Publicerat
Kategori: Novell

Parasitosis

Den första såg han i toalettskålen när han reste sig upp, en kvick rörelse på vattenytan. Han böjde sig fram och höll andan någon sekund för att höra bättre. Återigen en snabb vispande rörelse som krusade vattenytan. Då såg han den. Ur hans avföring stack det ut en insektsstjärt , den var tvådelad och hade en mängd genomskinliga trådar som rörde sig sakta fram och tillbaka i toalettvattnet. Insektsstjärten skakade till igen och nu såg han delar av dess bepansrade underkropp. Den försökte gräva sig ut.

Han slängde ned toalettlocket och spolade omedelbart. Den där saken kom från honom, hans kropp. Det var ett unikt tillfälle att studera dess beteende. Nästa tecken av parasiterna såg han inte, han kände det. Det började när han satt framför datorn. Det kittlade till i anus. Han bytte ställning något men det gick inte över. Han kliade men det blev bara värre. På nätet hittade han bilder och diagram över parasiternas komplicerade livscykler. Han identifierade parasiten som en Trophozoid Spongiformi. Det är en organism lever i vattendrag men även längs kusten.

Den existerar i flera former under sin livscykel. Först i cystform, då den hibernerar i ett så kallat Dauerstadie då den tål extrema temperaturväxlingar och pH. Cystorna borrar sig in i fötterna och via blodbanan söker de sig till levern, lungorna eller hjärnan där de förökar sig obehindrat. Cystorna vecklar ut sig och övergår till äggform. Äggen kallas vakuoler. Vakuolerna framkallar en rad allergiska reaktioner hos värdorganismen såsom flammande hudrodnad, klåda, illamående och diarré. En obehandlad Trophozoidinfektion leder till leverabscess och slutligen döden. De äter bokstavligen upp levern, hjärnan eller lungvävnaden inifrån.

Efter kliandet i anus kom utslagen, stora röda fläckar i ljumskarna och över magen. De kliade något fruktansvärt, speciellt på natten. Han fick en läkare att skriva ut kortisonkräm men berättade inte om insekterna. HAn behövde veta mer först, han behövde ett levande exemplar. Från och med nu studerade han sin avföring noggrant. Han skaffade engångshandskar och en hink att förvara parasiterna i men alla försök att fånga en av dem misslyckades. Så fort han fick tag i en stjärtfena och skulle dra upp den ur vattnet så försvann den. han försökte engagera sina vänner i jakten på parasiterna. Men de var alla hopplöst oförstående inför hans problem. De bad honom ta det lugnt, stressa av, inte begrava sig i läkarböcker och ställa diagnoser på sig själv.

Han lyckades till slut dra ut en trophozoid ur sin kropp i duschen. Han virade in den i en handduk och tog en taxi till Sahlgrenska universitetssjukhuset. ”Jag har fångat en,” utbrast han triumfatoriskt till receptionisten. Han visade trophozoiden för både förbipasserande personal och patienter i väntrummet. Den lever, den är fortfarande varm förklarade han upphetsat. De tittade på honom med chock och avsky. Han förstod att de blev äcklade, det är inte många som sett en trophozoid på så nära håll; om de har sett en överhuvudtaget. Han vecklade upp handduken på doktor Carlanders kontor och berättade allt. Doktorn tittade i hans handduk men sa ingenting utan lyssnade noggrant. Han skrev ut 200 tabletter Stesolid att äta vid behov. Han förstod inte riktigt varför, Stesolid är ett lugnande medel. Det kan vara så att doktorn vill lugna tarmarna så att cytostatikan enklare kan driva parasiterna ur kroppen.

Trophozoiden påverkar inte bara hjärnan och nervsystemet hos värden utan även beteendet. Parasiten gör sin värdorganism både mer agressiv och mer sexuellt agressiv. Allt för att smittan ska spridas vidare. Trophozoiden överför sina cystor genom bett eller andra kroppsvätskor. Cystorna penetrerar partnerns vagina eller anus, så kallad vaginal parasitos respektive parasitosis ani. Inte sällan leder infektionen i hjärnan till paranoia och manier då den drabbade skriver ner sina upplevelser och tankar kring parasitinvasionen i sjuklig detalj.






















Skriven av: Fredrik

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren