Publicerat
Kategori: Novell

Övernattning



Hej Sussi! ropar An när hon spatserar över skolgården, Sussi tittar på An, såhär var hon inte för en vecka
sedan, då de skildes åt utanför skolan till att påbörja sitt jullov. An har alltid varit kaxig, hon har alltid varit populärast av tjejerna i klassen, alltid haft dom nyaste modekläderna, snyggaste frisyren och häftigaste make-up :en. Hon har aldrig brytt sig om Sussi, och nu jätteler hon och ropar 'hej'. Alla tittar med avundsjuka blickar på Sussi, och viskar något. Inte för att hon hatar det, hon tycker faktiskt om att vara i centrum, men inte såhär.. alla skulle drömma om att vara bästis med An, men Sussi känner sig illa till mods. Fast istället för att visa det, ler hon tillbaka och skyndar efter An. Skoldagen är som vanligt en lång tråkig skoldag, med dom gamla vanliga lärarna Berra i SO, Sonja i sy slöjd, Gunnel i matte och NO, Matilda i idrott och Peter i engelska. Sussis älsklingsämne är idrott, för där är hon duktig, men det ända problemet är att hon och An är lika duktiga, men det visade inte An idag.. Hon var urdålig! Till och med dåligare än Matilda när hon ska visa hur man gör sit-ups.. Idrott är näst sista lektionen, sista är engelska, men när dom kommer in i Peters klassrum sitter en vikarie där... Välkommna! Ler hon, På svarta tavlan har hon skrivit med nästan oläsbar text: My name is Kathie, whats your name? Och så har hon förklarat på svenska vad det betyder. An utropar: Vi går faktiskt i femman! Om vi ska ha en sådan sopa till engelska vikarie så sticker jag hem till mig och dricker varm choklad med ostmackor! Ska du hänga med Sussi? frågar hon och ger Sussi en sån där 'om du inte gör det är du inte min vän längre blick'. Okey, man vill ju inte ha en sopa till engelska vikarie! Säger Sussi och putar med läpparna. Ses sen, töntar! Och konstigt nog, känner hon sig inte illa till mods när hon sagt det. Hon har aldrig haft en riktig bästis i klassen, ingen pojkvän, ingen speciell fiende, men hon har aldrig heller kallat någon 'tönt' eller något annat fult. An ser nöjd ut. Vad kul att vi kommit så nära varrandra på sista tiden, säger An. Jaa...visst är det! Sussi sparkar till en sten på gatan. Vad gör du?! Du förstör ju dina skor! När hon tittar på Sussis skor får hon ett drömmande, nästan lite elakt ansikts uttryck. Vi måste gå och shoppa! Utropar hon. Sussi vet innerst inne att hon inte får gå någonstans utan att fråga men det känns dumt att säga till An. Okey, det går bra! säger Sussi, Ska vi gå? När dom är framme vid centrum tar An Sussi i handen och släpar henne fram och tillbaka med påsar av kläder. Oh Wow! Har du råd med allt sånt här till mig? Frågar hon glatt efter att hängt efter An i säkert 25 butiker. Ja då, kom så går vi hem till mig! An bor i en stor vit villa med trädörr. Oj, vad stort! Där finns många rum; ett kök, tre toaletter (en till varje familjemedlem), Ett vardags rum, tre sovrum (två till An, ett sovrum och ett lekrum, och ett sovrum till An:s föräldrar), två gäst rum, och ett varsit rum till An:s föräldrar. Det är ingen hemma. I An:s rum finns det säkert tusen saker! tänker Sussi när An öppnar dörren tilll sitt rum. Det är stort, ljusblått och luftigt. I ena hörnet står en enkel träsäng målad i vitt, och över sängen hänger en sänghimmel. I taket hänger en 'rysch pysch' lampa, alltså en lampa med ett överdrag som liknar en ballett kjol. På golvet ligger trasmattor i vitt och ljusblått, och i andra änden av rummet står en bokhålla med böcker, under är det lådor med kläder i, berättar An. Alldeles bredvid hänger en anslagstavla, med massor av affischer av Madonna på. förutom det hänger det massor av hjärtan och kärleks brev, pappers kort och bilder ifrån killar hon har varit ihop med. Alla dom sitter fakt, fint och prydligt på den stora tavlan. An drar ut en låda på den stora byrån och erbjuder Sussi en halstablett. Nej tack! säger hon och skakar på huvudet... det behövs inte! Joo.. Du får ta hur många du vill! säger An. Nej tack, säger jag! Jag vill inte ha! säger Sussi. Okey okey! utropar An som inte vill bli ovän med Sussi. Ska vi dricka varm choklad? Vi tar in det till mitt andra rum! Hon rusar ner tilll det stora marmor köket och kommer upp igen. Nu är An på sitt party-party humör... Hon knuffar upp dörren till sitt rum och Sussi möts av en otrolig syn! Ett litet rum, alldeles för stökigt, svarta väggar med lila prickar, stället för lampa hänger där en discokula och skrivbordet är fullt av kläder, smink , tidningar och cd:skivor. Vad... Coolt? Säger Sussi och ler lite osäkert. An skyfflar undan en hög kläder och sätter sig på golvet. Du...jag tänkte att vi skulle göra om dig lite.. säger hon. Hon pekar på påsarna på golvet. Hon tar fram kläderna och Sussi börjar klä av sig. en kort, kort, svart magtröja med glittertext: SUNSHINE , drar hon på sig. Ett par svarta jeans och ett par svarta gympadojor. Sussi tillåter An att göra om hennes nästan råttfärgade hår. An färgar Sussis hår mörkbrunt och vofflar det med en våffeltång. Hon sätter upp det i en fläta och toppar hennes lugg. An har ett par silvriga hårspännen hon sätter i Sussis hår, ett silvrigt skärp hon drar runt Sussis midja och så sminkar hon henne, bara lite läppglans och ögonskugga blir snyggt på dig...! Säger hon. Sussi får inte titta sig i den enorma spegeln i sovrummet, så att hon får nästan en chock när hon ser sig i spegeln. Gud va´ snyggt! Utropar hon och putar med munnen som hon gjort några timmar innan. Sen kommer hon att tänka på mamma och pappa. Tack så jättemycket för chokladen och tipsen, Sussi kastar en snabb blick mot den orörda chokladen men bryr sig inte. Jag måste nog gå nu An..säger hon och kramar om An. An viskar 'hejdå' olyckligt. Men kan du inte sova hos mig? Frågar hon sen. Jo...bara jag får låna telefonen och ringa. An tar fram telefonen ur högen av kläder och ringer: 0702343487, pappas mobil nummer.
Hallå? Det är Ulrik. Ja..hej..det är Sussi. Förlåt om jag inte hört av mig...jag är hemma hos An.
Va??!! Du vet mycket väl att du inte får gå dit.. och du skulle sagt till! Sussi! Jag vill att du kommer hem nu!
Nehej... men jag får visst gå dit det är inte du som bestämmer, och innan du avbryter mig vill jag säga att jag tänker sova över där i natt! Så det så.. Klick! Tyvärr är det så att An har högtalare så att alla i hela huset hör, även om det bara är hon där är det väldigt pinsamt, och Sussis pappa la på alldeles nyss så att det betydde varken 'ja' eller 'nej'. An såg olycklig ut. Varför? Viskade hon. Jag vet...min pappa är sådär...men du ska vi inte äta upp? frågar Sussi. Jo! Det är klart! Nu lyser An upp. Absolut! Dom tar varsin macka i handen och går ner till köket. Där äter dom upp och går till vänster; till An:s badrum. Där ser det ut som .. vanligt, för en gångs skull. Ett badrum med gråa och vita kakelplattor på väggarna, ett vitt handfat, en toalett och ett litet bubbelbadkar, det är det ända som skiljer. I badrums skåpet står massor av tvålar och oljor, hårspay och hårgelè, tofsar och tandborstar. Här har du en! Säger An och räcker Sussi en röd. Tackar! Säger Sussi och tar lite tandkräm. Det är förstås den dyra sorten med '2 in 1' stående på paketet. Nu ska dom gå och lägga sig, rena och klara. Sussi har får låna ett nattlinne av An och dom tittar på ett jätte tråkigt tv program om klonade hundar. An stänger av Tv:n och släcker lampan. Godnatt Sussi! Gäspar An. Godnatt! Nästa morgon har dom bråttom... På med dom nya kläderna och så snabb frukost. Vi kom försent tack vare att An:s frisyr såg bra ut. Det vill säga, hon tyckte inte det, så hon ville promt göra om den i skolan på toaletten, och Sussi skulle vänta på henne. När dom kom in i klassrummet var det helt tyst, alla satt rakt i sina bänkar och läste. När Sussi och An kom in sa fröken att hon ville prata med dom. Genast blev det lite mummel och rop: Det var inte jag som sa något! Okey, nu kommer det! viskar An. Fröken säger att dom uppfört sig dåligt och självupptaget. Då börjar An att gråta. Det vill säga lådsasgråta. Hon skyller allt på Sussi och fröken blir rasande. An! Så var det inte alls! Jag vet att Sussi inte skulle göra något sånt! Skärp dig! Och Sussi, jag vet att det inte är ditt fel! Gunnel rusar iväg till klassrummet medans Sussi ger henne en tacksam blick. Din idiot! Fräser An. Jag hatar dig!! Jag skulle vara med dig för att jag ville visa att jag kunde vara med vem jag vill! An ger Sussi en örfil så att hon svimmar. När hon vaknar igen så är hon hos sjuksyster. Hon har en vit linne klänning på sig, bredvid henne sitter pappa, fröken och resten av klassen. Hon har sin vanliga hårfärg igen och hennes nya kläder är utom synhåll. An! Suckar fröken. Hon har stuckit. Sussi blundar igen och önskar att allt bara varit en dröm, en mardröm. Erik, klassens sötaste kille, kommer fram till Sussi. An är en idiot! Du är mycket smartare, sötare och ... han stryker en hårslinga, våt av tårar hon gråtit när hon sov, bort ifrån ansiktet. Han säger inget mer, utan står bara där. Nu för första gången på dagen kan hon känna sig glad. Förlåt! viskar hon i det tysta rummet. Jag menade det inte! Vi vet det! Säger fröken. Pappa lutar sig över henne. Jag är skyldig dig en ursäkt, men jag visste nästan att det skulle bli såhär.. Förlåter du mig för att jag lägger mig i? Ja.. ler Sussi. Absolut!
Slut.

Skriven av: Lippan

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren