Publicerat
Kategori: Novell

Osynliga huset

Osynliga huset

Det gamla huset med trasiga fönster stod tomt och öde ute i skogen. De som besökte skogen ofta visste att man inte skulle gå i närheten av det. För det tragiska som inträffat där inne delades bara ut till de oskyldiga. De som var skyldiga till något mord eller annat olagligt dåd förklarades där som en gud. Verkligheten fanns inte inom husets väggar utan i själens godhet och den oskyldige var inte förberedd på vad som fanns där inne. Och kunde därför se det verkliga och det var farligt. Under årens lopp har många tragedier utspelats sig av följderna och några berättas här:
Ett gäng på fyra pojkar och två tjejer som gått in i huset hade aldrig återvänt till verkligheten. De försvann inte men de förlorade sig själva och levde i en annan värld. Man kunde inte få kontakt med stackarna och det verkade som om ingenting var meningsfullt för dem längre.
De togs in på sjukhus för att de varje natt på olika sätt försökte att ta självmord.
Samma händelse hade hänt en familj som var ute på en promenad i skogen. När de gick förbi huset ville barnen gå in och titta i det. Föräldrarna tvekade men de gick in tillsammans och när de kom ut hade de förvandlats. Familjen gick hem och på natten hängde de sig alla i vardagsrummet.
Huset hade också utnyttjats av en mördare som inte hade något hem. Den mannen hade våldtagit en gravid kvinna och sedan sprättat upp henne med en kniv och slängt henne i en container. I flykten från sitt fängelse straff hittade han huset och bodde där och upptäckte dess hemligheter. Han kunde se det verkliga utan att förlora sig själv och få tankar om självmord.
Vad det var han upptäckte vet man inte helt säkert. Men det hela började för femtio år sedan när huset byggdes, då ett nygift par som ville bo ostört i skogen flyttade in i huset från storstaden. I det nybyggda huset trivdes paret till en början. Efter några dagar märkte de på morgonen att deras väggklocka alltid stannat klockan 03.15 på natten. Då skaffade de en ny, men den stannade också vid samma tidpunkt. De anade då att huset var besatt av något väsen och ville då inte bo kvar i huset. Natten därpå satt de uppe länge och förväntade sig att något skulle hända. När klockan stannat såg de att väggarna, golvet och taket långsamt avtonade och blev osynliga. De kunde se rakt igenom dem. Till slut fanns inte något kvar av huset, de svävade i ett svart tomrum. Men det var också något annat de såg som skrämde dem mera. Och vad det var vet man inte. På morgonen fann en anhörig dem båda döda, med skurna handleder i badkaret.

Skriven av: Christer Mattsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren