Publicerat
Kategori: Novell

Min kärlek till ett äppelskrutt

Min kärlek till ett äppelskrutt.

Kan man älska ett äppleskrutt? Jo det kan man. Jag vet att man kan för att jag älskar nämligen ett. Jag visste redan när skruttet var en liten kärna, att det här, det här kommer bli ett skrutt att älska.
Lilla skrutt, du låg ibland på de mest märkliga platser. Skrivbord, köksbord,
under böcker, på golvet, i kylen. Ja ibland till och med i fruktskålen.
Du skruttiga gulliga äppleskrutt, vad jag älskar dig.
Hela koden finns in i minsta kärna hos dig. Och nu är det dags för dig att bli det vackraste av äppleträd. Mitt skrutt sträck alltid dina grenar mot ljuset. Kläd dina grenar med lummig grönska. Och om vårarna när solen värmer, fyll då dina grenar med äppelblom. Bär mycket frukt. Men bär den i rätt tid. Låt då dina grenar digna av det goda. Dela din frukt med dom som ingen har. Men lyft dina grenar högt över dom som är ute efter att stjäla av det goda dina grenar ger. Speciellt noga skall du vara med det när det gäller dom som bara är ute efter att förstöra och hugga ned.

Välkomna kärleken när den söker skugga under ditt lövverk. Låt gärna kärleken skapa hjärtan i din stam. Kärleken söker sig till de frodiga och lövrika träden. Låt därför dina löv få bli lika talrika som himmelens stjärnor. Tillåt dig växa hur högt du vill. Men kom ihåg att dina rötter måste bli lika stor som din krona. Då står du stadigt och tryggt.
Håll dina grenar och din stam mjuka och följsamma. Då bryts du inte ned när det stormar. Böj dig lagom ödmjukt. Låt vinden passera genom din frodiga grönska och buga dig lätt för den. Gör vinden till din vän.
Låt din frukt bära alla färger. Men försök att undvika de mörkaste och dystra i mängd.
När det regnar drick då mycket. Fyll alltid på dina förråd med det du behöver. Men tänk på att jorden du står på också behöver sin väta. Låt fukten omsluta dina rötter. Då överraskas du aldrig av torka.
Jag har planterat dig i så god jord jag kunnat. Lilla skrutt, stå alltid i god jord. Det är viktigt så du växer dig stark och klok. Jag hoppas också att du alltid kommer att följa ditt äppelträdshjärta. Det är också viktigt.
Om du blandar alla dessa mina äppelträdsråd och gömmer dom under din bark. Så finns dom där att se på, om det är något du någon gång skulle glömma bort. Och du lille äppleskrutt, lägg i ditt bibliotek av löv. Att jag gamla krokiga äppelträdsmadam sett din framtid i hur du växt fram: Att äppelträdsskogar en dag kommer utgå ifrån dig.

Från en gammal knotig äppelträdsmadam.


Bild på www.herrenminherde.se

Skriven av: Sofia hedblom

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren