stod bakom trakasserierna. Lilith förtränger det mesta som hände under barndomen men det skulle ändå sätta sina spår för all framtid.
Den här gången växer hon upp i Virginias djupa skogar i USA. Större delen av barndomen blev mardrömslik. Det enda som bröt mot det mönstret var en händelse i slutet av 1941. Hon blir då frigjord ur sin fysiska kropp. Tillsammans med Sith och någon mer bedriver de en lek. Leken går ut på att viljemässigt ta kontroll över japanska flygare. Sedan tävlar de om vem som får in mest träffar på de amerikanska fartygen som ligger förankrade vid en hawaiianisk hamn. Leken tar slut så fort att hon knappt vet vad hon har varit med om.
Vid tretton års ålder rymmer hon hemifrån tillsammans med en sexton årig pojke. De liftar så långt bort de kan komma. De ser fram emot en gemensam framtid men deras gemensamma tid på jorden tar hastigt slut vid en vägkant. De sitter vid vägkanten när en bilburen man stannar precis framför dem. Utan ett ord går han ur bilen och fram till pojken och ränner hastigt in en kniv rakt i magen på honom och vrider därpå runt den. Lika snabbt drar han ut den och står sedan och betraktar den döende pojken. När pojken dragit de sista plågsamma andetagen vänder han sig mot Lilith som är paralyserad av skräck. När han greppar hennes krage och brutalt rycker upp henne i stående ställning kan hon inte längre behärska sin blåsa. Hon känner hur det rinner något varmt utefter benet men orkar inte bry sig. Hon är övertygad om att mannen även kommer att döda henne så vad spelar det då för roll om hon kissar på sig. Men mannen dödar henne inte utan tvingar istället in henne i bilen. Efter ett tag inser hon att mannen är utskickad av hennes far för att föra henne hem igen. Hon kunde bara inte begripa hur mannen kunde hitta henne och pojken så snabbt. Hon hade aldrig sett att någon försökt skugga henne men ändå hade de blivit upptäckta. Lilith sörjde den unga pojken. Han hade dött innan han ens hunnit börja leva på riktigt. Han hade varit en trevlig pojke och Lilith tyckte att det inte fanns någon hejd på den orättvisa som drabbat honom. Just i denna stund hatade Lilith både sin far och mannen som dödat pojken. Hon bestämde sig för att rymma igen så fort hon fick en chans. Hos sådana människor som hennes far kunde man ju bara inte stanna.

Det var betydligt svårare för Lilith att rymma en andra gång. Hon var hela tiden bevakad. Den främmande mannen som dödat hennes vän stannade kvar på gården och släppte aldrig Lilith ur sikte. Senare skulle det visa sig att han inte var så främmande för Lilith. Hon hade träffat honom så sent som för något liv sedan. Hon hade liftat runt med honom då. Det var Dean som hade dykt upp i hennes liv igen. Med tiden kände sig Lilith mer försonligt inställd Dean. Han visade sig inte vara fullt så avskyvärd som hon först hade uppfattat honom. Att han hade dödat en människa även om det varit på order lyckades hon nästan förtränga helt. Till slut uppstod det en riktigt bra relation dem emellan. Det skilde en del år mellan dem men eftersom Lilith var tidigt utvecklad rent kroppsligt fann Dean henne åtråvärd. Men i sitt sinne var Lilith ännu nästan som ett barn och skulle så förbli hela sitt liv. Hennes plågsamma erfarenheter hindrade henne från att mogna till en vuxen kvinna. Hon tilltalade många män på det vis som flickor med den mogna kvinnans kropp men med ett barns sinnelag ofta gör. Lilith var nu inte begåvningshandikappad på något sätt. Hon vågade bara inte bli vuxen.

Det var nära ögat att Lilith aldrig hade blivit vuxen ändå. När hon varit hemma på gården några månader blev hon biten av en giftorm. Inte bara en gång utan två. Ormen tämde varje droppe gift den hade i sina giftkörtlar i Lilith. I flera dagar låg hon medvetslös och drabbades ofta av fruktansvärda kramper. Till slut lyckades de rädda hennes liv med ett nytt serum. När hon sedan blev återställd mindes hon ingenting av varken ormen eller ormbettet. Senare skulle det visa sig att det hade skadat hennes minnesfunktioner. Men det var något som andra märkte mer än Lilith själv gjorde. Ormbettet förde ändå med sig något gott. Den fruktansvärda upplevelsen fick fadern att mjukna lite. Han släppte greppet om henne lite grann. Ledaren hade också tänkt att hålla Lilith i stramare tyglar än vad han gjort i hennes tidigare liv när Sith tog henne med sig ut på vägarna. Ormbettet hade fått honom att ändra sig lite men han ville ändå ha god kontroll över Lilith. Dean stod i begrepp att ge sig av. Hur otroligt det än verkade och hur svårt Lilith än hade att tro att det var sant sade fadern att hon fick följa med Dean om hon önskade. Ledaren hade heller inget att invända. Han litade på att Dean skulle följa hans instruktioner till punkt och pricka. Dean var en av hans pålitligaste män. En del kallade honom för Michael. Snart var Lilith på väg igen men inte på rymmen utan med full tillåtelse från sin far. Hon visste inte hur länge hon skulle vara på väg eller vart hon skulle. Det fick ödet utvisa så småningom.

Dean och Lilith åkte omkring på måfå. Lilith kände sig friare och lyckligare än vad hon någonsin hade gjort i sitt liv tidigare. Hon hade dessutom blivit smått förälskad i Dean men tyckte ibland att det kändes något påfrestande att bara vara i hans sällskap. Lilith misstänkte att Dean kände ungefär detsamma så när de träffade en bekant till Dean som sedan slog följe med dem kändes allt helt rätt. Den tredje mannen var Sith som sin vana trogen kallade sig Jack igen. Lilith visste inte det och det dröjde länge innan hon skulle förstå det. Sith hade fått förhållningsorder att stå tillbaka för Dean vilket han också gjorde. Till en början var därför Sith och Lilith enbart vänner. Men ur deras vänskap växte något långsamt fram. Sith kändes som en själsfrände för Lilith men det var ändå Dean och Lilith som var ett par. Lilith var därför tvungen att lägga band på sina känslor för Sith men de kunde trots det inte motstå intimt umgänge med varandra vid ett fåtal gånger. Minnena efter deras möten hettade i Liliths sinnen. Hon minns hur Sith tryckte upp henne mot den solvarma väggen på en lada som de hade vägarna förbi och hur han särade på hennes lår, drog upp hennes klänning, smekte hennes nakna höfter, lyfte upp och sakta trängde in i henne. Det var återkommande minnen som Lilith fick dåligt samvete av och beslöt sig därför att undvika sådant umgänge med Sith i framtiden.

Vid fjorton års ålder märkte Lilith att hon var gravid. Hon visste inte vem av Dean eller Sith som var fadern. Lilith trodde att Dean inte visste något om Liliths umgänge med Sith och tänkte därför inte nämna något om det. Hon hade fel. Sith själv hade berättat det för Dean men de i sin tur berättade inget för Lilith.

Lilith födde sitt barn i bilen på en landsväg. Det blev Sith som hjälpte henne igenom förlossningen. När förlossningen började närma sig hade Dean gett sig av på egen hand. Han hade inte stått ut med ovissheten över vem som var far till barnet. Det var lika bra det för Lilith hade känt att situationen lätt kunde ha blivit ohållbar. Sith var också till större hjälp än vad Dean skulle ha varit. Utan hans hjälp hade inte Lilith klarat sig igenom förlossningen. Sith verkade bära med sig oändliga tiders erfarenheter av inte bara förlossningar utan att möjligt tänkbart och otänkbart. Hos honom kände sig Lilith alldeles trygg. Hon kunde bara inte förstå varför. Hon kände bara att med honom vid sin sida kunde inget ont hända henne. När hon såg hur kärleksfullt han behandlade barnet det första halvåret ville hon nästan gråta av sinnesrörelse. Det var precis som om han på något undermedvetet sätt var säker på att det var hans eget barn och ingen annans. De gav barnet namnet Michael.
Det blev ett halv år av lycka för Lilith. Hon kände sig lika omhändertagen av Sith som Michael. Det var så Sith ville ha det trodde hon och hon trivdes med det.

När sju månader förflutit tog Sith kontakt med en bekant från det förflutna som bodde nära Huntsville i norra Alabama. Att hon hade bott där en period i ett tidigare liv hade hon inget som helst minne av. Sith förklarade att han inte kunde åka omkring längre med Lilith och deras gemensamma son. Michael skulle snart börja krypa runt och leka och då var inte bilen längre någon bra plats att växa upp i. Det hade gått bra i det varma södern så länge Michael mest sovit och ammats. Men den tiden började nu lida mot sitt slut. Siths bekant som var sheriff i bygden lät ställa ett litet hus till förfogande för dem. Det blev bara Lilith och Michael som stannade kvar. Sith förklarade att han inte kunde stanna hos Lilith och Michael. Om han gjorde det kunde de alla råka illa ut. Riktigt illa. Han brydde sig i och för sig inte så mycket över sin egen säkerhet men han var desto mer oroad över hennes och fram för allt Michaels säkerhet. Han ville inte utsätta dem för någon som helst fara. Mer ville inte Sith berätta och Lilith ville inte pressa honom. Hon såg ju hur han våndades redan som det var. Hon tvivlade inte på att det fanns ett påtagligt hot mot dem men hon ville inte veta vad det var. Hon föredrog att inte veta för det skrämde henne. Hon ville att hennes tillvaro skulle kännas lika trygg som den gjort det senaste halvåret men under den tiden hade Sith betett sig helt annorlunda. Nu verkade han som förbytt och det orkade hon inte riktigt med. Lilith tyckte att det skulle kännas lättare om han gav sig av och tog med sig alla orosmoln. Lättare för henne och Michael. Hon tog uppgivet emot de sista pengar han hade. Hon följde sedan hans bil med blicken tills den försvann i horisonten. I det ögonblicket sänkte sig en enorm tyngd av sorg över hennes hjärta. Hon älskade Sith men visste att hon aldrig skulle få se honom mer. Lilith lyckliga tid var till enda och skulle aldrig återkomma.

De enda livstecknen som Lilith fick från Sith var ett par brev med lite pengar i. Han ville ju så gärna vara henne behjälplig men han fick aldrig tag på något riktigt jobb. Hans pengar hade räckt i en månad och de han skickade tog nästan slut med en gång. För att kunna försörja sig i fortsättningen hjälpte John, som sheriffen hette, Lilith att få jobb på traktens syfabrik som tillverkade tyger för vidare tillverkning av militärtält.
Det var precis inte någon drömtillvaro för Lilith. Hade hon inte haft ett barn att ta hand om skulle hon snabbast möjligt ta sig därifrån precis på samma sätt som hon hade gjort i ett tidigare liv. Hon mindes visserligen inget av det men viljan att alltid leva ett fritt liv som hon själv kunde bestämma över satt som ingjuten i hennes ryggmärg. Men nu var situationen en annan och hon kunde inte rymma som hon annars var så van att göra när hon inte längre trivdes med tillvaron. Hennes Ledare hade inte varit glad åt att hon fött Siths barn och inte Deans och lät henne nu känna på konsekvenserna av sitt handlande. Han hade också lyckats bryta hennes ovana att alltid smita undan det trista livet. För ovanlighetens skull tog nu Lilith sitt ansvar. Mest för att hon inte hade något val men hon och Michael slapp nu i alla fall svälta. Någon barnvakt hade hon inte utan fick istället ta med Michael till sin nya arbetsplats. Det gick allt som oftast bra eftersom han fortfarande sov mycket i sin korg. Det var ett snällt barn som inte gjorde mycket väsen av sig utom när han skulle ha mat.

Efter ett par månader hade Lilith funnit sig väl till rätta i sin nya tillvaro. Några vänner hade hon visserligen inte fått men hon pratade ibland med några jämnåriga flickor. Det visade sig att Lilith var den enda flickan i trakten som var ensamstående mor i så unga år. Hon kom därför aldrig in i den gemenskap som rådde bland hennes jämnåriga.
Det blev ett ensamt liv för Lilith. Men hon sörjde inte så mycket över det. Hon hade ju i alla fall haft förmånen att vara tillsammans med Sith i nästan två år sammanlagt. Att hon skulle träffa någon ny som kunde mäta sig med honom förväntade hon sig inte överhuvudtaget. Hon kunde lika gärna leva ensam med sitt barn resten av livet. Dessutom tyckte hon att många av hennes jämnåriga var otrevliga och opålitliga. Nä hon skulle ägna sig enbart åt sin son. Han behövde henne och skulle göra det länge. Hon älskade sin son över allt annat. Den enda som kunde konkurrera om hennes känslor var Sith. Honom skulle hon aldrig mer få träffa men hon hade sin son.

Lilith skulle få besök. Dean kom och hälsade på henne. Men han kom inte som en vän. Med sig i bilen hade han två unga kvinnor varav den ena tydligen var hans flickvän och hette Vivianne. Dean hade råkat träffa på Sith på vägarna som hade berättat var Lilith bodde.
Det var nu Liliths helvete började på riktigt. Dean och kvinnorna hade fått slut på pengar och hade därför bestämt sig för att stanna till hos Lilith. Visserligen hade inte heller Lilith mycket pengar men hon hade mat i sitt skafferi och det räcker för Dean. De stannar tills maten tar slut och ger sig sedan av på de långa ödsliga vägarna igen.
För Lilith var det en lättnad att de gav sig av igen. Med sin lilla lön klarar hon inte av att försörja mer än sig själv och Michael. Men lättnaden blir kortvarig. Så fort Dean och hans vänner blir utan pengar och mat återvänder de till Lilith. Den förargliga karusellen pågår i några månader med resultatet att Liliths redan svaga ekonomi rasar ihop. Hon har knappt pengar till mat åt sig och Michael. Framför allt inte sig själv eftersom hon måste se till att åtminstone Michael får mat. Hennes elände kulminerar en dag när hon just fått en löjligt låg lön för sina slitsamma dagar på syfabriken. Samma dag kom Dean på besök. Hon hinner inte gömma undan pengarna så han får genast syn på dem.
Dean bar på mycket agg mot Lilith sedan han förstått att han blivit bedragen av Lilith och Sith. Det var en förödmjukelse som han inte ville låta passera ostraffat. Han kunde inget göra mot Sith eftersom han visste vad den mannen var kapabel till. Men Lilith skulle inte komma undan lika lätt. Han skulle se till att hon kände sig lika illa behandlad som han hade känt sig av henne och Sith. Det var heller ingen risk att Sith skulle dyka upp plötsligt till Lilith undsättning. Sith uppehöll sig i Sydamerika sedan en tid tillbaka och det var inte alls säkert att han någonsin skulle komma tillbaka till USA.
Dean tvingade Lilith att lämna över alla pengarna till honom. Han gjorde sig ingen brådska att resa sin väg. Istället åkte han och hämtade Vivianne och hennes väninna från järnvägsstationen i Huntsville. De skulle leva några behagliga dagar hos Lilith var det tänkt. Kanske kunde hon serva dem med mat och allting.
Lilith höll sig borta från sitt eget hem de dagar som Dean och hans vänner ockuperade hennes hus. Hon bodde hos ett medelålders par som förbarmade sig över hennes situation och lät henne och Michael låna ett av rummen i deras hus. De bjöd dem till och med på mat. Att Lilith bodde hos andra under den här tiden förargade Dean en aning. Han hade gärna trakasserat Lilith mer än vad han nu fick tillfälle till. Nåja han skulle åka därifrån men kanske skulle det dyka upp flera chanser till det. Lilith skulle nog inte kunna smita undan varje gång han kom på besök.
Lilith kände lättnaden svepa över sig när hon äntligen insåg att Dean och de andra hade gett sig iväg. Hon tyckte också att det var skönt att komma ifrån det medelålders paret. De hade inte varit så trevliga som de först hade verkat. Framför allt kvinnan hade blivit allt mer avigt inställd mot Lilith för varje dag som gått. Hon hade låtit Lilith förstå att hon tyckte att allt var Liliths fel som överhuvudtaget hade inlåtit sig med sånt folk en gång i tiden. Anständigt folk valde mer omsorgsfullt vilka de umgicks med. Lilith var enligt hennes sätt att se på saken inte riktigt anständig. Ensamstående mor och allt som hon var. Nu hade Lilith varit till besvär för dem tillräckligt. I fortsättning fick hon lösa sina problem själv. Dessutom hade de sitt eget rykte att tänka på. Hur skulle det se ut om de upplät sitt hus för en så lättsinnig och uppenbart lösaktig kvinna som Lilith.
Lilith tackade för deras gästfrihet innan hon gick med Michael på armen men svor över dem så fort hon kom utom hörhåll. Hon bestämde sig för att aldrig mer besvära dem eller någon annan. Hon skulle klara sig själv i fortsättningen.

Liliths pengar och mat räckte i två veckor. Hon började känna sig desperat. Hon var tvungen att få tag på antingen pengar eller mat men visste inte hur. En snabb flyktig tanke svepte förbi i hennes huvud. Kanske kunde hon stjäla mat eller pengar. Hon förkastade tanken snabbt. Om hon blev ertappad när hon stal något skulle hon hamna i fängelse och Michael i barnhem eller hos fosterföräldrar. Det fick inte ske. Kanske kunde hon få förskott på lön. Hon fick avslag eftersom det bara var i början på löneperioden. Då återstod bara att gå runt och tigga mat. Hur hemskt hon än tyckte det var så var hon ändå tvungen att göra det för Michaels skull. Hennes son var ju tvungen att få mat. Han var över ett år nu och hon hade börjat vänja av honom från bröstet. Han var tvungen att få riktig mat och fick hon själv ingen mat så skulle mjölken snart sina helt i hennes bröst. Hennes mjölkproduktion var inte stor och utan mat skulle den försvinna helt.

Lilith gick runt och tiggde bland husen utan större framgång. Det visade sig att hennes medelålders ”vänner” hade spridit ett ofördelaktigt rykte om henne att hon skulle vara en lat, lättsinnig och lösaktig slampa som inte ville göra rätt för sig. För Lilith kändes situation så hopplös att hon knappt orkade bry sig om det. Vad skulle hon kunna göra åt det. Hon hoppades bara att de en dag skulle förstå att hon jobbade lika hårt som alla andra för brödfödan. Hon hade dessutom tvingats förnedra sig till det yttersta genom att gå runt och tigga men inte ens det hade hjälpt för att få mat för dagen till sig och sin son.
Känslan som sakta och kvävande omslöt henne kändes skrämmande och overklig. Känslan av att vara hatat och avskydd. Känslan av totalt utanförskap. Känslan när ingen vill kännas vid henne utan vänder henne ryggen. Lilith har full förståelse för att alla inte kan tycka om henne och inte vill ha med henne att göra. Det som hon inte förstår och som gör så ont är att alla verkar hata henne. Hon förstår inte det för hon har inte gjort någon av dessa människor något ont. Hon tycker därför inte att de har rätt att behandla henne som de nu gör. Men alla behandlar henne illa och det gör så ont.

Lilith var ovetande om missnöjet och det förödande ursinne som hennes lek en decemberdag i slutet av 1941 hade väckt hos ett flertal personer. Hade leken inte undflytt hennes minne senare i livet så skulle hon ha förstått att det fanns ett samband mellan detta missnöje och händelserna som nu utspelade sig.

Lilith satt verkligen fast i sitt elände. Hon kunde inte ge sig av på samma sätt som hon hade gjort i sitt tidigare liv. Nu har hon vårdnaden om och ansvaret för ett barn vilket hon inte hade haft då. Hon kunde inte bara dra runt vind för våg med ett barn på armen. Ett barn behövde en fast punkt i sin tillvaro. Liliths ansvarskänsla blev hennes frihetsberövande boja. Det måste också ha varit något av ödets ironi att när Lilith äntligen kände att hon kunde ge upp sin frihet, bli bofast och ta ansvar för barn och jobb så fanns det personer som gjorde allt för att motarbeta henne. De gjorde allt som stod i deras makt för att få Lilith att misslyckas med allt hon företog sig.

Det fanns även en del som hade lyssnat extra noga på ryktena. En av dessa personer söker upp Lilith i hennes hus. Han erbjuder henne pengar i utbyte mot sex. Lilith har aldrig sålt sex för pengar och vill inte göra det nu heller men mannen lyssnar inte utan tvingar sig brutalt på henne. Han är hårdhänt och fullkomligt känslokall. Liliths protester hjälper inte. Inte hennes tårar heller. När han går därifrån lämnar han pengar och en söndertrasad själ kvar.

Ledaren har bevittnat allt. Han ser att Lilith tagit sin tillflykt långt in i sitt inre. Hon är inte längre kontaktbar. Hon har stängt till om sig själv så att ingen längre ska kunna skada hennes känsliga själ. Inget når längre fram till Lilith. Inte ens hennes son. Han kommer nu att driva runt vind för våg. Ingen kommer att se vad som händer med honom. Lilith sitter på golvet helt stilla och tyst. För henne existerar inte längre världen. Det enda som vittnar om liv i Lilith är hennes fjäderlätta andetag.

En bil kör upp till Liliths lilla hus. Två män kliver ur och går in i huset. Några minuter senare kommer de ut tillsammans med Lilith och hennes son. De leder in dem i bilen och kör därifrån. De kör tillbaka till Virginias djupa skogar med dem. De för henne till en gård inte långt från gården hon föddes och växte upp i. Hon skulle bli omhändertagen av en änka i övre medelåldern. En kvinna som hette Amy-Lou men för Lilith blev hon inget annat än en riktig ragata. Det var det namn hon gav kvinnan. Ragatan bodde inte helt ensam utan hade hjälp av två negrer. En manlig neger som hjälpte henne med grovgörat på gården och en kvinnlig som hjälpte henne med hushållet. Lilith skulle inte komma att vara till någon nytta alls på grund av tillståndet hon befann sig i. Ragatan lät därför Lilith bo i ett skjul på sommaren och i ett litet tillbyggt skrymsle i bostadshuset under vintern. Det saknade alla bekvämligheter men det var varmt eftersom den öppna spisen låg vägg i vägg med skrymslet. Michael lät Ragatan däremot bo inne hos sig i det stora bekväma huset. På honom skulle det inte gå någon nöd och det var huvudsaken för Ledaren.

Lilith framlevde sina dagar i en dimma. Hon var omedveten om omgivningen för det mesta. Ibland vaknade hon ur sin djupa dvala men gled oftast in i den när hon blivit medveten om sin belägenhet. Det var så förnedrande att tvingas bo i ett skjul eller ett undangömt skrymsle att hon inte orkade med sin tillvaro. Det kändes skonsammare mot själen att istället vara totalt frånvarande. Lilith levde i sin egen värld. Omedveten om allt. Det enda som regelbundet lyckades tränga igenom hennes själsliga skyddssköldar var vetskapen om hennes son. Att han fanns där i närheten men att hon aldrig fick träffa honom. Ragatans egen son hade dött i Pearl Harbor 1941. Ragatan lät Liliths son ta hans plats. Hon tänkte uppfostra honom som sin egen son. Hans riktiga mamma skulle hon gömma undan. Henne skulle han aldrig mer få träffa. Henne skulle han glömma bort. Han skulle växa upp i tron att Ragatan var hans mamma.

Några år går och Liliths tillstånd förbättras lite grann. Det gör henne inte det minsta lyckligare. Hon har förlorat sin son. Hon ser honom visserligen ofta men Ragatan har förbjudit henne att prata med Michael. Det är Ragatan som bestämmer om allt som rör Michael. Lilith har inget att säga till om och det smärtar henne djupt. Hon hatar Ragatan. Lilith kan inte minnas när hon hatade en människa så mycket. Lilith kan inte göra så mycket. Hon vill inte bruka våld som det fanns risk att hennes son skulle bli vittne till. Hon vill överhuvudtaget inte ställa till med bråk eftersom hon befarar att Michael skulle ta störst skada av det. Inte kan hon fly heller. Hon kan inte ta med sig sin son för hon har ingenstans att ta vägen och landsvägen vore inget lämpligt hem för sonen. Michael som snart fyller fem år kommer dessutom att börja skolan inom något år och på vägarna lär sig ett barn inte det ett barn behöver lära sig.

Det är en absurd tillvaro Lilith lever. Helt maktlös följer hon Michaels uppväxt. Inget inflytande alls har hon över sin sons uppfostran. Det enda hon kan göra är att hota Ragatan så fort hon får tillfälle. Hon hotar att döda Ragatan om hon behandlar Michael illa på något sätt. Det skrämmer Ragatan eftersom hon inser att Lilith menar fullt allvar med sina hotelser. Om Ragatan gör något dumt kommer Lilith obönhörligt att omvandla sina hot till handling.

Michael är vuxen för sin ålder. Han har länge haft på känn att Ragatan inte är hans riktiga mamma. En dag frågar han Lilith rakt på sak om det inte är hon som är hans mamma. Lilith förnekar det först då hon inte vill att sonen ska behöva skämmas över sin mor men till sist erkänner Lilith att så är fallet. Trots sin ringa ålder visar sig Michael förstående när Lilith förklarar hur allt blivit som det blivit. Sakta börjar en stark motvilja mot Ragatan växa fram hos Michael. I samma takt växer banden mellan Lilith och Michael. De var trots allt mor och son. Inte ens Ragatan kunde ändra på detta faktum. Den enda som kunde ändra på det var Ledaren. Han ansåg att det var dags att kalla hem Lilith. Än en gång fick Lilith uppleva en grym motgång. När hennes relation med sonen äntligen börjat bli riktigt stark skiljs deras vägar för alltid. Hon döljer inte sin besvikelse och oro inför sin Ledare. Han ger sitt ord på att sonen inte kommer att fara illa. Lilith kan inte göra annat än lita på hans ord. Känslan av fullständig tomhet och total meningslöshet överskuggar allt när Liliths kropp och själ separeras den här gången.

Lilith var borta men tillvaron för Ragatan skulle inte bli lätt för det. I Michael hade ett hat väckts. I hans ögon var Lilith ett offer och Ragatan den stora förövaren. Ragatan skulle få betala dyrt för det.

Vid tio års ålder uppsöks Michael av sin far. Sith förklarar för sin son att hans mor egentligen inte är död. Hon har istället återfötts och levde på annan plats i världen. Det gjorde inte Ragatans skuld mindre. Sith känner lika stor lust som Michael att straffa denna vämjeliga kvinna. De ville bara ha Liliths samtycke till vedergällningen. Sith frigör en natt Liliths själ så att de kan sammanstråla. Under mötet ger Lilith dem sitt samtycke. Efter det skulle Ragatans liv bli ett helvete. De skulle inte döda eller på annat sätt fysiskt skada henne. De behövde bara se till att Ragatan i noga utvalda situationer betedde sig avskyvärt mot andra. Oavsett om hon själv ville det eller inte. Och oftast ville hon det inte. Resultatet lät inte vänta på sig. Efter bara en kort tid var Ragatan den mest avskydda personen i trakten. Sith såg sedan till att alla behandlade henne extra illa. Skulden var betald.

Det fanns ett stort problem med vedergällningen. Den hade aldrig blivit sanktionerad av Ledaren. Ledaren kunde inte låta något som han själv inte gett tillstånd till passera ostraffat.

Skriven av: Lilith

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren