Publicerat
Kategori: Novell

Om Att Inte Äta Julbord

Julbordens tid var inne. På vår arbetsplats skulle vi precis som på många andra ställen bli bjudna på firmans bekostnad, i alla fall de som ville. Det fanns nämligen även en möjlighet att välja julklapp.

Jag har aldrig varit något för att äta julmaten på restaurang. Där är det bara stoj, stök, varm sylta, kall Janssons frestelse och slut på just det jag vill ta mer av. Däremot finns det mycket kvar av sånt, folk äter sig feta av till vardags. Men det spelar inte så stor roll, eftersom jobbet bjuder på julstämningen. Det blir alltså till att backa om på de gamla vanliga antibiotiska köttbullarna, genmanipulerade korvarna och hormonskinkan. Till slut går man däst och väderspänd från bordet med en obehaglig känsla i halsgropen av att allt det där, som nyss var så tvunget att proppa i sig, bara för att det var gratis, det kommer man snart att få se igen. När sen maten åter är ute i friska luften, vad finns kvar av stämningen då? Dålig smak i munnen?

Skulle trots allt doppet i grytan, sillen, rödkålen, starkosten, revbensspjällen och den rökta ålen finna för gott att hålla sig kvar inne i kroppsvärmen ytterligare en tid, så kommer de garanterat att bidra till halsbränna, trög mage, gallsten och huvudvärk. Vad blir den samlade behållningen av det? Ytterligare ett halvkilo gubbfläsk att banta bort? Gratis julbord på restaurang är ett fördärv!

Jag valde julklapp och fick en välfylld korg med delikatesskex, lyxmarmelader, exklusiva teer och annat gott, att avnjuta i hemmets lugna stilla ro. Det följde med en liten behändig tesil i rostfritt stål också. Den kan jag ha nytta av länge. Silen kan ju till och med komma att gå i arv! Vem vill ärva ett uppätet julbord?

Men det bästa av allt var att jag fick en ärlig kram med känsla i av chefen. Såna kramar vankas det inte så många av nu för tiden. Man får vara tacksam för de som erbjuds och leva på dem till nästa goda jul

Skriven av: Börje Eriksson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren