Publicerat
Kategori: Novell

Mordet på Fasankullarna

Det var en kall våreftermiddag i Huddinge,utanför Stockholm.15 åriga Marie är ute och rider på sin halvblodsvalack Kairo och efter sig har hon sin labradortik Maja.När Marie rider förbi ett ställe som kallas för Fasankullarna hördes ett ljud som fick Kairo att stanna till och lyssna förskräckt åt alla håll och Maja stod och skällde.
Tyst,Maja!röt Marie och såg på hunden som gnydde. Beslutsamt satt Marie av Kairos rygg och ledde med sig valacken till en björk där hon band honom.När Marie skulle ta ett steg till föll en man fram vid hennes fötter.Marie kände knappt igen honom och sedan böjde hon sig över mannen.Hon kollade efter en puls,men hittade ingen.
Herregud!Jag måste ringa polisen!tänkte hon och gick till Kairo som lugnt åt gräs för att få tag i sin mobil.Hon slog 112 och väntade.
Skicka hit en polisbil!Det finns en man mördad här!sa Marie skräckslaget och sedan stängde hon av efter att larmrapportören på SOS Alarm skickat dit en polisbil och en likbil så småningom. Marie tog tag i Kairos tyglar och tog ner honom och Maja följde efter sin matte lydigt och snällt.Där nere parkerade en polisbil och en vit skåpbil, troligen en Ford eller Mercedes Benz.Ur polisbilen klev kriminalinspektören Mats Mikaelsson fram.Bakom sig hade han två utav sina kollegor.Två killar kom och hämtade liket och sedan körde dom iväg det.Mats var i full färd med att förhöra Marie som var huvudvittnet.
Vad hände?frågade Mats.
Jo,jag var ute och red med min sköthäst Kairo som jag hörde ett skott som fick både hästen och hunden att stelna till,sa Marie.Jag hittade den här på marken när jag såg någon springa bort från platsen där jag fann liket.
Okej,då ska jag hämta våra misstänkta och höra vad dom säger,muttrade Mats och bad sina kollegor att hämta hit tre personer som troligen befann sig i närheten av mordplatsen.
Nåja,ni vet ju säkert att en man har blivit mördad här och då ska jag ställa en fråga till er,började Mats och såg skarpt på dom tre misstänkta fru Matsson,rasisten Patrik och den fru Matssons finska granne.
Vad gjorde ni medan mordet skedde?frågade Mats.
Ja,jag var på fritids och jobbade,sa fru Matsson.
Och jag var och jobbade vid den tiden, sa den finlandssvenske grannen.
Ja,och jag var i närheten och tappade den där saken som du håller upp,sa Patrik.
Aha!där har vi ju våran lilla mördare!sa Mats triumferande och bad sina kollegor att sätta handklovarna på honom.Patrik leddes bort till polisbilen och skrek och gormade.
Men Mats tackade Marie för hjälpen och kunde lugnt fortsätta sitt arbete i Flemingsberg!

Skriven av: Sofie Myhrberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren