Publicerat
Kategori: Novell

Påsken är kommen

Påskafton hade kommit, dagarna fram till dess hade gått med stormsteg. Den gula lilla kycklingen gick och pickade i hönsgården ovetande om att den skulle förlora sina fjädrar för att bli dekoration på ett köksbord.
Inne i huset gick familjen Gunnarson omkring med ett strålande humör och påskpyntade hela huset.
Ute i hönsgården låg Greta och värpte ägg även hon ovetande om att hennes kära ägg snart skulle bli målade på och användas som en slags leksak för barnen.
Pappan i huset försökte idag sluta röka, han hade tidigare lovat barnen att på påskafton skulle det ske. Men pappan fick sådan fruktansvärd huvudvärk, trötthet och irritation utav abstinensen så han fuskade lite.
Han hade i smyg köpt en snusdosa men nu kunde han inte minnas vart han hade lagt den. Pappan mindes plötsligt att han senast varit ute i hönsgården och tittat till Greta när hon värpte, kanske hade han glömt snusdosan där?
Han bestämde sig för att gå ut och leta innan barnen hittade den och upptäckte hans lilla hemlighet. Precis när pappan stod redo i dörren kom barnen springandes.
- ve och fasa
Barnen var på väg ut till hönsgården för att rycka fjädrarna av den pickande kycklingen och ta äggen utav den värpande hönan. Pappan skyndade efter ut till hönsgården, väl framme fick han till sin förvåning se att den värpande hönan Greta låg och värpte på hans snusdosa.
Hur skulle han nu bära sig åt för att få tag i den?
Lyfter han upp Greta kommer hon att bli rasande och därmed ge ifrån sig ett kackel som kommer få barnen att rusa in och upptäcka hans lilla hemlighet.
Pappan kom då ihåg att han hade en blyertspenna i fickan. Om han tar pennan och försiktigt puttar snusdosan åt sidan kommer hönan Greta inte att märka honom och barnen kommer då fortsätta roa sig med att rycka fjädrarna av den pickande kycklingen. Så fick det bli, pappan gick fram till Greta och så försiktigt han nånsin kunde puttade han på snusdosan.
Men Greta märkte snart vad som stod på och blev som tokig. Hon kacklade och pickad emot pappan i ett tappert försök att försvara sina älskade ägg.
Hur i allsin dar skulle hon förstå att pappan bara ville åt snusdosan?
Pappan som fick panik då han hörde barnen närma sig grep tag i det första han såg. Mammans kvarglömda sjal, han slet upp den och kastade den över den hysteriska hönan som då reste sig en aning. På en bråkdels sekund fick han tag i snusdosa och stoppade den i fickan.
I samma stund kom barnen inspringandes och undrade vad som stod på. Pappan förklarade då att lilla Greta så oturligt nog hade fastnat i mammans sjal men att allt nu var bra.
Familjen Gunnarsons påskfirande fortsatte därefter som om ingenting hade hänt och pappan bestämde sig för att han även skulle sluta snusa.

Av: Madelene Lantz
2004-04-03



Skriven av: madelene lantz

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren