Publicerat
Kategori: Novell

Mammas pojke

Det spelar ingen roll hur vuxet man än beter sig. Man kan flytta ut, gifta sig och skaffa barn, det betyder ändå ingenting, i mammas ögon är man ändå det lilla knytet som sprattlar runt i senaste pampersmodet. Och visst är det skönt att få vara ansvarslös och bli ompysslad ibland men det får inte gå till överdrift. När 27åriga Anders kommer hem till mamma Karin med veckans tvätt, känns det som om det svenska språket saknar ett superlativ till patetiskt. Man kan tycka att Anders borde sköta sig själv och lämna sin gamla mor ifred, men faktum är att Karin skulle ta det som en förolämpning om han inte kom med tvätten en gång i veckan. Då kan de ju dessutom sätta sig ner och prata, och hon kan fråga varför han inte har hittat den rätta än, är det inte på tiden? Hon väntar ju sååå på ett barnbarn. Hur kan han beröva henne det, så mycket som hon tvättat för hans skull. Han måste ju inse att han inte har all tid i världen, han är ju ändå nästan 30. Fast vad Karin egentligen menar är att hon inte har all tid i världen, hon har väntat tillräckligt. Naturligtvis skulle Anders vilja träffa någon, gifta sig och skaffa barn, men det är inte så enkelt. Det där 'ögonblicket' inträffar ju aldrig, när man springer på varann och hon tappar ut hela handväskeinnehållet på gatan så att han kan hjälpa till att plocka upp läppstift, nyklar och en flaska Channel no.5. När de sedan reser sig möts deras blickar och vips, kärlek vid första ögonkastet, i bästa Hollywoodstil. Problemet är ju bara, som sagt, att det inte händer. Anders brukar försöka hjälpa ödet lite på traven genom att vara extra oförsiktig när han går bland folk men det hjälper sällan. De gånger han, för ovanlighetens skull, råkar stöta ihop med någon är det nästan alltid en kille som bara ser irriterad ut. En gång krockade han faktiskt med en kvinna, men hon hade ryggsäck och tappade inget förutom fattningen varpå hon gav honom en rejäl utskällning. Karin förstår sig inte alls på sonens kärleksfilosofi, hon och Anders far träffades när de sommarjobbade på samma städfirma. Inget glamouröst hollywoodögonblick, ingen sammanstötning och absolut ingen kärlek vid första ögonkastet. Det tog hela sommaren innan de insåg att de nog fungerade rätt bra ihop. Anders är dock inte redo att dödförklara romantiken än, så mammas förhoppning att kunna para ihop honom med väninnans dotter Selma går på grund. Man kan inte forcera fram kärlek, det ska komma spontant, men man kan ju inte räkna med att hon ska förstå det. Han vet att hon bara vill att han ska vara lycklig och det är därför hon försöker så, för att hon älskar honom. Det är därför han står ut med allt tjat och hälsar på varje vecka, för han vet ju hur man tvättar, egentligen.

Skriven av: Staffan Wingren

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren