Publicerat
Kategori: Novell

Mina tankar om den 30/12 -01

Gud vilken vacker kväll!!
När jag var ute igår vid den här tiden så var det alldeles mörkt och det var så gott som snöstorm, men i kväll så var det alldeles stilla och himlen måste ha bestämt att den snö som redan fanns på marken fick räcka, så efter att ha lyssnat på våra människors tjat om all snö både länge och väl, så körde den iväg alla moln tidigare idag.
Det är mer än tio minusgrader, upp mot en femton skulle jag tro, och om man står alldeles stilla så att det slutar gnissla under skorna så är det alldeles tyst. Man hör ingenting mer än hunden som nosar omkring i andra änden av kopplet man håller i handen, men så tystnar även hon, son om hon just blivit medveten om hur tyst det är. Det är som om även hon stannar och lyssnar utan att höra annat än tystnaden och så står hon stilla ett tag som i respekt för den stora skönheten.
Den hör kvällen påminner mig om ett av mina favoritbarnprogram när jag var liten.
Det var en modelljärnväg med hus och skogar runt omkring och bilden följde det här tåget runt banan så man såg alla hus, träd och vägar och så tillslut så stannade bilden på ett av husen och berättade en saga.
( förhoppningsvis en om Pettson och Findus. )
Träden där ute ikväll påminde om de där träden i skogen runtomkring modelljärnvägen. Allt såg ut som om det var uppbyggt på samma sett som den där modellen, som om några hade suttit och sagt:
- Här sätter vi en skog.
- Nä, jag tycker det räcker med en dunge.
- Ja, okej och så en björk där borta, som ska ha snö på de annars kala grenarna.
- Ja, ja och så en gran i hörnet på den här trädgården och så ett hönshus här borta.
- Ja, jättebra!! Men ska det verkligen vara så mörkt, kan vi inte sätta dit lite stjärnor?
- Jo, vilken bra ide’, men bara så där lagom mycket och så en fullmåne till det.
- Så, nu är det en perfekt vinteridyll!!!

Ja, så ser det ut som om några hade diskuterat, som om någon har pudrat på precis lagom mycket snö på de där granarna, så att grenarna inte tyngs ner enda ner till marken men ändå tillräckligt mycket för att det ska se äkta ut.
Jag tror att jag precis har skrivit något bra om vintern, har jag inte det?? Och jag som hatar vintern…

Skriven av: Nina

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren