Publicerat
Kategori: Novell

MAKTENS UTÖVARE


Lilians liv hade inte blivit som hon själv helst hade velat. Men inte heller som någon annan hade önskat. I ärlighetens namn får man väl säga att de flestas liv inte blir precis som innehavaren vill. Men för en del avviker livet mer från de egna önskemålen än för andra. Och det gör det oftast på grund av påverkan från andra. Det hade Lilian blivit smärtsamt medveten om. Den här märkliga yttre påverkan hade inkräktat i hennes liv ända sedan hon var i tjugo års åldern. Hon hade inte förstått det då. Och hon hade ännu mindre förstått vilka enorma krafter som låg bakom.

Anders visste vilken som var hans uppgift. Det hade han fått reda på för länge sedan av sina medsvurna. Han tillhörde den inre kretsen som alltid skulle komma att hållas underrättad. Han var också den som skulle ta emot order och vidarebefordra dem på lämpligt sätt. Det var hans uppgift att se till att dessa order efterlevdes. Några av de andra utvalda hade redan valts ut. Dit hörde både män och kvinnor. Bland kvinnorna kunde man återfinna Lilians namn men även Yvonnes. Yvonne var en av Lilians väninnor. De hade inte känt varandra så länge. Bara något år. Det var den inre kretsens förtjänst som gjort att de två väninnorna hade funnit varandra. Men vänskapen mellan dessa unga kvinnor utvecklades inte riktigt som den inre kretsen ville. Den ena av kvinnorna hade visat sig för självständig för att hon skulle passa för kretsens ändamål. De visste att de var tvungna att ingripa förr eller senare. Men de beslöt att avvakta ytterligare ett tag.

Den inre kretsen hade funnits länge. Den bestod av ett nätverk av mäktiga och inflytelserika män. Lilian hade hört namnet Illuminati nämnas vid något tillfälle. Hon visste inte säkert om de hade avsett den egna kretsen eller någon annan. Men det hon hade fått reda på om Illuminati var att det från början var en judisk organisation som hade funnits redan på 1700-talet. Det var en mäktig organisation som bestod av judar, frimurare och andra mäktiga män och vars syfte gick ut på att dess ordensmedlemmar en dag skulle kunna ta världsherraväldet. Det var skrämmande tyckte hon. Och även om det nu inte var samma organisation var likheterna tillräckligt många för att rädslan skulle vara befogad. Den inre kretsen hade alltid hållit sig med vissa privilegier. En av dessa privilegier var Lilian själv. Men det var inget privilegium för henne själv. Men det var något som hon först väldigt sent skulle bli medveten om.

På sitt lilla hörn av världen hade Anders fått i uppgift att förbereda Lilian för det syfte som hon skulle fylla. Det var inget unikt. Anders var bara en av många runt om i världen som fått en sådan uppgift. Men med helt olika kvinnor förstås. Kvinnor som mer eller mindre slumpmässigt hade valts ut av kretsen. Helt slumpmässigt var det nu inte. De hade valt ut kvinnor som befann sig i nära anslutning till ordensmedlemmar. Det kunde till och med röra sig om grannars döttrar. Och det var just så som Lilian hade blivit utvald. Hon hade haft oturen att som liten bo granne med en av dess medlemmar. Sedan var det inget problem för dem att hålla Lilian under uppsikt hela hennes liv. De var så mäktiga och inflytelserika att ingen ifrågasatte deras önskan. Dessutom hade medlemmarna själva sådana positioner i samhället att de kunde plocka fram uppgifter om precis alla medborgare när helst de ville utan att behöva fråga någon alls om tillstånd. Så varje steg som Lillian tog uppmärksammades. Men under barndomen och tonårstiden lät de henne vara. De skulle inte få användning av henne förrän hon skulle inträda i vuxenlivet. De såg helst att hon slutförde sina studier. Men fram till dess skulle de se till att de hade placerat ut så mycket av sitt folk runt henne att när den tiden kom var allt motstånd meningslöst.

Andres kunde inte annat än missnöjt följa händelseutvecklingen mellan Lilian och Yvonne. Lilian kämpade flitigt för att bli självförsörjande. Men det var stick i stäv med vad kretsen ville. Deras plan hade gått ut på att hon skulle förbli arbetslös så länge som möjligt efter skolan. Planen hade gått ut på att hon och Yvonne som också var insnärjd av kretsen skulle dela lägenhet. De ville att Yvonnes pojkvän som inte var någon annan än Anders skulle försörja de både unga kvinnorna. På så sätt skulle de långsamt lotsas in i ett beroendeförhållande till Anders och i förlängningen till hans ordergivare. Men inget gick som Anders hade planerat. Lilian flyttade istället därifrån och de fick svårare att styra henne mot rätt håll. Hon gled bara längre och längre ifrån dem och deras kontroll. Det var nu de var tvungna att agera. Lilian var visserligen inte viktig för dem. Men det var viktigt för dem att känna att de hade makt och kontroll över de utvalda hur långt ner på hierarkin de än befann sig. Ingen av de utvalda fick avvika eller slippa undan sitt öde. Det öde som de hade bestämt. Det var ju ändå det som fick dem att känna sig förmer än andra människor. De helt vanliga människorna. Lilian var en helt vanlig människa. Därför var det viktigt att även hon trots sin obetydlighet sattes ordentligt på plats.

Deras första åtgärd var att försöka avskärma Lilian från andra människor. Det var nu inte helt lätt. För i tiden skulle det ha varit lätt. Mycket lätt. Innan någon kom på det här med mänskliga rättigheter. Vilka dumheter. Men de är ju tvungna att verka moderna och med sin tid och ville inte väcka misstankar. I en annan del av världen än i Sverige kunde de bara ha fängslat Lilian. Utan rättegång eller andra rättigheter. Men de visste att det var omöjligt i Sverige. Det skulle ha gått i Sverige också för något århundraden sedan. Men nu levde de på 1900-talet och inte i 1800-talet och var därför tvungna att anpassa sina metoder därefter. De fick ta till förtalsknepet. De hade lyckats kontrollera så mycket övrigt folk runt Lilian att det inte var några problem att sprida falska rykten om henne. Resultatet lät inte vänta på sig. Sakta men säkert märkte Lilian att folk tog avstånd från henne. De trodde en massa konstiga saker om Lilian som det inte fanns minsta uns av sanning i. Men vad hjälpte det Lilian. Inte ett dugg. Och en av de flitigaste förtalarna var Yvonne. Vilket fick till följd att vänskapen de två unga kvinnorna försvann helt. Och i och med det kretsens bästa redskap för att kontrollera Lilian. Men det var nu inget som bekymrade Lilian. Men det bekymrade kretsen desto mer.

Kretsen hade inget val än att låta ett antal år förflyta med förlorad kontroll över Lilian. Nu var hon ju inte deras viktigaste uppgift men det irriterade dem en aning att de förlorat kontrollen. Därför så beslöt de att ta itu med henne så snart omständigheterna tillät det. Det skulle dröja närmare fem år tills hon var i 25 års åldern. De var helt enkelt tvungna att agera nu. Lilian hade sedan flera år trätt i vuxenlivet och om ett tiotal år skulle hon kanske vara för gammal. De hade däremot lyckats ganska bra i sin strävan att hålla Lilian isolerad från jämnåriga kamrater. Det hade spridits ut en så rik flora av elaka rykten att många undvek Lilian. Den här strategin fungerade rätt så bra tills Lilian bestämde sig för att börja studera på Komvux. Hennes betyg från det vanliga gymnasiet var under all kritik. Det tänkte Lilian nu ändra på. Något som inte uppskattades på alla håll. Kretsen var starkt medvetna om att ifall Lilian lyckades skaffa sig en bra utbildning skulle det vara svårare att kontrollera henne. På samma sätt som alla människor som kan försörja sig själva. En förutsättning för att få kontroll över en människa var att se till att hon hamnade i beroendeställning. Och att placera Lilian i en beroendeställning till kretsen var deras mål. De beslöt sig för att försöka använda sig av Anders och Yvonne ännu en gång.

Anders och Yvonne lyckades övertala en av sina vänner att också anmäla sig till Komvux. Men det var en strategi som inte lyckades så vidare bra eftersom personen i fråga tröttnade på studierna ganska snart och hoppade av. Nu fanns det ingen kvar i skolan som kunde bearbeta Lilian och hennes omgivning. Återigen var kretsen tvungen att ändra taktik. Det var nu Mats kom in i bilden. Den trevlige Mats. En riktigt Nice Guy alltså. Hade det inte varit för det fördelaktiga utseendet så hade han inte vunnit sympatier någonstans. Med sina kontakter hade kretsen fått Lilian att åka på semester till Gotland sommaren 1983. Kontakten var Lilians reskamrat. Men det hade Lilian naturligtvis ingen aning om. Hon hade ju ingen aning om att kretsen överhuvudtaget existerade ännu. Det skulle hon bli medveten om långt senare. Vid samma tidpunkt anlände Mats och Anders till Gotland. De var inte direkt vänner men bägge var engagerade av kretsen. Mats var köpt. Han var en sådan person som kunde köpas om summan var den rätta. Nu hade han blivit lovad en stor summa pengar om han tog kontakt med Lilian och skapade en relation till henne. Genom Anders försorg träffades så Mats och Lilian. Och precis som de hade hoppats på fattade Lilian tycke för Mats. Och varför skulle hon inte göra det. Mats var en stilig man. Han var av medellängd med en till synes vältränad kropp. Han var mörkhårig, solbränd med ett charmigt utseende. En man helt i Lilians smak trots mustaschen. I alla fall till en början. Kretsens plan gick ut på att Mats skulle locka upp Lilian till Stockholm där han själv bodde. Han skulle köpa en lägenhet åt henne så att de skulle kunna träffas så ofta de ville. Hon skulle inte behöva göra något alls. Hon kunde bara luta sig tillbaka och låta Mats ta hand om henne. Framför allt skulle han ta hand om henne ekonomiskt. Hon skulle bli helt beroende av honom menade kretsen. Det var en riktigt bra plan om det inte hade varit för en liten detalj som kretsen, medvetet eller ej, hade förbisett. Mats hade nyligen gift sig med en annan kvinna och eftersom Mats familj tillhörde de finare och rikare familjerna så var det inte att tänka på att han skulle skilja sig så snart efter sitt giftermål. Någon måtta fick det allt vara på nymodigheterna. Det som återstod för Lilian var att bli älskarinna åt Mats. Men den tanken tilltalade inte Lilian. Hennes tankar var mer inriktade åt familjehållet. Hon var ju inte så ung längre. Hon hade hunnit bli 26 år. Hon tyckte inte att hon hade tid att vara enbart älskarinna åt en rik man. Enligt henne hade hon inte så många år på sig att skaffa man och barn. Hon ville träffa den rätta innan hon fyllt 30. Och hur skulle hon träffa honom om hon var bunden till Mats. Flyttade hon upp till Mats och bodde i hans lägenhet skulle hon vara helt utlämnad till hans godtycke. Något i hennes inre varnade henne för det. Hon kunde inte missa varningssignalerna även om hon velat det. Dessutom vill hon slutföra sina komvuxstudier. Det var inga märkvärdiga studier men det kändes viktigt för Lilian att studera klart. Hon tyckte att gymnasiestudier trots allt var bättre än inga studier alls. Lilians inre hade inte haft fel. Efter att ha träffat Mats ett antal gånger insåg hon att han inte var något annat än en dominant och arrogant skitstövel. En person som såg till att ta till vara sina egna intressen men som struntade i andras. Det var bara för sin egen skull som han ville ha Lilian hos sig. Och pengarna som han skulle få förstås. Lilians egna önskemål struntade han fullständigt i. Sakta men säkert började de två glida isär. Sanningen att säga kom de aldrig särskilt nära varandra och det gjorde det desto lättare för Lilian att bryta helt. När kretsen såg vad som höll på att hända var de ännu en gång tvungna att agera. En ny medlem av kretsen skulle försöka klara av det som andra tidigare hade misslyckats med. Den här gången utsågs Pieter. En medlem av en mäktig och förmögen släkt i Sverige. Han hade bättre förutsättningar att lyckas än vad de andra hade haft. Det var i alla fall något som kretsen försökte intala sig. Pieter var både snyggare och charmigare än vad Mats var. En annan egenskap som var fördelaktig för Pieter var att han hade förmågan att visa sig ödmjuk när situationen krävde det. Sakta men säkert inledde Pieter ett sporadiskt förhållande med Lilian. Han hade naturligtvis inga seriösa och allvarliga avsikter med Lilian. Precis som Mats ville han bara ha henne som älskarinna som han kunde roa sig med bara när han själv ville. Inget allvarligt alls. När han slutligen tröttnade på henne kunde han överlåta henne till andra förmögna och inflytelserika män. För Lilian var en riktigt attraktiv och snygg kvinna. Och det var just det här ändamålet som varit ämnat för henne hela tiden. Att vara rika mäns älskarinna. När en rik man tröttnat skulle en ny träda in i hennes liv. På så vis skulle hon inte tillhöra bara en i kretsen utan alla som var intresserade. Det var heller inte tänkt att hon skulle förbli Pieters älskarinna någon längre tid. Hon var inte helt ung längre. Hon var redan 27 år. Och fortfarande fanns det män som väntade på sin tur. Så den tid som Pieter blev tilldelad var ett år. Men en missräkning för kretsen i detta spel var Lilians intuition. Hon litade inte helt på Pieters avsikter med henne. Hon kände att han inte tog henne riktigt på allvar. Så därför började hon streta emot. Till en början lite lätt men sen allt mer ihärdigt. När han sedan förklarade att om hon inte var nöjd med honom så kunde han skaffa fram någon annan bättre och mer intressant man åt henne. Det enda han begärde i utbyte var att han fick vara med henne ibland. Då tyckte Lilian att det lät rent idiotiskt. Hur skulle Pieter kunna avgöra åt henne om en man var just i hennes tycke. Nä hon började dra öronen åt sig. Hon började bli smått paranoid av sig. Hon kände det som om en komplott vävdes runt henne. Hon började uppfattade hela situationen som lite hotfull men också vansinnig. Varför skulle någon vilja utsätta henne för en komplott. Det fanns det ju ingen som helst anledning till. Men för att bli fri från sin villfarelse, som hon bestämde att det var, började hon göra sig fri från Pieter. Hon skulle definitivt må mycket bättre psykiskt utan hans påverkan och inflytande över henne.

De närmaste åren koncentrerade sig Lilian på sina komvuxstudier. Hon lyckades hyfsat med tanke på att hon vid några olika tillfällen blev utsatt för händelser som var rena övergrepp. De som låg bakom dem var Yvonne, Anders och deras kompisar. Förmodligen i kretsens regi. Det var obehagliga upplevelser men inte värre än att Lilian kunde fortsätta sina studier och sitt liv i den riktning hon själv valde. När Lilian var 29 år bröt hon fullständigt med Pieter. Det var inte så svårt eftersom de bara hade haft ett sporadiskt förhållande. Det som hjälpte Lilian att bryta helt var hennes nya förhållande med Bosse. Hon tyckte att Bosse var ärligare och mer uppriktig i allt han sa och gjorde. Han var inte lika snygg och långt ifrån lika rik som Pieter. Men Lilians erfarenheter hade gjort att sådant inte längre var viktigt för henne. Det saknade helt värde. Hon hade ju faktiskt lärt känna några snygga män. Först Anders som hon, till Yvonnes förtret, faktiskt hade haft ett förhållande med. Sedan hade hon träffat Mats och Pieter. Men ingen av dem hade någon speciellt trevlig personlighet. Det hade gjort att Lilian slutat att värdera snygga män högre än andra. För när allt kom omkring så var de inte ett dugg bättre. Inom några år hade Lilian bildat sin hett efterlängtade familj.

Kretsen var inte alls nöjd. Lilian hade till slut lyckats slinka ur deras grepp. Det ironiska var väl att Lilian aldrig var medveten om han hon någonsin befunnit sig i deras grepp. Men hon fick förnimmelser av att allt inte var som det såg ut att vara. Vid ett flertal tillfällen hamnade hon under märkliga omständigheter i så konstiga och förnuftsvidriga situationer att det inte längre fanns någon vettig och logisk förklaring till det inträffade. Men eftersom hon inte hade någon att tala med om det utan att verka knäpp höll hon tyst. Hon lyckades framgångsrikt förtränga alla händelser som stred mot logiska och vettiga förklaringar. Kort sagt kan man säga att Lilian ändå levde ett förhållandevis bra och normalt liv. Men det skulle bli ändring på det. Det skulle kretsen minsann se till.

Under de här åren flyttade Lilian till Stockholm. Hon hade fått jobb där. Och där bildade hon familj med Bosse. Hon lämnades ifred i några år. Fram tills hon var 34 år.

Kretsen och dess medlemmar var inte oberörda av det som hänt. De irriterade sig på att en sådan obetydlig människa som Lilian hade dragit dem vid näsan. De hade inte längre någon större användning av Lilian. Hon hade ju fött två barn och såg inte längre ut som hon en gång hade gjort. Men de kunde bara inte lämna henne ifred som om inget hade hänt. Hon förtjänade en tillrättavisning. Det var kretsens avsikt att dela ut den. De skulle straffa ut henne ordentligt. Hon skulle göras medveten om att man inte trotsade kretsen ostraffat. Det spelade ingen roll om hon varit medveten om det eller inte. Hon skulle också straffas som ett varnande exempel för andra. Därför kunde inga speciella hänsyn tas. De ansåg att tiden nu var mogen.

Första gången som Lilian anade att något kanske var i görning var när ”snygge” Mats, som faktiskt inte längre alls var snygg, köpte upp det lilla köpcentrum som hon jobbade i. Mats hade åldrats i förtid. Han hade lagt på sig åtskilliga kilon och hårfästet hade krupit upp en bra bit på hjässan. Dessutom hade han tappat all ungdomlig utstrålning. Han såg kort sagt ut som en åldrad gubbe trots att han bara var några år över 40. Lilian kommenterade inte Mats utseende så mycket. Hon var ju själv inte världens vackraste längre. Hon hade också lagt på sig åtskilliga överflödiga kilon. Men däremot teg inte Mats om hennes utseende. Så fort han fick tillfälle förolämpade han henne. Nu levde han upp till det svin som han alltid hade varit. Tillvaron blev inte så rolig för Lilian och det här var bara början.

Mats var naturligtvis köpt av kretsen. Om han gjorde det de bad om skulle han få köpa ytterligare ett möbelvaruhus för deras pengar. Han skulle inte behöva lägga ner ett öre av egna pengar. Det var ett erbjudande som Mats inte kunde motstå. Han tillsammans med några andra lågt stående varelser som var vänner eller affärskollegor till honom försökte göra livet så surt som möjligt för Lilian men hon undvek honom och de andra så gott hon kunde. Och trots alla sina ansträngningar lyckades de inte så bra i sina uppsåt. Om de hade ansträngde sig ännu mer skulle deras trakasserier uppmärksammats av andra runt omkring, exempelvis i köpcentrumet. Och det var något som i alla fall Mats ville undvika. Han måste ju faktiskt ge sken av att vara en seriös affärsman även om han i alla lägen inte var det. Både han och kretsen tvingades till sist inse att Lilian befann sig strax utanför deras räckhåll. Men det skulle de ändra på.

1998 när Lilian hunnit bli 41 år ändrades hennes tillvaro drastiskt. För att försvåra livet ännu mer försökte nu kretsen engagerade även Lilians arbetsgivare och chef Peter i trakasserierna. Och eftersom han var en synnerligen osympatisk människa som inte tvekade att fjäska för överheten var det en lätt uppgift för kretsen att övertala honom Men förarbetet för den tänkta straffprocessen hade tagit mer tid i anspråk än vad som varit tänkt från början. Och under den tiden hade en orsak till förödmjukelse försvunnit. Under det senaste året hann Lilian bli av med alla sina överflödiga kilon. Det var en miss i beräkningen för kretsen. Nu var de tvungna att hitta nya känsliga mål för sina förolämpningar. De bestämde att det fick bli Lilians heder.

Nu gick kretsen mycket metodiskt och målmedvetet till väga. När de var klara skulle Lilians heder inte vara värt ett ruttet lingon. Och de skulle se till att hon inte kom undan den här gången. Även vid detta tillfälle skulle de ta hjälp av Lilians vänner. De hade utsett Anneli, en av Lilians arbetskollegor. Det var så de hade tänkt. Att Peter och Anneli skulle sköta grovgörat. De såg bara till att förse dessa med fabricerade och falska uppgifter om Lilians privatliv. Och med sitt av avund förvridna sinne förde Anneli det vidare. Medans Peter höll henne om ryggen. För första gången lyckades kretsen med sitt illasinnade uppsåt i full utsträckning. Anneli var som en utsvulten blodstörstande hyena som fått blodsvittring. Anneli visade sig att vara det perfekta redskapet för deras avsikter. För Anneli ägde verkligen förtalets och de falska ryktenas gåva. Deras plan visade sig vara lika genialisk som djävulsk. Med hjälp av Annelis insatser och några egna insatser förvandlade kretsen Lilians tillvaro till ett helvete. Ett helvete som varade ända tills hon började skada sig själv. Då tyckte kretsen att de äntligen uppnått sitt syfte. Nu kunde de lämna Lilian åt sitt öde. De behövde inte längre utöva sin makt över henne. Nu behövde de inte bry sig om henne längre.

Allt blev lugnt. Det hade utgått order. Order på att ”verksamheten” skulle upphöra. Det var inget som uppskattades av Anneli. Hon skulle gärna ha fortsatt. Hon hade tyckt om det. Hon hade upplevt lite makt. Makt som hade utgått från henne själv. Men det var bara lånad och sanktionerad makt. Hon hade ingen egen makt. Anneli var inte dummare än att hon förstod det. Därför gjorde hon som hon blev tillsagd. Hon vågade inte utmana kretsen. Inte heller Peter vågade utmana dessa mäktiga personer. Så lika plötsligt som trakasserierna startat något år tidigare upphörde det. Som en storm över öppet hav som plötsligt bedarrat utan att lämna synliga spår efter sig. De enda spår som fanns var de i Lilians själ. Där skulle de sitta kvar för alltid. Hon skulle bevara dem där som ett talande monument över människors elakhet och okänsla. Men hon skulle inte visa det utåt. Men hon kunde heller inte stanna kvar på detta vedervärdiga ställe. Vad hjälpte det att trakasserierna hade upphört. Vad hjälpte det nu när hon visste vilka motbjudande monster som dolde sig inuti dessa människor.

Nästan tre år har förflutit. Lilian har lämnat sin gamla arbetsplats och gått vidare i livet. Hon har inte för avsikt att blicka bakåt. Där finns inget upplyftande att se. Nä hon har blicken riktad framåt. Det som hon lämnar bakom sig är inte värt att ägna en tanke åt. Inte minsta lilla ansträngning är personerna i hennes förflutna värda. Det enda som bekymrar henne är hur mycket förhållandet mellan henne och hennes barn påverkades av det som hände. När händelserna var som värst hade hennes barn varit små och hon är plågsamt medveten om att det kan ha spelat en roll. Men hon vet inte vilken och vill kanske heller inte veta. Hennes barn verkar trots allt må bra och hon själv har lyckats bevara så mycket själslig styrka så att hon orkar gå vidare. Och hon ser fortfarande så pass bra ut, trots att hon närmar sig de femtio, att livet fortfarande har en del kvar att erbjuda också henne. Speciellt med tanke på att det inte längre finns några som till varje pris vill kontrollera hennes liv. Som sin egen herre kan hon äntligen kontrollera sitt eget liv. Det känns som en nystart för Lilian. Hon vet att hon gått stärkt ur krisen. En kris och ett krig som äntligen är över.


Skriven av: Ellen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren