Publicerat
Kategori: Novell

Mentalsjukhusets Förbannelse

Hennes fötter gick vägen fram. Hon visste inte vart, hon bara följde med.
Hon gick och gick tills fötterna avvek och gick in på en grusväg.
Snart såg hon ett rött, gammalt tegelhus. "Nej, dit vill jag inte gå" tänkte hon men hon kunde inte stoppa fötterna.
Hon var på väg till det nerlagda mentalsjukhuset. Byborna var förbjudna att gå dit efter att det sagts att huset låg under en förbannelse. Både intagna och all personal utom chefen, hade tagit livet av sig efter att en intagen hade uttalat en förbannelse och därefter tagit livet av sig.
Man hade låtit bommat igen det men när hon kom närmare huset såg hon att det inte var igenbommat.
Trädgården grönskade, blommorna blommade och huset såg välskött ut. Hon gick fram till dörren och öppnade den.
Först var hallen mörk, kall och tom, men i nästa ögonblick fanns det jackor upphängda på krokar, skor i skostället och en lång, röd hallmatta.
Rakt fram fanns det en trappa upp till andra våningen och det fanns en dörr till höger och en dörr till vänster när man kommit ut ur hallen.
Hon provade att öppna den till höger först. Den ledde till ett tomt kök. Sen öppnade hon dörren till vänster som ledde till en matsal som också var tom.
När hon precis skulle stänga igen hörde hon en röst. -" Kom in och sätt dig"
Hon hoppade till. Vem var det som sa något? Hon såg sig omkring men det var ingen där. Hon ville gå därifrån, men hennes kropp tillät inte det utan tvingade in henne in i rummet och satte sig på en matsalsstol.
Då såg hon en ung kvinna i vit klädsel komma mot henne.
-"Är du hungrig?" log kvinnan.
-" Nej, jag ska gå nu." hon försökte resa sig upp men det gick inte.
-" Du vet reglerna, äter du inte får du gå upp på rummet." sa kvinnan i vitt.
-" Jag vill inte ha någon mat, jag vill härifrån!" röt hon. Då reste sig hennes kropp upp och började gå mot trappan. Hon gick upp till andra våningen och där var det en korridor med massa dörrar Dem intagnas rum. Det var många som gick förbi henne men ingen tittade på henne.
Hon gick fram till dörren längst in i korridoren till vänster och öppnade den.
Först var rummet omöbelerat, utom en brun fotölj vid fönstret, det fanns damm och spindelväv överallt tills hon tog gick in och satte sig i fotöljen.
Då fanns det en grön matta på golvet, det var städat och fräscht, fanns en säng och ett runt bord bredvid fotöljen. På bordet låg en skarp kökskniv.
Utan att ha någon kontroll över sina händer, tog hon upp kniven, såg på den en stund innan hon stack den i hjärtat.
Dagen efter hittade dem liket av den femtonåriga flickan.
Ett vittne hade sett henne gå mot huset och försökt få kontakt med henne utan resultat.
Hur flickan hade dött var en gåta för polisen eftersom det inte fanns något i huset, varken möbler eller annat, men för dem andra byborna var hon bara ännu ett offer för mentalsjukhusets förbannelse.

Är en tjej på 26 år, som bor i ett mindre samhälle med min sambo och våra djur. Att skriva noveller har vart ett stort intresse för mig sedan jag var nio år. Det jag skriver mest är skräcknoveller, har även försökt ge mig på andra kategorier som lite drama och sånt, men kommit fram till att det är skräck jag är bäst på.
Nunizz är medlem sedan 2015 Nunizz har 5 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren