Publicerat
Kategori: Novell

På semester i Halloween

På semester i Halloween
I den lilla svenska staden Halloween firar man allhelgonadagen på ett väldigt speciellt sätt. Det var just i den staden som helgonen uppkom och genom det så kallar man till sig alla slags helgon till kyrkogården. Alla byns invånare måste medverka, även turister, annars blir man straffad. En man blev spårlöst försvunnen just efter 12-slaget bara för att han inte funnits på plats på kyrkogården. Ingen ska vara utklädd till något, då anses det som att förolämpa helgonen. Ett år var det en flicka, vars familj campade på stadens campingplats, som hade tänkt festa loss under ”Halloween” men istället förvandlades hennes liv till en enda röra…
Angelica blängde surt på sin lillebror, alltid skulle han ta överslafen i husvagnen när de campade. Hon ville inte alls fira någon Halloween i år, det gjorde bara småungar och hon hade ju ändå fyllt 13 år i somras. Men mamma hade vägrat låta Pelle springa omkring själv på stan och skrika ”bus eller godis”, så därför hade hon packat ner Angelicas spökdräkt också. Vad de inte visste var ju att ingen skulle vara hemma på Halloween förutom de. Mamma och pappa hade köpt sig en flaska vin och berett sig på en barnfri kväll. Inga spökerier för deras del.
Lillebror Pelle dansade ivrigt runt omkring Angelicas ben och ryckte otåligt i hennes armar.
- Angel, kom nu! Vi kommer inte få något godis alls så som du sölar!
- Vem bryr sig om godis, man blir bara tjock av det, skyll inte på mig när du sen spricker.
Ungdomarna gav sig av och innan de hann fram till det första huset, stannade Angelica. Hon drog av sig spökdräkten och skulle just till att slänga den i buskarna då hon fick syn på en massa folk på väg till kyrkogården. Begravning? Nej inte så sent på kvällen, det här måste undersökas.
- Pelle, om du börjar gå till de första husen så kommer jag efter sen. Jag ska bara… kolla en sak… okej?
Pelle travade glatt iväg och Angelika smög närmare kyrkogården. Alla människor hade samlats i en stor ring och utan att varken synas eller höras smälte hon in i ringen. Prästen i mitten började sjunga en sång på engelska och fast Angelica inte förstod ett skvatt så föll hon in i stämman. Om och om igen upprepade de sången och Angelica glömde totalt bort Pelle. Luften fylldes av tät dimma och en plötslig kyla svepte över staden.
När den högtidliga ceremonin var slut började folk att prata och skratta, men Angelica stod som förstenad, vad menades med allt detta? Hon frågade en annan flicka i hennes egen ålder som förklarade hur allt låg till. Då brast allt inom Angelica, hon förstod att hennes familj måste ha dött utan att hon visste om det… … … … … SLUT


Av. Camilla Nilsson

Skriven av: Camilla Nilsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren