Publicerat
Kategori: Novell

Muffige Kalle

Karl tog på sig sina muffiga tofflor, gick upp ur sin fåtölj och tog fram en öl till ur sitt kylskåp. Han suckade lite som om det var en guldklimp han höll i sin hand. ”Det finns ingenting bättre än att se på Jepardy och dricka en iskall bärs till” sa han och försökte låta lite mer hipp än vad han egentligen var.
Han kunde väldigt mycket och var allmänt allmänbildad. Han hade varit lärare i många år men nu var han pensionerad vilket han inte riktigt kommit över trots att han varit det i ungefär ett och ett halvt år. Han låg och fantiserade på kvällarna om hur han skrev upp saker på svarta tavlan som eleverna så lydigt antecknade samtidigt som dom frågade frågor som han svarade på.
Han fick sjukpensionera sig eftersom han började virra bort elevernas prov och kräkas på lektionerna. Annars var det inget fel på honom men han var trots detta tvungen att gå vilket tog honom mycket hårt.

Nu levde han i melokoli och minns sina vackra dagar som en slags prins på en lärobokshäst. Det han inte förstod var att hans liv inte ännu var slut. Efter att hans fru avlidit så hade han lagt ner hela sin själ i sitt lärararbete. Det var hans liv. Hans allt.
Nu var det Jepardy som han levde för. Detta fåniga program med fåniga Magnus Härenstam som låter som en kåt bäver och som hela tiden står och gnider sina händer så att det nästan luktar bränt.
Karl insåg helt enkelt inte meningen med att mata en svan. Meningen med att plocka torra brödbitar från en limpa och kasta till änderna. Det han inte hade tänkt på var att det fanns en bingohall precis i närheten där han bodde. Denna underbara pensionärsförströelse som har funnits i årtionden. Nej Karl skulle minsann inte få upplysning om livet själv, någon var tvungen att hjälpa honom på traven, och det är där Nils kommer in i bilden..

Nils jobbade på firman ”Hjälp För Pensionerade Lärare”. Han fick nu fallet Karl på sin nacke och funderade länge hur han skulle få kontakt med denne envise gubbe som bara satt och surade och väntade på att klockan skulle bli halv 7 varje kväll. Då kom han på det. ”Jag överrumplar honom när han köper kvällsexpressen!”. Det gjorde han.
Han tog med sig Karl ut i parken och kallade honom för ”Muffige Kalle”, ett roligt smeknamn han aldrig haft. Karl kände sig omtyckt. Han lärde sig meningen med att mata svanar och änder och att gå på bingo.

När stadsklockan slog 11 så var Nils klar med sin utbildning och var tvungen att springa iväg till Edna, en gammal tant som också blivit avskedad från sitt jobb. Eller förtidspensionerad som det heter för gamla människor. Hon hade hur som helst börjat vara ute och leta efter vänner vid 12 slaget varje natt. Men hon blev alltid överfallen och rånad i denna grymma värld. Kanske skulle Muffige Kalle och Edna bli ihop på gamla dar när dom gick omkring och spatserade ensamma i parken? Vem vet...

Men hur som helst så var ännu ett fall av Nils löst till att förbättra samhället.

SLUT

Skriven av: Sonja Abrahamsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren