Publicerat
Kategori: Novell

Mirth



Jag, Mirth, vandrar gatan fram. Tittar du efter noga märker du kanske att folk väjer undan för mig. Om jag kommer för nära. Gatan är nästan tom, så det är kanske inte så konstigt. Eller?

Notera hur jag ser ut. Du blir en smula chockad, va? Folk rycker ofta till när de ser mig första gången. Andra, tredje och etthundraförsta också, för den delen. Svart läppstift, svart kajal, svart nagellack, svarta kläder, svart hår, svarta ögon och
så vit hy att den lyser i ögonen på er. Klackade kängor smattrar gatan fram. Ler. Vita tänder lyser fram. Spetsiga. Kanske du anar vem jag är?

Well, om inte så kan du nog snart gissa.

Natten påminner mig om Paris. Det är en känsla bara. Något i luften. En doft, eller en färg. Jag älskade Paris. På dess gator förlustade jag mig om natten. Paris, förälskelsens stad. Den brinner, glöder. Pulserar. Det finns något för alla där. Och ganska mycket för mig…

Mina ögon möter mannen på andra sidan gatan. Jag ser honom, han ser mig. En blick. Han är ensam. Uteliggare. Lovlig. På mitt tysta kommando reser han sig, följer mig. Trasig, smutsig. Det spelar ingen roll. De är alla lika. Vi går in i en gränd, jag först, han efter. Ler. Tanken på hur det kunde varit är… roande. Den unga flickan som skräckslaget skyndar på sina steg för att komma ifrån uteliggaren som förföljer henne. Snurrar runt. Breder ut mina armar. Han skyndar mot mig, kastar sig i min famn.

Guess who I am. Jag tror du vet det nu.

Jag sänker min mun mot hans hals. Han kvider till, lammet på slaktbänken. Fast inte riktigt. Jag har levt tillräckligt länge bland människor för att respektera dem. Jag tar lite, inte mer än han kan avvara. Och han får i gengäld.

Jag, Mirth, går gatan fram, med livliga, klapprande steg. Gränden har jag lämnat långt bakom mig. I den ligger en man som inte riktigt förstått vad som hänt, men i fickan har han en tusenlapp. Tillräckligt för att kunna köpa några dagars lycka. Vampyrism… det är bara ett annat sätt att överleva. Tills vidare sprider jag kanske en smula lycka, till ett bra pris. Mirth…

Skriven av: Paula Brante

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren