Publicerat
Kategori: Novell

Närmast tillåtna hamn... / 4

Närmast tillåtna hamn... /4

Det var skönt att vara tillbaka ombord och att kunna kvaila ihop sig i sin egen koj. Innan jag somnade funderade jag på vårt lilla övertramp. Jag var ju den som hade syndat mest. Det var ju till mig styrmannen vänt sig för att få hjälp. Bett mig om en tjänst, visat mig förtroende som jag sviket. Straffet? Ja, antingen sparken eller loggning. Förmodligen loggning eftersom det var första gången som jag blivit akter-
seglad. Till slut med ' Kållens ' gamla vits i skallen, ' Skecka Mej!? , somnade jag.

Gliringar, buanden och skratt mötte oss i mässen nästa morgon. Odd fräste argsint i från sig. Själv tog jag det lugnt, det bekom mig inte. När jag efter frukosten var på väg till maskinrummet för att törna till sprang jag nästan på överstyrman. Han blängde ilsket på mig och väste elakt: ' Du klarade det inte och du kommer att få sparken.'

Nere i ' hålet ' var det kannhalning på gång. Den snälle tyske 1:e maskinisten log välkommande och pekade på kolven som hängde i sina kedjor. - Du och Janne tar kolven och boxen sa han. Men gör det ordentligt, ni vet ju hur noga han är. Även ' försten '
hade stor respekt för cheifen. Det hade hänt en gång att vi fått göra om ett stort kolvjobb som han inte godkänt.

Janne och jag jobbade på. Motoreleven eller sleven som vi sa, assisterade. Efter rengöringen av kolven bytade vi ut de tätningsringar som var trasiga , och vi monterade nya skrapringar. När kolven var klar satte vi igång med kolvstångs-
boxen. Vi plockade ner hela boxen, rengjorde de ringar som kunde sitta kvar och bytade ut de trasiga mot nya.
Sedan återstod det bara att slå ihop allt igen. Vi fick ner kolven i fodret innan klockan hunnit bli fem. Då nockade vi av och törnade in.

Jag jobbade som dagman och stod och provtryckte bränsleventiler när cheifen nästa dag kom in i schappet. - Klockan tre, efter kaffet är det skeppsförhör i salongen sa han kort. Sedan föste han undan mig från provtryckningsbänken , tog tag i spaken och drog till. - Inget dropp! Han drog till igen. - Bra, konstaterade han belåtet och
lämnade schappet.

Skeppsförhör! Jag kan gott erkänna att det pirrade till lite i magtrakten när jag smakade på ordet, skeppsförhör.
Odd och jag träffades i mässen när vi fikade. - Tror du att vi får sparken? Han såg oroligt på mig. - Nej sa jag, det får vi inte. Det är fel tid på året. Vi blir loggade. Han sken upp. - Tror du det? - Ja, det tror jag. Uppsagda blir vi inte, vi får inte sparken. Det är jag helt säker på.
- Bra sa han, tydligt lättad. - Skall vi gå upp då, till salongen, fortsatte han och reste sig upp från mässbordet? Han var jättenervös, det märktes hur tydligt som helst och det smittade av sig lite grand på mig också.

Men ju närmare vi kom salongen desto hårdare gjorde jag mig. Kom igen! Okej! Jag hade gjort ett misstag men jag var ju ingen brottsling, ungefär så tänkte jag när jag steg in i salongen.

Forts.

Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren