Publicerat
Kategori: Novell

Mopeden

De är så att jag behöver hjälp med ett slut på min novell.. Någon som kan hjälpa mig ? Maila in hela texten med slut till [email protected]


Novellen:

Mopeden

Det var en onsdag, första dagen på sommarlovet. James skulle få en moped idag, fastän han bara var 14 år gammal. Hans pappa hade lovat honom en moped om han ryckte upp sig i skolan. Och att få en sprillans ny moped var alla pojkars dröm, specielt om man är 14. Självklart ryckte James upp sig, och fick godkänt i alla ämnen, och väl godkänt i några ämnen. Väl inne i mopedaffären, precis innan dom skulle rulla ut mopeden, får James pappa ett mobilsamtal från James engelskalärare.
-Hej, det är Angelica, James engelskalärare.
-Ja hej på dig, säger James pappa.
-Jag ville bara informera om att James inte kommer få något betyg i Engelska om han inte lämnar in de stora engelskaarbetet vi arbetat med hela terminen.
-Nähä, inte de... Tack för samtalet. Jag skall se till att James cyklar över arbetet till dig senast imorgon.
-Okej, de ser jag fram imot, ha en trevlig dag.*klick*
James frågar pappa vem de var i telefonen, men pappa tittar bara lite besviket på James och frågar
-James, de är inte så att du inte har lämnat in ett engelskaarbete?
-Joo, jag har väl lämnat in allting.. vad jag kan minnas, säger James med en lite osäker röst.
-Hur kommer de sig då att din engelskalärare ringer mig första dagen på lovet och säger att du riskerar att inte få godkänt i engelska ?
James kom plötsligt på att han varit så glad och upprymd att han glömt av att arbeta med engelskaarbete. Istället har han bara tänkt på hur snabbt hans nya moped skall gå.
-Eehhh, joo, de är så att jag.. *gulp*.. har glömt att .. heh.. lämna in arbetet, säger James, och känner sig väldigt dum.
-VA?! säger James pappa argt.
-Men mitt arbete är färdigt, jag har bara glömt att lämna in de, säger James nervöst.
-Okej, låt gå.. men någon moped får du inte förens du har lämnat in ditt arbete, säger James pappa med sträng röst.
James pappa förklarar situationen för mopedhandlaren, och säger att vi kanske kommer tillbaka imorgon.
Väl hemma igen, sätter James igång med sitt engelskaarbete och skriver hela dagen o en bit in på natten. Så fort James vaknar på torsdagen ringer han pappa på jobber och säger
-PAPPA, Jag är klar med mitt arbete nu.
-De var väl allt för väl de.. Cykla över till din lärare nu och lämna arbetet så kan vi åka och hämta mopeden sen, säger pappan.
-Bra.. hejsvejjs.
James studsar ut i garaget och cyklar iväg med arbetet till läraren, väl framme klingar James på dörren.
-Hej, här är arbetet.. jag hade de färdigt hela tiden, bara att jag var så upprymd över att få min nya moppe att jag glömde av att lämna in de, hittar James på, när han i själva verket arbetat som en idiot hela natten med de, så inte läraren skall tro att James inte gjort någonting under terminen.
-Okej, de är okej James, nu får du ju ditt betyg och en ny fin moppe iallafall;)
-Jajamen.., säger James nöjd och belåten.
James ränner hem och väntar på att pappa skall komma hem, så dom kan åka och köpa mopeden.
När James pappa väl är hemma, äter dom lite, och sen sätter de av mot affären.
På vägen till affären tjatar James hål i huvudet på sin pappa om att han vill trimma. Men James får absolut inte trimma, pga att han inte kan hantera mopeden än. Nåväl, tänkte James, en otrimmad moped är bättre än ingen moped alls.
När dom kommit till affären, springer James till sin moped, medans James pappa går och förhandlar lite med försäljaren. Efter en stund ropar försäljaren att Jamer kan rulla ut moppen. James gnor på sig sin pappas gamla hjälm som han lånar tills han har köpt sig en egen, och rullar ut ur affären som en blixt.
Väl utanför affären, frågar försäljaren
-Kan du köra moped ? Kan du växla ?
-Njaa..inte riktigt, jag har bara kört 3 gånger innan på farfars land, säger james.
-Okej, men öva lite på parkeringen innan du åker hemmåt, så du får in rätt teknik.
James pappa beskriver vägen hem för säkerthets skull, ifall James skulle tappa bort sig (Mopedaffären ligger bara 10 minuters färd hemmifrån). Försäljaren tackar för sig, och går tillbaka in i butiken.
Innan James pappa åker hem, säger han till James
-Akta dig, så du inte möter en polis på vägen hem, ifall dom stannar dig och du har otur kanske du får körkortet indraget när du är 18, och böter.
-De är ingenting o akta sig för, polisen bryr sig inte om sånt.., säger James självsäkert.
-Nåväl, ta de bara lugnt, vi ses hemma sen.
Väl närJames pappa åkt, övar han lite på att växla på parkeringen, så han får in de rätta knycket. När han väl fått in 'de rätta knycket' beger han sig hemmåt.
James satt på moppen och gasade lite innan han begav sig, och tänkte 'aah.. jag måste vara den gladaste personen i världen nu, 14 år, har moped, och de är sommarlov!!'. Han spann loss o for iväg, och hoppades på att inte stöta på någon polis. När James väl kommit hem, frågade James pappa
-Nåå.. såg du nån polis eller ?
-Nej, även om jag skulle set någon, skulle dom inte brytt sig, för dom har bättre saker för sig än att stoppa fjortonåringar som åker moped, säger James.
-Jaja, de kanske är sant som du säger..

Skriven av: Sten Anders

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren