Publicerat
Kategori: Novell

Liliths öden Del 4

Liliths öden - Nutid

Norrköping i Sverige blev Liliths nya födelseort. Året hon föddes var 1957. Hennes pappa var invandrad muslim men mamman var nordisk. Det fanns naturligtvis en baktanke med att låta Lilith födas av muslimsk börd. Muslimska fäder brukar ju fostra sina döttrar mycket hårdare än andra fäder.
Hur som helst blev Liliths uppväxt mycket friare än hennes tidigare uppväxter. Hon fördrev sina dagar i princip som hon ville. Hon var minsann en fri själ i en fri kropp. Hon tillhörde däremot inte de populära flickorna i skolan. Hon var inte pojkarnas favorit. Det var nu inget som störde Lilith något nämnvärt. Hon var fullt upptagen av sitt fria liv.

Åren förflöt. Lilith går ut grundskola och gymnasium. Hennes betyg är inte direkt lysande så hon tar jobb på en textilfabrik. I och med det blir hennes fria liv mer begränsat. Mycket mer begränsat men Lilith finner sig i sitt öde. Hon vet ju att hon inte är ensam. Det fanns många som hade det precis lika trist och jobbigt som hon. Hon var inte ensam om att ena veckan börja jobba klockan sex och nästa vecka sluta jobba klockan tio på kvällen. Kunde andra stå ut med det så kunde hon också. Hon stod ut med det i fyra långa år. Nästa jobb för Lilith är i en fabrik det med. Men en annorlunda fabrik. Det är mer som en verkstad kanske. När Lilith har jobbat där i fyra år börjar hon tröttna igen. Hon är trött på att jobba i fabrik och verkstad. Hon skulle vilja jobba på kontor istället. Hon är övertygad om att hennes personlighet skulle komma mer till sin rätt på ett kontor. Hon var ju kvinna trots allt. Hon ville inte ha arbetsoverall på arbetet resten av sitt liv. Hon var för fåfäng för det. Så vad göra. Det Lilith gjorde var att börja plugga igen. Nu tänkte hon ta igen den skada som hon åsamkat sig själv genom att strunta i plugget senast det begav sig. Det som slutat med katastrofalt dåliga betyg.

Liliths framtidsplaner startar en för Lilith helt främmande aktivitet. Hennes planer går stick i stäv med andra planer. Det var inte alls tänkt att Lilith skulle studera. Sånt var förbehållet andra. Lilith däremot skulle arbeta i fabrik och inget annat. Det var vad hon hade förtjänat och det räckte mer än väl för henne. Det var ju viktigt att hon gjorde någon nytta och det gjorde hon bäst innanför fabriksväggar. Så det här med att studera på komvux var inget annat en dumheter.

Lilith har roat sig under årens lopp. Att hon har en muslimsk pappa hade inte hindrat henne. Eller rättare sagt hennes pappa hade aldrig, trots att han var muslim, försökt hindra Lilith att leva sitt liv som hon själv velat. Det var högst troligt att andra skulle ha hindrat henne om de kunnat. Lilith levde dessvärre i en tid där det var svårt att begränsa den enskildes rätt att göra som den själv ville. Men det fanns ju förstås andra sätt att sätta krokben. Man kunde alltid placera ut personer i en persons omgivning som framgångsrikt kunde svärta ner den personens rykte och heder. Av den anledningen fick Lilith det svårt att skapa hållbara relationer med andra människor. Nog funderade hon över det ibland men hade ingen aning om orsaken. Saken var den att hon såg väldigt bra ut men lyckades ändå aldrig få ihop det med de killar som hon fattade tycke för. Det fanns andra som visste bättre. Bland annat Dean som dyker upp även i det här livet. Nu kallar han sig för Anders. Vid sin sida hade han Vivianne som nu heter Yvonne. Yvonne låtsas vara nära vän med Lilith men i själva verket gjorde hon allt för att göra livet surt för Lilith. Ivrigt påhejad av Anders naturligtvis. Men de lyckades inte så bra. Förmodligen för att Sith använde sina krafter för att motverka deras elaka syften. Sith håller sig i bakgrunden hela tiden så Lilith märker inte av hans närvaro. Det är heller inte meningen. Att Anders och Yvonne hela tiden försöker jävlas märker visserligen Lilith en del av men utan Siths insats skulle det ha varit så mera påtaligt. Fast egentligen var det väl illa nog att de förtalade henne inför alla nya människor hon träffade. Så det var med viss bävan hon började studera på komvux.

Yvonne blev extra verksam när hon fick veta att Lilith skulle börja plugga på komvux. Hon gillade inte att Lilith skulle bli mer utbildad än hon själv var. Yvonne befarade att hon då kunde hamna i underläge och det ville hon förhindra till varje pris. Hon försökte på olika sätt övertala eller hota Lilith att avstå från studierna. Hon ringde till och med till studiemedelsnämnden och påstod att Lilith aldrig hade för avsikt att plugga utan ville bara åt pengarna. Men alla knep för att hindra Lilith från att fortsätta utbilda sig misslyckades.

Ledarskapet, Anders och Yvonne kunde inte göra annat än se på när Lilith påbörjar sina studier. Det var ingen idé att ens försöka hindra henne längre. De visste så väl att om de gjorde det skulle Lilith göra sig själv arbetslös och sedan leva på ersättning från a-kassa. Hon skulle inte göra något annat än slå dank. Det skulle vara ännu sämre än att hon gick i skolan och tog studielån. Då skulle hon bli tvungen att prestera åtminstone någonting och lånet var hon ju trots allt tvungen att betala tillbaka. Det var med andra ord ett litet bakslag för Ledarskapet eftersom de hade planerat en tillvaro som långtida arbetspiga åt Lilith. Det var det öde som de i första hand hade tänkt ut åt Lilith. Några längre studier hade inte funnits med i den planen. De kunde också ha tänkt sig en alternativplan. I den planen skulle Lilith ha blivit en gängpiga. På flera olika sätt försökte man få bort Lilith från skolan. En utmärkt plats hade varit i Anders och Yvonnes umgängeskrets. Lilith kunde ha hjälpt Yvonne att ta hand om Yvonnes son. Lilith kunde rent av ha varit inneboende hos Yvonne och Janne. Hon hade inte ens ha behövt jobba. I ett sådant arrangemang skulle det ha varit lätt för Ledarskapet att hålla reda på Lilith. Lite nytta skulle hon också ha gjort. Som att passa Yvonnes son när Yvonne ville göra något annat. Det ville hon ofta. Hon skulle verkligen ha velat och också behövt ha en hjälpreda. Lilith skulle ju ha blivit en så billig och bra hjälpreda. Fanns det verkligen inget sätt att tvinga Lilith att bli Yvonnes hjälpreda och Anders sexpiga. Hur de än vände och vred på saken kunde de inte komma på ett sätt utan att bryta mot lagen. Man kunde ju trots allt inte stänga inne folk. Eller förbjuda dem att gå vart de ville. Eller att bo var de ville. Eller bestämma åt dem om de skulle jobba eller plugga och i sådant fall var. Det kallades olaga frihetsberövande och det var straffbart. Nu fick de istället försöka tänka ut något annat för i Sverige på 1980-talet var det inte helt lätt att bryta mot någons rättigheter och sedan komma undan med det. Det visste de bättre än några andra. Nu när de faktiskt hade varit med och stiftat dessa lagar så var de ju tvungna att följa dem också. Även om det inte tilltalade dem något vidare.
Det återstod bara en sak de kunde göra för att sätta hinder i vägen för Lilith. Vilket de också gjorde. Kunde de inte hindra henne från att studera kunde de i alla fall påverka vilken linje hon skulle läsa. Genom sina kontakter såg de till att Lilith inte fick gå den linje hon i första hand valt. De visste att hon ville läsa den treåriga ekonomilinjen. Hade man gått den linjen hade man störst chans att få ett bra kontorsjobb direkt efter gymnasiestudierna. De såg därför till att den linjen var fullbokad och Lilith fick välja en annan linje. Hon valde att gå treårig naturvetenskaplig linje. De hade också förstört en annan chans som kunde ha lett till ett bra kontorsjobb för Lilith. Hon hade anmält sig till en kvällskurs i data. Det här var 1983 och så värst många hade ännu inte skaffat sig gedigna kunskaper i datahantering. Lilith hade insett att om hon skaffade sig dessa kunskaper med betyg därtill så skulle hon ha fått ett försprång mot andra. Men Ledarskapet satte effektivt stopp för det. De såg till att kursen efter halva tiden blev utan lärare. Och utan lärare kunde kursen inte fullföljas utan den avbröts. Så där stod Lilith utan de nödvändiga kunskaperna och utan betyg efter nästan tre bortkastade månader. Ledarskapet var nöjt över resultatet. De hade framgångsrikt lyckats hindra Lilith i hennes strävanden att nå sitt efterlängtade mål.

Lilith liv denna gång stod i bjärt kontrast mot hennes tidigare liv. Då hade hon varit helt låst. Först i barndomen när hennes fosterpappa inte tillät henne göra någonting. I hennes barndom i detta liv hade hon varit en löshäst. Hon hade varit någon som kunnat göra precis som hon själv ville. I sitt tidigare liv hade hon fått barn tidigt och tvingad att ta ansvar. Hon hade tvingats bosätta sig på ett ställe hon själv inte valt. Hon hade först tvingats jobba och ta hand om sitt barn utan möjlighet att ta sig därifrån på egen hand. Sedan hade hon berövats vårdnaden om sitt eget barn och tvingats bo som en fånge hos främmande personer. I det här livet var hon fri att göra som hon ville och ingen kunde bestämma var hon skulle bo. Ingen kunde tvinga henne att ta vilket tråkigt jobb som helst. Ville hon hellre plugga kunde hon göra det. Och ingen kunde tvinga henne att ta hand om några barn eftersom hon ännu inte hade några egna. Och hon hade rätt att vägra ta hand om ungar som tillhörde andra. Vilket hon också gjorde eftersom hon ansåg sitt liv för värdefullt för att helt ödsla bort på andras ungar. Rollerna var i det fallet nästan helt ombytta i jämförelse med det tidigare livet. Skulle hon passa ungar skulle det vara hennes egna när den tiden begav sig. Och hur skulle hon kunna skaffa man och barn om all hennes tid gick åt till att passa andras barn. Lilith gick med andra ord helt sin egen väg. Liliths nuvarande liv var ganska likt hennes förförra liv. En av de stora skillnaderna var att hon i det livet aldrig hade råd att gå annat än några år i folkskola. Nu gick hon på gymnasiet och kunde fortsätta upp till högskolan om hon så ville. Det enda som var klart sämre i detta liv var att Sith inte fanns till hands längre. Lilith fick klara sig utan hans närvaro. Det gick nu ganska bra eftersom Lilith inte ännu visste om hans existens. Och hon hade trots allt inte varit helt hjälplös utan honom. Hon var ganska stark.

I det här läget började Ledarskapet tycka att Lilith hade lite väl fria tyglar. De beslutade att börja dra åt snaran runt henne. De skulle först bara låta henne gå klart komvux. Sedan skulle hennes frihet kraftigt begränsas. Men hon förblev ett irritationsmoment för dem under de närmaste åren. Lilith hade det lätt och trivsamt på komvux. Hon klarade av alla sina prov utan speciellt mycket pluggande. Hon var 26 år och vältränad och snygg. Killarna såg henne. Alla såg henne. Hon hade blivit riktigt stolt över sig själv. Och varför skulle hon inte vara det. Hon hade inte fått någonting gratis. Hon hade fått kämpa sig till allt. Till skillnad mot många andra kvinnor som såg bra ut enbart för att de råkade ha hyfsat stora bröst. Lilith hade inte så stora bröst men desto snyggare kropp. Det var något som inte undgick många. Allra minst Ledarskapet. Lilith fick träffa en av ledarna en varm sommarnatt på Gotland. Hon träffade honom på Tofta strand. Bland sanddynerna fick hon älska med honom. Badande i det förföriska gryningsljuset på den varma sanden förenades deras kroppar i en lika extasisk som sensuell kärleksakt. Lilith fick aldrig veta vem han var eller vilken roll han spelade i hennes liv. Vad hon däremot fick veta var att det fanns män med gudomlig utstrålning och älskarförmåga.
Lilith träffar även en annan man på sin Gotlandssemester. En man som Lilith fattar ordentligt tycke för. Hennes intresse får gensvar av mannen. Men han är inte påtänkt för Lilith och har aldrig varit det. Kommer heller aldrig att bli det. Ledarskapet bestämmer vem Lilith ska stadga sig med. De avfärdar den här mannen som lämplig partner åt Lilith. Det kunde ha blivit riktigt bra mellan dem. Det är därför det inte får bli han. På något sätt måste ju Lilith få betala för att hon är så omedgörlig. Att Lilith aldrig kommer att få en man som väcker hennes allra hetaste känslor är ett lämpligt straff. Ett alldeles lagom pris faktiskt. Lilith träffar sedan aldrig mer den mannen.

Tiden går. Lilith avslutar sina komvuxstudier efter tre år. Till och ifrån under dessa år har Yvonne men framför allt Anders på olika sätt gjort intrång i Liliths liv. Vissa av intrången är allvarligare än andra men inte värre än att hon klarat av att gå vidare. Lilith är stark och stolt.

Under ett helt år går sedan Lilith arbets- och sysslolös. Trots det trivs hon riktigt bra med sitt liv. Hon förfogar över sin tid precis som hon vill. Det retar Ledarskapet. Under det året utsätts hon för några av de värsta övergreppen både fysiskt och psykiskt i hela sitt liv. Alla iscensatta av hennes ledare. När Lilith till slut balanserar på vansinnets gräns ingriper hennes högste ledare. Han vårdar hennes känsliga psyke tills hon befinner sig utanför den riskzon där hon helt skulle kunna tappa sin verklighetsförankring. Ledarskapet har därmed äntligen lyckats knäcka hennes stolthet. Lilith är inte längre stark och stolt. Nu behövde de inte längre vara så hårda mot henne men hon hade fortfarande inte betalat för alla gamla synder.

Året är 1991. Lilith bor sedan några år i Stockholm. Hon har man och har nyligen fått sin andra son. Hon jobbar deltid i en butik sedan något år tillbaka. Lilith hade alltså så småningom tillåtits att skaffa familj. Men det blev inte med hennes drömmars man. Var på åren gick slutade hon att vänta på att drömprinsen en dag skulle komma. Istället sänkte hon sina krav och skaffade sig familj med en alldeles vanlig man. En man som varken var skön som en gud, rik eller på annat sätt framgångsrik. Ledarskapet tyckte att han dög gott åt Lilith. Det tyckte nog Lilith också egentligen. Det var en bra och redig karl.
Hon hade också begåvats med två fina söner. Det var hon evigt tacksam för. För dem kunde hon i princip offra allt. Ja offra allt som kunde göra livet drägligt för sönerna vill säga.
Sitt jobb var hon väl inte lika tacksam över. Hon hade aldrig lyckats i sina strävanden att få ett hyfsat välavlönat och intressant kontorsjobb. Istället hade hon hamnat som butiksförsäljare i en trist butik beläget i ett lika trist köpcentrum i en tråkig kommun. Hon skulle väldigt gärna vilja jobba med något annat men är osäker på om hon verkligen orkar anstränga sig tillräckligt för att uppnå det. Hon hade ju gjort ett seriöst försök att studera och skaffa ett för henne intressant jobb. Hon hade dessvärre inte orkat hela distansen mest beroende på att hon uppenbarligen hade valt fel inriktning. Att satsa lika hårt en andra gång hade hon bara inte ork till. Det kunde hon inte bli mer övertygad om än vad hon redan var.
Vad hon heller inte vet är att i samma lilla butikkedja jobbar en av hennes antagonister från hennes tidigare liv. Lilith minns inget av sitt tidigare liv. Det är sällan hon eller någon annan gör det. Ragatan är anställd i samma butikskedja. Men i det här livet är Ragatan sexton år yngre än Lilith och heter Anneli. Men de jobbar lyckligtvis inte i samma butik. Men de har samma arbetsgivare. Det händer inget på flera år. Inte förrän 1998. Då dyker Michael upp i Liliths och Annelis liv. Michael som är Liliths son från sitt tidigare liv. Han har ett uppdrag som han måste slutföra. Uppdraget går ut på att han måste sona sina synder. Han och Sith måste sona sina synder. De synder som de drog på sig när Michael bara var ett barn. Synderna som de drog på sig när de trakasserade Anneli i hennes tidigare liv. Som de inte hade tillåtelse till. De hade gjort hennes liv till ett helvete. Ett helvete där hon inte var välsedd av någon. Ett helvete där hon var hatad och avskydd av alla. Men Anneli hade inte blivit hatad av egen förskyllan. Den hade inte på något sätt varit självförvållad. Allt hade varit Michaels och Siths förtjänst. Däri låg deras skuld och nu skulle de börja betala av den.

Michaels uppdrag gick ut på att förvandla Liliths liv till ett helvete på samma sätt som han hade förvandlat Annelis. För att uppnå ett så lyckat resultat som möjligt hade Sith blivit beordrad att hjälpa Michael. Det var ett infernaliskt straff. De skulle bli tvungna att förvandla den persons liv som de ville skydda mest av allt till ett djävulskt helvete. Om de inte gjorde det skulle deras ledare se till att Liliths liv blev ett helvete för all framtid. Michael och Sith insåg allt för väl att ett kortvarigt helvete för Lilith var bättre än ett oändligt. Även om det var dom själva som måste skapa det.

Michael tar kontakt med Anneli och bekantar sig väl med henne. Han kommer att behandla henne som en drottning. Han förklarar för Anneli att han känner Lilith sedan tidigare och berättar att Lilith alltid varit lösaktig. Vilket naturligtvis inte är sant. Visst har Lilith haft sexuellt umgänge med många men det har oftast skett under tvång. Flera av övergreppen hade filmats och flera av dessa filmer visar Michael för Anneli. Det första Anneli gör är att berätta för alla på jobbet om det som hon har fått höra och se om Lilith. Det dröjer inte länge förrän Liliths rykte är helt raserat och hennes namn draget i smutsen. Lilith blir så illa berörd av allt som händer och allt som sägs om henne att hon börjar tappa minnet. Effekten av det blir helt absurd. Lilith minns snart inte vem som är vän eller fiende.
Michael som är 47 år gammal ser väldigt bra och mycket yngre ut än vad han egentligen är. Han är i egenskap av framgångsrik företagare också väldigt rik. Så han köper allt och mer därtill åt Anneli. Saker som Lilith fått kämpa hårt för men ändå aldrig lyckats få. Han köper Anneli både hus och bil. Huset är naturligtvis finare, större och mycket dyrare än vad Liliths eget radhus är. Michael köper heller inte vilken bil som helst till Anneli. Han kostar på henne en röd BMW i sportbilsmodell. Lilith tar sig fram på en röd MTB-cykel. Något körkort har hon aldrig skaffat sig. Utöver det bekostar Michael flera semesterresor åt Anneli och hennes mamma. Lilith i sin tur har väl inte råd att åka på utlandssemester med sin familj mer än vart femte eller kanske vart sjunde år. Sist men inte minst uppvaktar han henne furstligt på födelsedagar och andra högtidsdagar. Liliths födelsedagar har aldrig blivit uppmärksammade av någon. Kort sagt kan man säga att Michael gjorde så att Anneli blev väldigt populär. Snart beundrade hela omgivningen Anneli och såg upp till henne. Det var klart att det var något väldigt speciellt med henne eftersom hon fick sådan uppmärksamhet av en sådan förmögen och betydelsefull man som Michael. Hon var en drottning helt enkelt.
I samma takt som folks beundran växte för Anneli växte också folks förakt och ringaktning för Lilith. Så man kan lugnt säga att Ledarskapet lyckades med sitt uppsåt att göra Liliths tillvaro till ett helvete. De lyckades med råge.

Lilith är på god väg att återuppleva alla hemska saker som hände i hennes förra liv. Enda skillnaden är att hon själv rår om sina barn i det här livet. Dom kan Anneli aldrig ta ifrån henne. Men det var nära ögat att Lilith övergav sina när hon befann sig i sitt sämsta tillstånd. På samma sätt som djur kan överge och till och med döda sina ungar när de blir stressade höll Lilith på att fly och lämna sina barn. Lyckligtvis gick det aldrig så långt men det var ändå något som hon aldrig skulle kunna förlåta sig själv för. På sätt och vis var det samma mönster som upprepade sig från hennes tidigare liv. Då kunde hon ha visat att hon faktiskt klarade av att jobba och ta ansvar om de bara låtit henne göra det. Istället hade de förstört ännu mer. Precis som du hade förstört nu när hon var på god väg att visa att hon faktiskt klarade av att ta hand om och uppfostra sina barn. Senare skyllde hon därför delvis sitt misslyckande på dem.

Det som händer ger till slut Lilith den styrka som hon behöver för att komma ur sitt elände. Nu får hon plötsligt ork att börja studera. Inga svåra och långa studier visserligen. Hon ska bara ta igen de datastudier som hon missade arton år tidigare. Kanske kan studierna leda till något nytt. Ett nytt arbete till exempel. Det blir den drivkraft som hjälper henne att komma ur den destruktiva situation som hon hamnat i. Våren 2001 påbörjar Lilith en terminslång intensivutbildning i datahantering. Det blir dörren ut från mobbing, vantrivsel och ett för Lilith välmotiverat missnöje. En dörr som hon snabbt stängde till bakom sig så att hon aldrig mer skulle kunna hamna där igen. Hon skulle hålla den dörren stängd för alltid

Lilith känner att hon har förändrats. Hon är inte lika omedgörlig längre. Men inuti är hon i de flesta avseenden den samma fortfarande. Det har varit lugnt omkring henne några år nu. Kanske är det därför som hon själv också blivit lugnare. Men hur ska man kunna förändras i djupet om man förbjuds att försvara och skydda sig själv. Hur ska man kunna förändras radikalt när flyktvägarna spärras när man behöver fly från plågoandar. Till slut ger man igen på ett sätt som kanske blir helt fel. Speciellt om ingen ids räcka en hand till hjälp. Är man dessutom mer van vid händer som stjälper än hjälper är risken än större att man gör något orättfärdigt. Hon tycker fortfarande att hon har rätt att skydda sin integritet. Den rätten borde ingen ha rätt att ta ifrån henne.

Det känns som om hon har överlevt sig själv. Hon klarar av att ta hand om familj och barn. Det känns naturligt för henne. Hon behöver inget mer. Hon behöver inte bo i en lyxig villa. Hon behöver inte glida runt i limousiner. Hennes familj och sönernas sällskap räcker bra.
Hon lyckades aldrig skaffa sig en framgångsrik karriär. Men det är något hon inte längre saknar. Det är tur för hon kommer aldrig att göra karriär. Hon tror inte längre att en framgångsrik karriär skulle ha gjort henne lyckligare och bättre än andra. Hon tänker inte vara duktig för andras skull längre. Hon är varken bättre eller sämre än någon annan men hon hade fått ta emot tillräckligt med skit för att anse att hon längre inte var skyldig världen någonting. Därför har hon nu tappat allt intresse och engagemang för studier, arbete och andra människor. Hon har sina barn och det räcker. Hon hoppas bara att det ska få lättsammare liv än vad hon själv fick. Hon skulle till och med kunna offra något för att deras liv ska bli riktigt bra. Men vad ska hon offra. Hon har inget vackert utseende kvar att offra. Hon kan inte offra familjen eftersom det tvärtom skulle skada hennes barn. Hon vill inte offra liv och lem heller. Då skulle hennes barn bli olyckliga och hon vill inte bli en belastning för familjen. Hon har ingen tjusig karriär att offra. Inte heller någon förmögenhet. Det enda hon kan komma på att offra är sin egen hälsa. Ja den skulle hon kunna offra om hon visste att det skulle skänka lycka åt hennes barn. Det vore hennes barn absolut värda. Hon kommer aldrig att skada sina barn.

Skriven av: Lilith

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren