Publicerat
Kategori: Novell

November ÄR en kall månad

13 November

Hösten hade lämnat björkarna i parken nakna och utsatta för den kyliga vinden.
När den första snön föll Begravde den staden i sin kalla omfamning.
Alex gick genom parken med Miranda.
Det var för Alex något speciellt med just den här parken.
Han brukade gå hit när något tyngde ned honom eller de dagar då verkligheten kändes för påträngande.
Just denna dag var en sådan dag, Alex stod vid ett av livets vägskäl.
De två efterlämnade sig avtryck i den djupa snön när de gick mot den lilla bänken som stod vid den nu istäckta dammen.
Staden var vid det här tillfället indränkt i den tidiga kvällen, parken var även den mörk sånär som på några gatlyktor efter den smala gångvägen.
Han höll hårt i hennes hand och kände värmen.
Alex var 18 år och fri men kunde inte riktigt finna glädjen, friheten hade sitt pris.
Det var så mycket han ville se och uppleva, känna känslan av att inte var bunden vid något.
Miranda däremot var mer jordnära, hon hade just börjat konsthögskolan och drömde om sin fortsatta konstnärliga bana.
De kom fram bänken och Alex borstade bort snön.
Bänken kändes kall att sitta på men det brydde de sig inte om, de kände varandras värme och det var tillräckligt.
Kall vind och mörker, parken var tömd och gatorna låg öde sånär som sporadiskt förbipasserande bilar på väg in i någon annans liv.
De var säkra på att denna stund för alltid skulle vara deras, något de kunde värmas av även under de dagar då kylan var outhärdlig.
Utan att säga ett ord vände Miranda sitt huvud och gav Alex en kyss, han besvarade den och drog handen genom hennes långa, röda hår.
Det var som taget ur en film, tillsammans skulle de sitta där och se solen gå ner vid horisonten.
Världen låg öppen, det gällde bara att ta för sig men Alex ville inte lämna kvar Miranda här, i gråheten och visshet om framtiden, det krävdes förändring.
Resan var något de pratat om under sommaren innan skolan börjat igen, innan vardagen tog tag i deras liv än en gång.

14 November

Väskan var packad och solen hade ännu inte gått upp.
Han stod där i dörröppningen, och såg på henne medan hon sov.
Det skulle kännas tungt att lämna henne här men han hoppades att brevet han lagt på bordet skulle kunna förklara åtminstone till viss del hur han kände, eftersom hon inte hade lyssnat på honom kvällen innan så fick det duga, handskrivna brev känns åtminstone mer ärliga.
Taxin var framkörd och mannen i förarsätet log åt Alex när han satte sig i bilen.
Radion spelade en ballad av ett band han aldrig hört talas om och hela situationen kändes hopplös och tom, han började fundera om detta verkligen var vad han ville.
Tåget var nästan tomt, pendlare och ett par enstaka affärsmän satt på sina platser, några sov.
Alex hittade sin plats och la upp väskan på hyllan ovanför sig och satte sig sedan på sätet.
Han tog fram sitt anteckningsblock och började skriva på vad som skulle bli hans reseskildring nu när friheten låg framför honom.

19 November

Den pulserande verkligheten var mer än vad Alex hade väntat sig, han hade anlänt till Paris bara för några timmar sen och redan hade han sett och upplevt mer än vad han gjort under hela sitt liv.
Framtiden låg där, väntande och äntligen hade han fått en bekräftelse om vad livet handlade innehöll förutom grå dagar och arbete.
Solen gick ned över Paris när han äntligen hittade ett ledigt hotell dit han drog sig tillbaka.
Han hade inhandlat brevpapper och frimärken och var beredd att skicka ett första brev tillbaka till Miranda.

28 November

Alex gick ned längs gatan.
Han hade insett en sak.
Efter alla dessa dagar i Paris började hans liv kännas tomt igen, det kändes som om det saknade mening, en känsla han kände igen från tidigare i livet.
Insikten träffade honom.
Här hade han sökt förändring och stannat kvar på ett och samma ställe, desto längre han stannade desto mer vardag blev det.
Rastlösheten gjorde sig bara påmind så länge det fanns något att förändra.
Denna outgrundliga rivande känsla fanns fortfarande kvar, och han var säker på att den skulle följa honom vart han än reste.

Skriven av: Emotion

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren