Publicerat
Kategori: Novell

Medberoende Guldnyckeln till mitt inre

Medberoende

G U L D N Y C K E L N

till mitt inre.......Om detta vill jag berätta, som frigjorde mig oerhört

* Här följer två brev till min mor

Brev 1: Erfarenheter = RYGGSÄCKEN

Brev 2: Möjligheter = ur RYGGSÄCKEN

Min personliga livshistoria kan jag ej förändra men med förståelse, förlåtelse och insikter kan jag förändra mitt förhållande till dåtiden om kärleken och viljan finns. Och jag väljer kärleken och vill växa och helas och är nyfiken på mig själv, människor och livets spännande mysterium.

BREV 1: ERFARENHETER - RYGGSÄCKEN TILL MAMMA - Kära Mor

Varför har jag aldrig fått ta plats inte höras, inte synas... bara vara till lags! Det känns så orättvist att jag bara inte ha fått vara människa bara ett redskap till att tjäna allt och alla jag har inte fått ha något eget liv för mig själv. I din värld fanns bara att vara för andra inte känna, inte säga, rent av ljuga, så att ingen skulle få veta hur vi hade det. För djävligt hemskt.

Hur fasansfulla händelser som än hände skulle jag bara låtsas som om inget hade hänt -skydda vansinnet och stå ut i vad som helst inför dina påklistrade miner som att allt var som det skulle det känns för djävligt fegt och rent av vansinnigt att bara tolerera, sådant leverne som om det skulle, faktiskt inte göra någonting,

om jag skulle då på kuppen, so what. Det skulle väl bara vara ett hysteriskt utbrott, från mig, om jag skulle börja säga NEJ för faaan

jag vill INTE vara allt och alla till lags.

För att det skulle vara bra för då levde jag som du ville att jag skulle göra. Vara snäll, lydig, tjänande, utplånande och plågande till vilket pris som helst och eftersom jag är flicka så skulle jag också vara lika som du utplånande offerrollande, jag dö på kuppen skulle väl vara för trevligt. Bara jag inte säger emot martyrskapet.

Sedan har jag inte fått vara ett litet barn.......utan fått arbeta som en vuxen människa redan som femåring. Diska - handla - skura Hur kunde du låta mig få bli misshandlad av min fulla far, följa med på sjön och överallt när Du visste att han söp, utan att fråga eller låtsas begripa hur det var. .....Ingen..frågade hur jag upplevde...att alltid stiga upp varje natt och gå ut med tidningar och också gå i skola och laga mat, städa och sedan på kvällen ha kontorsstädningar. Jag fick inte tid att leka och vara med andra utan denna rädsla om hur läget var' hemma'

Så började du också...dricka och försvinna och komma hem blåslagen och då fick jag ta hand om allting hemma

Det var hemskt....och se dig full och blåslagen och äcklig och som om jag inte skulle låtsas om någonting... För att det skulle vara bra för då levde jag som du ville att jag skulle göra. Vara snäll, lydig, tjänande, utplånande och plågande till vilket pris som helst och eftersom jag är flicka så skulle jag också vara lika som du utplånande offer rollande, jag dö på kuppen skulle väl vara för trevligt. Bara jag inte säger emot martyrskapet.

DET var hemskt att du lät mig fara på 'kollo' och inte låtsas om någonting, Inte fråga om vad jag kände OM någonting.

Inga....Inga.....KÄNSLOR

Absolut inga känslor,

inte ett ljud. ALLT skulle gå till fylleriet, bråk och elände och till dina pojkar... INTE ett ljud om att jag blev misshandlad, slagen hotad, förödmjukad och utnyttjad. Inte ett ljud.........

DU såg mig inte som en människa som kunde känna, inte för en sekund, bara vara TYST OCH SNÄLL

och helst osynlig skulle jag vara Inte ändra på någonting av eländet bara säga: man vet vad man har men inte vad man får...

DU SKALL INTE TRO att du är något unge håll käften och arbeta, städa din uppkäftiga unge

VAR TYST

Jag kunde inte tolka ditt ansiktsuttryck........det var så dubbelt, att inte låtsas om eländet, utan bara lida, offra sig i skiten Det kändes som att jag bara var något om jag var tyst, foglig och arbetade på, ju fortare desto bättre. Jag blev en arbetsrobot,

några känslor var det inte tal om Inga Känslor skulle finnas - inga känslor - inga känslor .....INGA GRÄNSER .............Detta har gjort mig till en gränslös människa - offrande - lidande martyr med en stålrustning som skydd, TOM 'längst inne'

Bara om jag har kunnat göra, arbeta, har jag haft eventuellt ett värde Knappt det för du har ju bara tagit till dig vad dina pojkar har gjort eller vad din släkt har gjort. Det har varit smärtsamt att upptäcka detta. Det är skönt att få skriva detta....och härligt att jag planade ut tappade jag minnet och talförmågan, rörelsekapacitet, total överansträngning - KRIS - utbrändhet.....

Så nu fick jag komma i kontakt med mig SJÄLV. Tufft har det varit, men levande och härligt att NU börja leva mitt liv, inifrån mig själv, få bejaka mina känslor, sätta mina egna gränser och få ut liv i mitt liv utan att vara fastlåst i allt vad andra ska tycka.

Tack, för att du har - gjort mig så illa - trots allt, för detta gjorde, att jag gick med raketfart fram, till min egen själsliga - känslomässiga död och att jag med alla dessa upplevelser får möjlighet att leva med all denna ryggsäck Och av Ryggsäckens alla minusvända dessa till PLUS. Tack för det........Jag har massor av plusupplevelser att genomleva och möta på min livsresa.

Tack för att du finns lilla mor



BREV 2: Möjligheter ur Ryggsäcken till min Mamma - Kära Mor

Kära Mor

jag älskar dig för att Du är du och så tydligt varit otydlig. Jag förstår att du var alldeles för ung - 15 år -för att ha haft någon som helst insikter om skillnader, att det finns många olika sätt att leva. Varför det blev ett sådant här traumatiskt liv har ju också alkoholen gett till stort sett 100 % och med den upplevelsen jag fick på ALFA, skulle ha inträtt för 45 år sedan. Men gjort är gjort och som sagt allt elände måste ju det finnas möjligheter att vända på allt detta. Så mitt levnadsregister är verkligen mångfacetterat. Om jag skulle börja skriva ned allt eftersom så skulle jag få ett spännande intressant liv. Och det har jag redan börjat leva. Det startade med min utplaning. Och det var väl det jag då behövde. För du förstår jag har ju

din ENORMA KRAFT att ta till Och nu gör jag det med att börja med min egen personliga utveckling. Det hade inte varit möjligt om jag inte hade fått din styrka. Och jag ser möjligheterna att fokusera dessa i min egen livsresa och utveckling, eftersom jag har så mycket i ryggsäcken att leta och ta upp och bearbeta av eget stoft.

Så detta kommer väl också att bli min bok/böcker (SJÄLVET) som jag framledes kommer att skriva. Tack för det.

Och sedan kommer jag ihåg hur underbart Du sjöng när jag var liten. Det har jag också möjligheter att utveckla. Sedan har du ju rest mycket och det ska jag också börja göra. Kanske du också följer med mig på någon resa. För jag vet ju att Du har så mycket erfarenheter om Världen och allt som ska ses. Sedan tänker jag också börja baka för det är ju du också så bra på kära mor, sy och fixa kläder, gardiner och klä om möbler tycker Du ju så mycket om kära Mor. Att vara på sjön var du ju rädd för, det förstår jag därför att sprit och sjön hör ej ihop. Så där sätter jag gränser och förstår också skillnaden nu, kära mor. Mycket av allt jag har varit med om gör att jag sätter NU bättre klara gränser ifrån mig, för mig. Du skall ha tack för det.

Du älskar att pyssla och pynta i ditt hem och där ser nu så fint ut. Blommor har du också älskat och fått att blomma, både hemma och i stugan. Bär har också funnits, potatis och lite annat smått och gott. Det är ju också en mycket bra lära du har sått. Att alltid ha så mycket folk runt omkring har varit både på ont och gott.

Därför att det oftast ha blivit lite för mycket och för ofta. Så jag trodde att så skulle det vara, men för mig blev det för mycket. Så där bryter jag mönstret. För mig är det också att möta människor, men inte hemma hos mig så ofta, utan ute eller på andra kurser och utvecklingsträffar. Det känns bra för mig. Och det har jag NU också lärt mig att markera och det känns bra och rätt för mig, jag har också börjat bada bastu, det du tycker mindre bra om.

Så du Ser kära MOR vad mycket du har gett MIG.

Så.... var ej ledsen för det gamla det som har varit. ALLT har något att ge och insikten att jag själv kan förändra till positivt tänkande och handlande och nyfikenhet till vad som då ska hända är en härlig pirrande känsla. Du har verkligen gett mig möjligheter att ta vara på mitt 'NYA' liv och VÅGA prova Du har gett mig

STYRKA KRAFT MOD NYFIKENHET

Tack Mor,

lilla Mamma ...... Du är en Ängel.........

Tack

mina barn för de fantastiska insikter som ni hela tiden väcker i mig.

Ni är mina allra bästa läromästare

Utan er så hade jag gått under.



Kärleksenergin

Du ska se att då den dagen då gryningen kommer och mörkret gått tillbaka så ser du att naturen har en helt annan nyans i dina ögon. Blomman i sin prakt står så mjuk och kärleksfull som aldrig tidigare. Sången från fågeln kvittrar med en klar röst och kommer med budskap du aldrig tidigare noterat. Då, Du med andra ögon förstår naturlagen som vår skapare givit oss, då är den verkliga kärleksenergin i full Kraft. Från Högre Makter

Skriven av: Gotek

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren