Publicerat
Kategori: Novell

Potatiskanonen

Potatiskanonen
Tim går genom det rödgröna jordgubbsfältet. Han följer den raka vägen genom jordgubbsfältet och går steg för steg långsamt. Det var varmt ute, men inte stekhett fast ovanligt varmt för att vara en junidag. En söt lukt fyller hela Tims näsa och han tar ett stort djup andetag. Det enda som syns är toppen av huvud och hans smala axlar. Han tar sedan ett stort fotsteg framåt och vinden leker med hans hår. Himlen är blå, inga moln syns, solens strålar bränner mot hans kind och han känner sig smått glad för att det är idag som sommarlovet börjar.

-Erik, ta fram potatiskanonen!
-Nej fan chilla, vi måste limma ihop två till PVC-rör.
Erik limmar ihop två till gråa PVC-rör och går ut mot Erik. De har varit och köpt en potatispåse på 2 kg och en stor måltavla på det närmaste köpcentrumet. De går ut mot jordgbbsfältet och sätter upp måltavlan. Den är 2 meter hög och har 5 träffytor. Färgen är svart och röd. Det är metall på stången och plast på måltavlan.
-Vi får 1-5 poäng för varje träffyta säger Joel.

De går sedan in till den rödvita stugan för att hämta vatten eftersom det är en varm dag. Erik och Joel fyller upp varsitt stort glas vatten och går ut mot jordgubbsfältet. De hämtar två svarta plaststolar och sätter sig snabbt ner.
-Vi kör sten, sax, påse om vem som kör först säger Erik.
Erik vinner och går ut mot jordgubbsfältet med potatiskanonen på axeln och hårsprayen samt potatisen i andra handen. Han trycker in potatisen i röret och öppnar locket. Han sprayar därefter in hårspray. Han stänger sedan kvickt locket. Efter det ställer han sig nervöst upp och blundar in med ögonlocken över sina blåa ögon. Sedan andas han in tungt genom munnen. Han öppnar sedan ögonen och trycker spänt på avfyraren. Boom! Potatisen flyger 200 meter bort ut på fältet och Erik träffar måltavlan. Potatisen blir sedan till tre bitar och glider ner från tavlan.
-Vad ska vi göra nu frågar Erik?
-Jag vet vi sätter fast en spik på potatisen så att den fäster säger Joel.
-Ja bra idé Joel, jag går och hämtar spikar.

Erik går mot trästugan och hämtar fem rostiga spikar som inte är så vassa, vilket inte var så konstigt med tanke på att det såg ut som om de inte hade rörts på 100 år. Han går sedan mot majsfältet. Joel går då längre fram på gräset in mot jordgubbsfältet och trycker fast två spikar i potatisen. Han går sedan närmare in mot jordgubbsfältet och trycker sedan skakandes på knappen. Boom! Potatisen flyger 100 meter bort, men han missar.
-Fan säger Joel och sparkar hårt i marken!
Erik går sedan upp och försöker fast utan spikar. Han trycker på knappen. Flopp! Potatisen fastnar i kanonen och rullar en meter bort. Erik slår i luften av ilska. Nu var det Joels tur, han trycker på knappen och potatisen flyger 200 meter bort men fäster inte även med spikarna.
-Fan det funkar inte heller
De fortsätter sedan därför med att skjuta vanliga potatisar utan spikar.

Tim plockar jordgubbe efter jordgubbe ur de gröna bladen. Han ska hålla på tills det blir mörkt vilket var ganska sent eftersom det var tidig sommar. Tim känner sig lite orolig för att han har hört flera smällar men han tänker att det är grannarna som är igång med luftpistolen vilket inte var så särskilt ovanligt så här års.
Boom! Han hör ytterligare en smäll fast högre och hamnar snabbt ner på marken av rädsla. Han tänker att de kanske skjuter ut på fältet och blir orolig. Han går sedan för att kolla vad det är men han ser inget så han tänker att de fortfarande skjuter med luftpistolen i deras trädgård. Tim fortsätter med plockandet och tänker inte på dem.

-Nu har vi skjutit vanligt utan spikar och vad ska vi göra om spikarna inte fungerar säger Joel frågandes?
-Hmmmm jag vet vi hämtar skruvar istället!
-Bra idé säger Joel.
Joel går i hastig fart in i träboden som Joel och Erik byggt förra sommarn. Joel hämtar en blå låda med silvriga skruvar och börjar gå ut, men plötsligt glider lådan ur handen på honom och ramlar mot det hårda cementgolvet. Han böjer sig ner och plockar upp lådan. Joel hukar sig sedan ner i dörrgången och går ut ur träboden mot det gröna somriga gräset.

Joel går upp mot Erik och de ställer sig bredvid varandra på gräset.
-Vem kör först frågar Joel?
-Du Joel!
Joel går då fram och öppnar lådan och tar fram en silvrig skruv och trycker in den i potatisen. Han trycker sedan in den i röret och öppnar locket och sprayar i hårspray. Joel blir lite spänd för han har sett på internet att de har exploderat och om den gör det får han splitter på sig, men han bestämmer sig för att köra ändå. Han går då fram mot fältet och ställer sig upp. Han lyfter sedan upp kanonen spänt och siktar mot måltavlan. Han trycker sedan darrandes på tändaren.
Flopp!
Potatisen landar 1 meter ifrån honom och Joel bryter ut i skratt. Sedan är det Eriks tur. Han ställer sig en bit bort från fältet så Joel backar. Han hämtar sedan en stor potatis och trycker in den i röret och hämtar den gråa hårsprayen och öppnar locket och sprayar in. Han sätter sig sedan ner och lägger kanonen på marken för säkerhets skull. Sedan siktar han in en bit över måltavlan och trycker hastigt på avfyraren.
Boom!
Potatisen flyger som en båge mot måltavlan och fäster direkt utan något problem.
Äntligen säger Erik högt!
Vänta, jag är lite hungrig säger Joel!
Jag med säger Erik, vi går in och lagar mat.
De går sedan in i stugan och börjar laga mat. De bestämmer sig för att laga pannkaka med sylt.

Tim går genom fältet närmare mot ungdomarnas hus och känner sig lättad för att luftpistolsmällarna har avtagit. De kanske har slutat nu tänker Tim, så jag kan nog börja plocka jordgubbar utanför deras hus utan någon risk att ammunitionen träffar mig. Tim kollar bort mot deras hus och ser gråa plaströr och undrar vad det är, men tänker att det måste vara avloppsrör. Han börjar sedan plocka igen och när han är klar så bestämmer han sig för att gå längre ut mot fältet med riktning mot huset. Det går bra och han böjer sig ner och börjar plocka jordgubbar in i korgen, som hans mamma hade gjort åt honom förra året.

Skriven av: Alex Hedberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren