Publicerat
Kategori: Novell

Mordet på Sarah

Sarah sprang in till huset, där hennes mamma och pappa satt och drack kaffe. Sarah flåsade och flåsade och kunde inte stå still. Hon skrek och sprang in till hennes rum, men hon kom snabbt tillbaka ut till köket igen. Mamma frågade vad hon egentligen höll på med, sedan fnittrade hon och drack en klunk till av kaffet.
- Fråga inte! skrek Sarah och kastade en stol i golvet.
Mamma reste sig omedelbart och tog tag i Sarahs arm. Hårt. Hon drog med henne in till vardagsrummet och försökte lugna ner henne. De satte sig i soffan. Sarah försökte slita sig loss, men det gick inte. Mammas grepp var hårt.
- Sarah, lugna ner dig, sa hon strängt. Vad gör du? Kan du svara på det; vad håller du på med? Är du sur på någon?
Sarah blundade och flåsade samtidigt. Hon kunde inte säga sanningen. Inte till sin egen mamma. Hon var tvungen att ljuga.
- Ja, på... började hon osäkert. Allis.
Nej inte Allis! tänkte Sarah. Det är min bästa vän. Nu kommer mamma att ringa till Allis och fråga vad som hänt mellan mig och henne. Sarah lyckades slita sig bort från greppet. Äntligen, fri!

Sarah sprang och sprang, till slut blev hon ännu räddare. Vart var hon? Hon smög sig närmare en sten för att sätta sig på den. Det knastrade av snön där hon gick. Stenen var ganska hal, men hon hade jeans, dom glider inte lika bra som vanliga byxor. Sarah tittade sig osäkert omkring. Hon kände sig iakttagen. Men vem skulle spionera på henne mitt ute i en skog? Hon lugnade ner sig lite, lite.
- Hallå? testade hon. Hallå?!
Det ekade och någon flåsade bakom henne. Det är säkert bara en ägare och en hund som går förbi, tänkte Sarahs och ryckte på axlarna. Det prasslade till. Hunden gräven visst, tänkte hon sedan. Men... Det prasslar väl inte när en hund gräver i snö? Eller gör det det? Hon vände sig om. Ingen där. Det är lugnt.

Sarah vaknade inte på stenen där hon somnat. Hon vaknade på sjukhuset. Hon låg i en sån där rolig säng som rullar... Men alla sprang med henne. Vad hade hänt? Sarah tittade ner på hennes fötter. Det var en filt över hela kroppen utom fötterna. Sarah lyfte på filten. Hon fick svårt att andas när hon såg det. Hon fick huvudvärk, och mådde illa. Hon svimmade.

- Mamma? sa Sarah när hon vaknat upp. Mamma, är det du?
En sjuksköterska log mot Sarah. Hon lugnade verkligen henne.
- Din mamma är inte här, du ska stanna på sjukhuset i några veckor till, sedan får du åka hem, svarade sjuksköterskan. Jag heter Tina Andersson.
Sedan gick hon. Det kom in en annan person istället. En doktor.
- Kan du förklara vad som hände? frågade han och var beredd med papper och penna. Kan du det, så måste du berätta precis allt du kommer ihåg, okej?
Sarah öppnade munnen men sa ingenting. Hon tittade sig bara förvirrit omkring. Vad hade hänt? Hon visste ju inte det. Hon la sig och vilade på en sten och råkade somna. Sen var hon på sjukhuset och skulle förklara allt som hänt.
- Jag... började hon. Vet inte.
Doktorn tittade förvånat på Sarah och sa:
- Det är ju bara du som kan veta något om mordförsöket!
MORDFÖRSÖK?! Sarah ryckte till. Han någon försökt att mörda henne? Nej, det kan inte vara sant! Sarah, den perfekta tjejen, med den perfekta familjen. Den snyggaste, den snällaste, den smartaste tjejen i hela klassen. Skulle just den tjejen, vara med om ett mordförsök? Neeej!!
- Vad då för mordförsök? viskade Sarah och såg trött ut.
- Ja, du var nära att dö, svarade doktorn ivrigt. Vet du verkligen ingenting om vad som hänt?
Sarah skakade på huvudet.
- Jag la mig på en sten i skogen och vilade, började hon. Jag råkade somna, och jag kommer ihåg att jag drömde om att någon kom bakifrån och skulle precis sticka kniven i mig, och sedan vaknade jag... Här på sjukhuset.
Doktorn gick med stela ben bort mot de andra doktorerna och sjuksköterskorna. De stog och pratade ett bra tag innan de kom tillbaka för att prata lite mera med Sarah.

När de pratat klart, hade de bestämt att en operation skulle ske om några dagar (vem vet, han hade kanske stoppat i farliga saker). Någon hade tänk döda henne. Precis som i drömmen, hade de listat ut tillsammans.

Så kom dagen då operationen skulle ske. Sarah låg beredd att få en spruta så de kunde börja snart. Dörren slogs upp och en man i svarta kläder, hoppade in. Han sköt alla sköterskor och doktorer. Han såg mot Sarahs håll. Han gick sakta, sakta fram. När han stog där, över henne då hände det. Han högg kniven i bröstet på henne. Redan innn så visste hon vad som hände. Hon skulle dö. Och mycket riktigt. Där låg hon, på operationsbordet, död!!

ÄN IDAG FINNS MANNEN SOM MÖRDAT SARAH. HAN ÄR INTE FAST ÄNNU, OCH INGEN VET VART HAN TAGIT VÄGEN SEDAN MORDET. DET HAR SKETT ÅTTA MORD SOM SÄGS ATT JUST DEN MANNEN STÄLLT TILL MED, SEDAN MORDET PÅ SARAH. OPERATIONSSALEN KALLAS NUMERA 'MORDSALEN'. INGEN HAR VÅGAT GÅTT IN DIT... INGEN HAR ALLTSÅ FLYTTAT PÅ LIKEN. DET LIGGER ALLTSÅ FLERA DÖDA KROPPAR DÄR INNE! SOM SAGT, MANNEN ÄR INTE FAST ÄNNU. LÅS DÖRREN, STÄNG FÖNSTREN! VEM VET, HAN KANSKE KOMMER TILL JUST DIG... KANSKE INATT, KANSKE IMORGON....

Skriven av: Josefin Su.

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren