Publicerat
Kategori: Novell

Onda omens och flottiga hamburgare (Del 3)

ONDA OMENS OCH FLOTTIGA HAMBURGARE 3
AV
MARCUS JONATHAN SPONTHON
2003-06-27

Lars vaknade upp på Thereses soffa där han hade tillbringat natten. Ovädret hade under nattet ökat i sin styrka och hon tyckte att han gott och väl kunde få sova över. Han kisade med ögonen mot köksklockan som visade kvart i nio. Ute slog regnvädret fortfarande mot försterkarmen och han tänkte i sitt stilla sinne att detta måste nog vara den regnigaste sommaren på år och dagar. Han klev upp och sträckte på sig, det knakade till i nacken, soffan var inte så mjuk som ha trodde. Han gick upp och traskade in i köket för att dricka lite vatten och satte sig med vattenglaset vid köksbordet och stirrade ut. De mörka molnen lös då & då upp av blixtrar och ett högt åskmuller fick husfasaden att skälva till. Han gäspade och stirrade ut , mer eller mindre nollställd..Djäkla väder, tänkte han och drack upp sitt vatten. Det tog en halvtimme så vaknade även Therese upp. Hon kom sömnig ut i köket och gäspade till, han gäspade tillbaka..
”God morgon ” sa hon.
”God morgon” sa han.
”Vill du ha frukost, jag har lite flingor och fil, tyvärr det enda jag har att bjuda på.”
”Det duger ” sa han. Han tittade lite på henne. Hennes hår som var kort hade under natten förvandlats till en hårstack som stod åt alla de hållen. Therese plockade fram filpaketet och cornflakes.
”Har du kunna sova på soffan ? ” frågade hon och ställde fram allt på bordet.
”Ja, det gick, jag är lite stel i nacken bara.” En blixt lyste upp de halvmörka köket.
”Djäklar” fick Therese ur sig. ”Det verkar ju aldrig sluta”.
”Måste vara klimatförändringen tror jag” sa Lars och började gripa sig an av frukosten.
”Ja, så mycket skit som vi skickar ut i atmosfären är det ingen överraskning”. De började äta och efter att Lars käkat upp sin frukost så tog han på sig sina ytterkläder och sa :
”Du, jag får tacka så mycket för att du bjöd på mat och att jag fick sova här”.
”Det var så lite så” sa Therese. ”Man måste ju ställa upp för folk som har det svårt. ”
”Eh..jag tänkte ifall du vill så kan vi väl hålla kontakten” sa Lars lite trevande.
”Ja, det kan vi gärna göra, du verkar schysst, du kan få mitt telefonnummer.”
Hon skrev ner sitt nummer på en lapp och gav det till honom.
”Ring mig nån gång i veckan , så kan vi väl ta en promenad..om nu vädret blir bättre” sa hon och gav han lappen.
”De ska jag göra.” De gav varandra en kram och han gick ut ur lägenheten.
Lars skyndade sig ur i regnet och småsprang till busshållplatsen där han tog skydd i en busskur.
Therese plockade undan disken, slog på en cdskiva med Nightwish och läste morgontidningen som hade dimpt ner i brevlådan. Där stod de vanliga notiserna om att en viss politiker sagt en del saker, någon hade gjort det brottet och Ulla och Bengt hade gift sig.
Hon satte sig i vardagsrummet med sin kopp kaffe och slog på tv:n för att kika på nyheterna. Samma nyheter, vädret, dåligt i hela sverige, ja inte i bara sverige, i hela europa, nä vänta i hela värden ?? Regn och rusk, åska och dunder, stormar ,orkaner och tyfoner...
Djäkla klimatförändring tänkte Therese. Klockan började närma sig tolv och Therese tänkte precis ringa en kompis då dörrklockan ringde. Inte bara en signal utan flera på raken, någon galning eller bara nån som ville skämta med henne. Hon gick upp ur soffan och öppnade dörren. Där stod en kvinna som hon inte kände igen.. Hon hade långt nästan blåaktigt hår, klädd i en lång mörkblå långklänning, hennes ögon var blå och iskalla och hon log ett sånt där full-i – fan leende.
”Eh..ja ? ” sa Therese när hon fick syn på henne.
”Therese, förmodar jag” sa kvinnan med en kall hård röst.
”Ja” sa Therese smått misstänksam. ”Och vem är du?
”Jag är här för att jag vill hämta något” sa hon.
”Hämta vaddå?” sa Therese och blev mer misstänksam. Vad var detta för människa, Therese hade alrdig i sitt liv mött henne och hon skulle aldrig umgås med såna typer heller. Hon tänkte väl att detta måste vara en sån där gotare som gärna går omkring och vill vara lite småskumma. ”Här finns inget som du ska ha” sa Therese.
”Jo” sa hon och var på väg att gå in genom dörren.
Therese försökte hejda henne genom att stänga dörren, men kvinnan som var betydligt starkare hävde upp den utan större problem. Therese tog tag i kvinnan för att fösa ut henne. Hon måste vara påtänd eller nått ? Men innan Therese hann göra så mycket mera, kände hon en våldsam kraft svingas emot henne, kvinna hade bara rört sina armar som gjorde att Therese flög genom hallen som en vante och landade fyra meter ifrån henne. Kvinnan gick in med bestämda steg , medans Therese , smått omtumlad reste på sig och gick än en gång till angrepp mot den mystiska kvinnan. Men innan Therese skulle kasta sig på henne, fick hon en ny stöt som gjorde att hon denna gång flög tvärs över hallen och landade med huvudet rakt i soffan med ett bra så att möbelgrunden sprack.
”Kom inte nära” sa kvinnan och gick in i vardagsrummet och stannade vid bokhyllan. Therese blödde lite lätt ifrån näsan och kände sig helt groggy. Kvinnan tog fram boken med det blodröda pentagrammet på.
”Nä, nu djävlar !!” skrek Therese och greppade tag i ett vasst föremål, en sax som låg på en av borden.
”Nu fan ska du ut härifrån, djävla subba !!” skrek hon och med saxen i högsta hugg anföll hon på nytt kvinnan. Kvinnan vände sig om med boken i händerna, tittade på Therese och avväpnade henne, bara genom att titta på hon. Saxen for ur Therese händer, flög två meter i luften, vände om och for likt en målsökande robot rakt emot Therese som precis hann ducka innan den med vålsam kraft genomborrade väggen.
”Du verkar inte lära dig” sa kvinnan och log . Släppte boken, gick fram till Therese, lyfte henne i kragen och höll med rak arm Therese en meter över marken.
”Så nu ska du dö” sa hon och tittade med sina kalla blå ögon mot henne. Therese blev rädd och hamnade i ett choktillstånd. Denna kvinna hade onaturliga krafter och en styrka som inte kom från denna världen. Therese kände att tårarna började komma :
”Snälla, sluta, släpp mig” fick hon fram medan tårarna forsade från hennes ögon.
Kvinnan log djävulsk emot henne, inte skulle hon lyssna på Therese böner, hon skulle förgöra henne utan minsta empati. Hon lyfte henne allt högre och sneglade emot fönstret, dit skulle Therese. Hon skulle kastas ut genon fönstret och falla fem våningar ner och bli en kött och blodpöl på asfalten. Therese kände skräcken och började stamma. Precis som kvinnan skulle ta sats och kasta ut henne, föll en av Thereses tårar och landade på kvinnans hand. I stället för att som vanligt rinna av, började den fräsa hon kvinnans hud, likt matolja i en stekpanna. Kvinnan skrek till och släppte Therese som for med en duns rakt ner på golvet. Kvinnan höll om sin hand skrikande och hon såg hur kvinnans hand fräste. Hon stapplade bakåt emot bokhyllan, tog tre steg fram, vände sig emot fönstret och kastade sig handlöst ut igenom det. Men istället för att ramla ner accelererade kvinnan hastigheten och flög upp likt ett jetplan . Therese som kände sig allt annat än bra, kravlade sig mot förnstret för att se kvinnan fara i väg rakt upp mot himlen, igenom de mörka molnen och försvann.
(fortsättning följer)

Skriven av: marcus sponthon

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren