Publicerat
Kategori: Novell

Rolf Ernst von Bymern

Rolf Ernst von Bymern


I stockholm var det som vanligt denna vackra måndag i april . Fåglarna kvittrade lyckligt ovetande om vad var på gång , en tant fick hjälp av en ung man över en livligt trafikerad gata, två bilar krockade med en smäll och en stackars kriminell ungdom vart knuffad framför ett tunnelbanetåg. Men det var som vanligt i stockholm och ingen vart förvånad över detta. På systembolaget stod folk redan i kö för att köpa diverse alkoholhaltiga drycker. I en av köerna stod det en man i 50års åldern ,välkammad och prydlig , han är bara två nummer ifrån kassan då hans telefon ringer och han skyndar sej att svara , Ja det är Rolf Ernst von bymern speaking , sade han högt så att tanten som stod bredvid honom hoppade till och gick iväg en bit. Javisst va vi ska ju outsoursa nu på måndag så jag ska åka till tokyo i ett år nu ,sade han högt .
Jodå aktie kursen gick upp med flera tusen spänn så att nu är man på kvisten igen , köpte föresten ett företag häromdan BMW tror jag det hette ,ska stycka up det och göra bitchanges av alltihop. Nu var det bara ett nummer kvar och han tittade på kassörskan och skrek , Jadå min businessmanager ska åckså till tokyo vi ska gör realtime bizniz , vid ordet bizniz så snurrade han runt och låtsades dra pistolen som en cowboy mot mannen bakom som backade flera meter bort. Ja visst jag måste tjacka nu det are my turn inthe KASSA skrekhan så att alla hörde och en del vände i dörren för dom trodde att det var ett rån på gång, men tro inte att nån endaste människa ringde polisen eller så dom gick bara till ett annat bolag och köpte sprit för att bota sin ångest över livets menigslöshet. När det vart hans tur så ställde han sej bredbent och tittade kassörskan djupt in i ögonen ,Jag vill ha åtta flaskor marinella tack ,sa han med djup och myndig röst. Kassörskan tittade på honom och gick i väg och hämtade flaskorna skakandes på sitt huvud ,en migrän hade redan börjat växa fram bakom pannbenet ,hon skulle försöka sno lite med sej hem ikväll också så att hon kunde supa bort alla tankar ur skallen och bli medvetslös, det var enda sättet för henne att inte få mardrömmar om alla konstiga typer som hon mötte varje dag. Snart vart hon tvungen att gå ut i verkligheten igen och ta med flaskorna ut till kunden. Framme vid disken stod mannen som hade talat så högt i mobilen och skakade ,hoppas hoppas hoppas ,tänkte han. Efter vad som kändes som en evighet så kom kassörskan ut med varorna och slog in det i kassa apparaten ,Det blir 287,50 tack ,sa hon utan att titta på honom.
Mannen sträckte upp sej och tog upp en plastpåse ur innerfickan ,den slängde han upp på disken och tömde ut en massa mynt och några få sedlar ,det är jämt ,sade han tog sina flaskor opch sprang så fort han kunde ut ur butiken. Kassörskan stod kvar i flera minuter och skakade och gnuggade sina tinningar hårt , sedan gick hon långsamt ut genom bakdörren med en back starköl . Hon kom aldrig mer tillbaka...



Mannen som hade kallat sej Rolf Ernst von Bymern gick nu ut från centrum i riktning mot rinkeby ,han gick förbi tunnelbane stationen och in på en ödetomt där det låg ett gammalt magasin som ingen använde, han ställde sej utanför och tog av sej kostymen och skorna och packade ner allt i en påse sen tog han på sej ett par trasiga rosa mysbyxor och en rock som var grå av smuts och bara räckte till knäna. Han gömde sina finkläder under lastkajen och klättrade upp och klev in genom en stor skjut dörr som hade ett glapp där man precis kunde klämma sej in .Där inne var det en stor öppen yta och 30 meter bort var det en före detta kontors avdelning och dit styrde han sina steg i rask takt. Han knackade den hemliga knackningen så att de som var där inne skulle förstå att det var han som kom, sen klev han in och sa, Är det nån som vill ha en sup kanske ,och där satt Bempe ,Sverre och svarte sixten och alla jublade ,Åh Roffe Boffe du klarade det du borde ha nobel priset i skådespeleri . Roffe log med hela ansiktet och kråmade sej som en tupp . Jag offrade mej för den goda sakens skull ,vi var tvugna att ha brännvin och då ordna jag det men imorrn är det din tur Sverre .Sverre skakade på huvet och skrattade ,ja okej då jag får väl göra mitt bästa då, sade han . Han hade redan funderat ut en plan som kunde funka ,han skulle gå in baklänges med en potatis säck över huvudet och låtsas vara blind samtidigt som han sjöng skotska national sången baklänges ,sedan skulle han bara lämna fram en lapp där det stod åtta sjuttiofemmor marinella ,det borde funka...



Kassörskan som varje dag träffade de mest otroliga typer började dricka mer och mer stark öl och sprit. Hon träffade andra alkisar som åckså drack varje dag ,efter tre månader så vart hon vräkt men det gjorde inget för hon hade hört talas om ett gammalt magasin där man kunde bo bara man akta sej för polisen och kunde den hemliga knackningen. Dit skulle hon nu söka tillträde......


Skriven av Rikard Olsson Augusti 03

Skriven av: Rikard Olsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren