Publicerat
Kategori: Novell

Mamma Scan

Mamma Scan av Oskar Kvant

Brevbäraren Henrik stannade till vid den lilla kiosken för att få sig en dosa snus då han såg en tant ståendes i skogsbrynet , hållandes ett fat med köttbullar . Tanten såg väldigt trevlig ut där hon stod i den solvarma gläntan, iförd rutig klänning och ett vitt förkläde . När Henrik hade betalat för snuset, satte han sig på cykeln igen. Nyfiket slängde han snabbt en blick över axeln för att se om tanten stod kvar i skogsbrynet . Han märkte då att damen har forcerat och satte kurs rakt emot honom , i ett stilla och behagligt tempo . Henrik blev lite ställd, men valde att bryta tystnaden med en aningen krystad hälsning . Till sin förvåning blev hans hälsning obesvarad av tanten, som nu kom emot honom och det skiljde nu bara någon meter mellan dem . Den annars så tappre brevbäraren fick då en stark känsla av obehag och började trampa upp en ganska hygglig fart på sin Crescent, bort från kvinnan med köttbullsfatet . Under den fem minuter långa hemfärden vågade sig Henrik inte riktigt sig på att titta bakåt .
Väl hemma slängde sig Henrik i soffan och kom nästan genast att fundera över dagens märkliga möte . Vad i all sin dar hade hon i skogsbrynet att göra ?
Vad ville hon mig? Han kände sig plötsligt lite generad över att ha hastat sig iväg från henne på ett synnerligen oartigt sätt.
Samtidigt som hans kinder antog en rödlätt nyans, hörde han ett oväsen i tamburen . Han rusade upp ur soffan och fick då syn på tanten, som hade brakat rakt igenom den massiva ekdörren i ett lugnt och behagligt tempo och styrde nu sin kosa mot Henrik . Panikslagen inser han att något inte riktigt står rätt till med tanten och han väljer att fly hals över huvud ut genom sovrumsfönstret.

En månad senare ligger Henrik i en psykologsoffa i en förort till Neapel och jämrar sig . Han berättar för psykologen om sin mardrömslika månad , som till största del bestått av att fly undan en tant som på pricken ser ut som den trevliga husmodern som pryder förpackningarna på Mamma Scans köttprodukter hemma i Sverige . Henrik berättar också om tantens till synes omänskliga krafter och hennes förmåga att hitta honom var han än är i världen .

Fem år senare sitter tvåbarnspappan Henrik vid sitt skrivbord med diverse kartor och sjökort .
Genom att räkna ut hans plågoandes färdvägar , som tycks alltid följa fågelvägen , har han kunnat skaffa sig fru och barn och lever ett till synes normalt liv . Vid den här tiden hade familjen bosatt sig i en pittoresk liten by på turkiska landsbygden . Men när det är dags att flytta , för andra gången på en månad , då har barnen lärt sig att inte säga emot pappa .
På väggen i Henriks arbetsrum sitter en klocka som med timmar talar om hur långt det är kvar tills Mamma Scan hittar honom och bara den allsmäktige Gud vet vad som kommer hända då . Henrik vill inte tänka på det , vad vill hon honom egentligen ? Vad tänker hon göra när de två möts ? Frågor som han ställt tusen och åter tusen gånger, men svaren lyser med sin frånvaro .
Samtidigt promenerar en tant iförd rutig klänning och vitt förkläde på Medelhavets botten, på väg mot Turkiets kust . Ett par krabbor har valt att slå följe med damen, som inte ser ut att ha några som helst problem med vare sig underlaget eller vattentemperaturen .

Året därpå vaknar Henrik i en knarkarkvart i Murmansk , täckt av sina egna uppkastningar .
Frun och barnen lämnade honom strax innan den femtonde flytten tillsammans . Nu ligger Henrik och inväntar sin personliga lietant , och på eftermiddagen hör han hur någon tar sig igenom ett par tegelhus på andra sidan gatan . Några minuter senare splittras dörren och framför Henrik står Mamma Scan med sitt trevliga leende och köttbullsfatet i händerna .
Henrik ställer sin intill väggen och känner att stunden nu är kommen . Samtidigt som han är livrädd känner han också en smula nyfikenhet inför deras möte . Tänk om hon trots allt kommer i fred ? Han iakttar hennes vänliga leende, och känner själv hur hans mungipor åker upp .
Mamma Scan vaggar fram till honom och stannar en halvmeter framför Henrik . Med det trevliga leendet på läpparna släpper hon plötsligt fatet så att det går i golvet med ett klirr .
Henrik ser med förskräckelse hur tantens fingrar växer till sylvassa klor , och som ett ilsket vilddjur går hon till attack och river frenetiskt loss Henriks bröstkorg samtidigt som hon utstöter det ena skriet fasansfullare än det andra . När hon har slitit Henrik sönder och samman, samlar hon ihop skärvorna från det tappade fatet samt de närliggande köttbullarna och promenerar sakta ut ur lägenheten .

Senare samma dag står en ung rysk skolflicka vid namn Svetlana på busshållplatsen i en förort till Murmansk . Ett tiotal meter längre bort börjar en tant iförd rutig klänning och ett vitt förkläde sakta gå i riktning mot den unga flickan .

Skriven av: Oskar Kvant

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren