Publicerat
Kategori: Novell

Mnnets Återkomst

Minnets Pånyttfödelse

Hon mindes plötsligt allt, hon blev tårögd och höll på att spricka inombords av alla tankar som virvlade runt i hennes huvud.
I 14 långa år hade Astrid varit helt bortkopplad från omvärlden, ända sedan den dag då hon fått ett slaganfall på väg hem från sin bästa väninna.
Astrids anhöriga hade sörjt henne som om hon redan vore bortgången, för i och med att hon förlorat sitt minne och sin man som i stort sett bar alla hennes minnen fanns hon inte längre. De sista åren hade hon betraktats som en tragisk figur som levde för sig själv i ett ensligt hus och det var också vad Astrid var. Att inte minnas är att inte finnas hade Astrid upplevt länge. Men nu, nu satt hon där, 84 år gammal med en bunt tidningsartiklar i famnen. Hon hade av en slump hittat tidningsurklipp hon sparat i en byrålåda. Tidningsurklippen handlade om all möjligt som inträffat under hennes liv. Hon hade sparat sin födelseannons ur Jönköpingsposten och många andra minnen av sin hembygd. Allt kom tillbaka, hon hittade sin vigselannons och sina barns födelseannonser. En gång i tiden var Astrid en framgångsrik politiker, hon hade engagerat sig i familjers sociala problem, om detta handlade ett urklipp ur Dagens Nyheter.
Det hade kommit som en stor chock för Astrid att plötsligt minnas episoder ur sitt liv som varit suddiga i många år, men det skulle bli en än större chock för de anhöriga. Anna och Peter, hennes två barn, hade slutat besöka henne. De blev skärrade var gång deras mor inte kunde minnas deras namn eller relation. Imorgon, Astrids 84: e julafton väntades alla släktingar dit. Vilket kalas det skulle bli och vilken glädje, eller?
Astrid fortsatte läsa och hennes liv klarnade allt mer. Dessvärre var det inte bara vackra minnen och då och då fick hon en fruktansvärd ångest. Var detta en bra julklapp hon fått eller hade den bästa tiden i hennes liv varit de 14 år då hon sluppit tragiska minnen?
Astrid hade nu kommit till det allra sista tidningsurklippet i högen. Hennes liv hade nu klarnat till fullo, pusselbitarna var på plats och där satt hon. Vart skulle livet nu ta henne?
Det sista urklippet löd:
”Vår älskade Astrid Tjärnkvist har idag lämnat oss.
Jönköping 30 december 2001.
Anna och Torbjörn
Peter och Maria
Barnbarnen.
Vi binder en krans av minnen,
de vackraste vi har.
Vi vet att den aldrig vissnar.
Hos oss finns Du
alltid kvar”.

Skriven av: Daniel L

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren