Publicerat
Kategori: Novell

Pierre Bouleau - Ett Nobeltal Del 1 av 5

För ett drygt år sedan fann en avlägsen släkting till mig plötsligt och oväntat en samling märkliga dokument vilka, visade det sig, var författade av min farfars far Pierre Bouleau d.ä. Jag gavs omgående en möjlighet att studera denna min namnes tidigare okända kvarlåtenskap och kunde då, med stor förvåning, konstatera att den bestod i en i det närmaste fullbordad roman likväl som en samling dagboksanteckningar.

Genom dessa texter gavs jag en inblick i en för mig okänd del av denne författares sista år i livet, en tid präglad av en allt eskalerande sinnessjukdom. Jag delgavs hans tankar kring skapandet, likväl som hans kamp emot och slutliga kapitulation inför den sjukdom vilken, om än indirekt, kom att orsaka hans död.

Det som speciellt fångade mitt intresse var frågan hur sjukdomen kom att påverkade hans skrivande. Hur den präglade den roman han vid tidpunkten arbetade med, likväl som den dagbok han förde. Det svar jag gavs kan synas entydigt.

De sista åren tycks det som om fantasi och verklighet allt mer flutit samman; som om den för de flesta entydiga och ytterst påtagliga gränslinjen mellan dessa båda entiteter, icke längre var
honom skönjbar.

Frågan är dock huruvida detta enkom skall förklaras med den sinnessjukdom han led av?
För mig, som författare, ter det sig icke fullt så enkelt.

För min farfars far var fantasin, livet igenom och långt före det att sjukdomen blivit till en del av hans person, ett instrument för det skapande åt vilket han hängav sig och personligen vill jag hävda att den upptäcktsresa i gränslandet fantasi/verklighet som kom att sysselsätta denne man, mer eller mindre bör betraktas som en nödvändig förutsättning för det konstnärliga skapandet.

Likt min farfars far genom sin kvarlåtenskap lät bibringa mig sina tankar kring författarskapet önskar jag denna afton delge er, kära åhörare, några av mina reflektioner kring detta ämne. Jag önskar dock, så här inledningsvis, betona att mina anspråk icke är att presentera några universella sanningar vilka kan sägas vara gällande för alla i mitt skrå. De tankar jag har för avsikt att framlägga bör, även om de stundtals kan synas allmängiltiga, betraktas som mina och enkom mina.

Skriven av: Pierre Bouleau

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren