Publicerat
Kategori: Novell

Onda omens och flottiga hamburgare (Del 2)

ONDA OMENS & FLOTTIGA HAMBURGARE (DEL 2)
AV:
MARCUS JONATHAN SPONTHON
2003-06-18

”Ursäkta min enkelhet” sa Therese, när de två satt vid matbordet och åt korv & spagetti.
”Nä, ingen fara ” sa Lars.
”Det är bara det att jag så sällan fixar mat själv, och oftast så blir det väl något lättlagat”.
”Det här duger alldeles bra” sa Lars och sörplade i sig en lång spagetti.
Therese bodde i en ganska enkel 2 :a med kök. Rätt spartanskt möblerat, säkertligen berodde de på att hon inte haft så mycket intresse av att fylla den med allt för mycket prylar. På väggarna hängde några tavlor, ett naturmotiv över ett fjälllandskap, en monet – kopia och ett par affischer. På köksbordet stod en stor gryta med spagetti och en stekpanna med ett dussin falukorvskivor.
”Det var väldigt gott” sa Lars. ”Korvarna var perfekt genomstekta”
”Ja” sa Therese ”Något har man ju lärt sig av att steka burgare. Fan så skönt att slippa det där skitjobbet.”
De satt och käkade och hade en mycket verbal middag.. Lars berättade om hur han tyckte det kändes konstigt att få sparken sådär helt utan vidare, för han hade inte misskött sitt jobb, kommit försent eller tagit saker i från butiken. Han hade haft väldigt god kontakt med sina arbetskamrater och var mycket vänlig mot kunderna..Så varför bara för att de hade bytt till ett annat stämpelkortssystem, skulle innebära att han fick sparken, var för honom en gåta.
Therese instämnde och sa att han borde ta upp det med facket och t.o.m polisanmäla chefen.
Therese hade inte så mycket att berätta, hon hade under en tid på univeristetet läst historia, filmkunskap och filosofi..Egentligen så hade hon som inga framtidsplaner, utan tog de jobb som fanns tillgängliga. Hon var rätt så kravlös, eftersom hon ansåg att varför man skulle stressa med allt innan man fyllt 30 ? Hon hade en längre tid jobbat på hamburger restaurangen i stan..inget jobb hon trivdes med , det gav lite inkomst som hon klarade sig med...hade dessvärre kommit på kant med chefen, nog mycket för att hon sa vad hon tyckte..
Lars tyckte hon verkade ärlig, även hon i hans öron kunde svära lite för mycket..men Lars var nog bara den lite känsliga typen. Efter middagen satte de sig i vardagsrummet och det var där Lars fick syn på en stor bokhylla med en massa gamla böcker.
”Oj, samlar du på böcker ” han reste sig upp för att betrakta dem.
”Njae, egentligen så är det min morfars gamla böcker som jag fick ärva. Morsan ville inte ha dem så hon frågade om jag fick ta dem, annars hade de åkt till ett aniktkvariat, har mest bara bläddrat i några..” sa Therese. ”Vill du ha kaffe ?”
”Ja , tack gärna” sa Lars och kikade vidare på bokhyllan. Det var en säregen blandning böcker. Alltifrån gamla romaner i de första utgåvorna, via vetenskapliga skrifter, filosofi, religiösa samlingar och två , tre olika lexicon..Många av böckerna var väldigt vackra, en del hade guldskrift på ryggarna och väldigt fina läderpärmar. Lars undrade ifall dessa böcker överhuvutaget att används , med tanke på den goda kvaliten.
Therese gick ut i köket och satte på en kanna kaffe :
”Vill du ha socker eller mjölk” ropade hon.
”Jag dricker det svart. ..Tänkte på böckerna som du har, min morfar..hur har han fått tag i dessa ?”
”Jag vet inte så noga, somliga böcker har ju gått i arv och andra har han väl hittad i affärer..Varför undrar du?”
”Vissa av dessa böcker är ju rent av unika..Titta här..” Lars tog fram en bok...
”Originalutgåvan av ‘Tales of Mystery and Imagination ‘av Edgar Allan Poe. Och den verkar ju helt oläst !! Har du sett !!”
”Ja, han kanske inte läste den..Nåväl , jag ska väl kanske kika i dom där böckerna nu när jag inte har detta djäkla skitjobb att gå till” sa Therese. Bryggare puttrade till (som bryggare i regel gör)..
Lars fortsatte att ögna igenom bokhyllan och fastnade instiktivt på en bok som skiljde sig markant i från mängden. Den var helsvart med blodröd text där de stod med gotiska bokstäver
’The four sisters’. Själva titlen skulle kanske inte locka många att kika närmare på vad det var, utifall det var ett skönlitterärt verk..men just nu, i denna utformning , var det mer spännande än någonsin. Han drog fram boken som pryddes av ett guldfärgat pentagram. Den verkade klart annorlunda. Therese kom in med två koppar kaffe..
”Jaha, hittat något nytt, Krig och fred eller..?” Hon gav en av kopparna till Lars och som visade boken..
”The four sisters..jaha..” hon såg på pentagrammet..”verkar skum..har inte kika i den..Min morfar hade en rad skumma böcker också”.
Hon öppnade boken där de stod : The true story of the Four sisters and the bad omens..
”Wow, riktigt spooky”..sa hon och började bläddra i den..Texten var skriven på gammal engelska, blandad med en massa latiska fraser och märkliga symboler.
”Verkar vara en ockult bok” sa Lars som satte sig brevid Therese i soffan , medan de nyfiket betraktade sida för sida..
”Lite svårt att tyda vad som står..kan inte så bra engelska och latin är jag ju kass på..” Några symboler liknade stjärnkostellationer, andra nån form av krafttecken och vissa hade rent av religiös grund..
”När gavs boken ut ?” undrade Lars..
”Det står inget i boken och författaren verkar vilja vara anonym..”
”Här kan jag tyda något” sa Lars och läste ”When the outermost time comes.. The four powers of the elements; Earth, Wind, Fire and Water , will strike the human beings..
The four sisters shall return to create mass terror on earth. ”
”Really spooky ” utbrast Therese..
”The four sisters ? Vad menar han ?”
”Eller hon” påpekade Therese ”kan ju vara en kvinna som skrev denna bok, glöm inte det.”
Lars kikade vidare och läste :
”The four sisters of the elements, Tauris, Leoris, Scorpis and Aquaris..Will cast their spells and slave all living creatures on earth...Only the choosen one could stop them..”
”He he..Feel the force Luke” skämtade Therese..”Njae, sånt där hockus pockus kan jag vara utan..Smakade kaffet gott ?”
”Jo, det var prima..Dom där latinska fraserna undrar jag ifall Stefan kan tolka..”
”Stefan ?” undrade Therese.
”Ja, det är min datanörd till kompis, han är intresserad i det oföklariga och mystiska.Han hävdar med bestämdhet att Martix existerar och ska väl troligtvis komma med bevis snart..”
Therese smålog..”Ja..han har nog större nytta av denna bok än jag..kan inte du ställa tillbaka den så kan jag visa mitt fotoalbum i stället.”
Lars ställde tillbaka boken och Therese tog fram sitt album med bilder på släkt, vänner ,resor och fester..och resten av kvällen diskuterade de en massa om framtiden och ditt & datt..
Utanför hade ovädret ökat med styrka, stormen hade fått en del träd att falla till marken...
Vad de inte visste var att kvinnan hade skuggat dem, fram till Thereses hus där hon stod och tittade ont emot lägenheten...

(fortsättning följer)

Skriven av: marcus sponthon

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren