Publicerat
Kategori: Novell

Öppna ögonen.

Jorden. Det är där vi bor och det är där vi har gjort så stort inflytande att vi har haft kraften att förstöra dess lugn och miljö.
Vi har smutsat ner, surnat vattnet och dödat arter, allt för att vi ska kunna klara oss, eller ja.. Allt för att tillfredställa våra beroenden som vi själv skapat.
Vi har till och med så välutvecklat intellekt att vi har förstört de delar av naturen som inte ens är bebodda med oss på jorden; utan också klimatet och alla andra icke levande faktorer.
Hur har vi kunnat, helt medvetna om våra handlingar och dess nackdelar, fortsatt att förstöra för oss själva? Många fattar nog inte, men det är inte för djuren eller miljön vi förstör mest, utan bara för oss själva.
Det värsta är nog nu, när alla nya generationerna växt upp med sådana bekvämligheter (och farliga beroenden) som bil, flyg mm.
Vi i den nya generationen har ingen aning om hur man skulle kunna leva utan dessa apparater och maskiner - det är ett måste för oss. Vi skulle aldrig klara oss utan dem. Men vad händer då när oljan tar slut? Vad händer då när vi inte längre kan använda våra älskade hjälpredskap i världen. Vi kommer inte kunna överleva, för människan är det ett måste.
Vaddå ett måste? Varför skapade vi från början detta måste?
Människan skulle ha klarat sig ändå, det är så sant. Men varför?

Vi är ju egentligen bara som alla andra arter på jorden, så varför tycker vi att vi får ta så stor plats jämt emot djur tillexempel?
Vi har ändrat mycket av det ingen annan art skulle kunna ändra, Varför gör vi det? Varför blundar alla?
Varför rycker alla på axlarna och säger att ”ash, vi kan ändå inte göra något åt det nu”. Klart vi kan! Varför är vi så lata och själviska att vi inte ens fattar att detta drabbar inte bara miljön. Det drabbar inte heller bara djuren. Det drabbar framför allt, som vi kanske inte tror; oss själva.
Jorden kommer inte att förstöras för det vi gjort och naturen kommer antagligen att anpassa sig och ändå leva vidare.
Men vi – vi kommer inte kunna överleva, för vi , tack vare vår lathet, kommer inte hinna anpassa oss i tid.

Titta ut genom fönstret. Min kompis berättade att hennes mamma fyller år om två dagar ( 12 october) och Hennes mamma hade berättat att när hon var liten hade det snöat på hennes födelsedag. Nu när vi ser ut genom fönstret ser vi ren moln och när vi tittar efter hur många grader det är ute, kan vi se att temperaturen ligger över +10.
Över +10 räknas som sommar.

Detta är hemskt och detta kommer att bli värre. Jag fasar för framtiden.

Skriven av: frida

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren