Publicerat
Kategori: Novell

Rosen & den mentalsjuke

04.17
Ett arbetsrum. Tomt. Papper i en röra. En halväten smörgås. Några vissnande blommor utspridda på golvet. Telefonluren dinglande över bordskanten. Några lågmälda röster hörs ifrån ett angränsande rum. Det skulle kunna vara en vanlig lägenhet. Men det är det inte… Något har hänt här. Något fruktansvärt!

03.25
Människor kommer in i lägenheten, högljutt pratandes. De går direkt in i arbetsrummet. Ser någon som ligger livlös på golvet. Undersöker henne. Täcker henne sedan med plast och skriver något på ett papper. Två människor går runt med ett vitt pulver som de strör på alla möbler. En annan person går och studerar den tjocka mattan. En tjock gubbe står med en kaffemugg i handen och ser trött ut. Några kommer och för bort kroppen.

02.46
En medelålders man ringer på dörren. Igen. Och ännu en gång. Knackar en gång. Lite hårdare. Känner sedan på dörren, finner att den är öppen och kliver in i lägenheten. Han ropar. Går runt i alla rummen. Kommer in i arbetsrummet. Ser en kvinna ligga på golvet omringad av blod. Mannen skriker. Skriker. Men kvinnan reser sig inte upp och frågar vad som står på. Hon är död. Mannen tar upp sin mobiltelefon och ringer polisen. Efter några minuter går han igen.

01.07
En kvinna sitter på mattan. Hon är sårad och blodet rinner ur hennes otaliga sår. Hon sträcker sig efter telefonluren för att ringa en ambulans. Hon gnäller och kvider. Får tag i telefonluren, men faller ihop och tappar den. Hon försöker resa sig upp igen, men stannar till mitt i en rörelse och sjunker ner igen. Hennes ögon är öppna… Men hjärtat har slutat slå.

00.54
En man med kniv. Hugger. Sticker. Vrålar. Gråter. Låter kniven falla och betraktar den blödande kvinnan som ber honom att hjälpa henne. Ringa efter en ambulans. Mannen ramlar baklänges och ligger där och gråter. Till slut tar han sin kniv och skär sönder sina handleder. Han stapplar fram till kvinnan, kysser hennes kind. Mannen öppnar ett fönster och hoppar.

00.38
En kvinna och en man står mitt emot varandra. Mannen ler. Kvinnan skrattar. De går emot varandra och kramas ömt. Kvinnan drar sig tillbaka. Mannen greppar en kniv som ligger på skrivbordet. Kvinnan skrattar inte längre. Hon ser rädd ut. Mannen ler inte heller längre. Han ser plågad ut. Närmar sig kvinnan och knuffar omkull henne.

00.10
En man sitter vid ett skrivbord och äter en smörgås. Han tittar på några papper som ligger framför honom. Det knackar på dörren. Mannen går och öppnar. En kvinna kommer in. Hon håller en bukett blommor i handen som hon ger mannen. Han kastar de på golvet. Kvinnan skriker något. Mannen slår händerna för ansiktet och börjar plocka upp blommorna. Kvinnan fortsätter skrika. Mannen ser upp och reser sig. Kvinnan omfamnar honom. Mannen skriker. Vrålar, tjuter, skriker. Kvinnan stirrar på honom. Han sluter ögonen och när han sedan tittar upp ler han.

22.24
En kvinna sitter hemma i sitt hus. Framför henne står en vas med vita rosor. Hon ser fundersam ut. Hon lyfter handen, men hejdar sig och lägger den på bordet. Men så höjer hon den igen, griper tag i telefonluren och börjar slå ett nummer.

21.47
En man och en kvinna kommer ut ifrån en restaurang. De skrattar och pratar. Mannen tar upp en lapp och skriver något. Kvinnan ler och tar emot lappen. Sedan skiljs de åt. Kvinnan håller en ros i handen.

19.15
En kvinna sitter vid ett bord på en restaurang. Hon verkar vänta på någon, sneglar på klockan. En man kommer fram till henne. Ger henne en puss innan han slår sig ner. Han ger henne en gul ros. Kvinnan säger något. Mannen nickar och lyssnar. Sedan beställer de in sin mat.

18.35
En man står framför spegeln i sin lägenhet. Han granskar sig själv, vänder sig sedan om och dricker något ur ett glas. Sedan tar han en bukett med rosor, väljer ut den finaste och lämnar lägenheten.

17.42
En kvinna ligger och skumbadar i sitt hus. I handen håller hon en mörkröd ros. Hon småler och granskar rosen från alla vinklar. Hon lägger ifrån sig rosen och sjunker ner under vattenytan. Hennes huvud dyker upp lite senare. Hon är alldeles röd i ansiktet och ser lite besviken ut. Hon drunknade inte den här gången heller.

15.07
En park. En man står och påtar i jorden, nära en rosenbuske. En kvinna kommer förbi och säger något, samtidigt som hon pekar på rosenbusken. Mannen ler och svarar. Kvinnan börjar sedan gråta. Mannen går fram till henne och ger henne en mörkröd ros. Kvinnan skrattar. Tackar. Plöstligt kommer en trädgårdsmästare i blå overall fram till mannen. Skriker. Gormar. Pekar på rosenbusken. Mannen håller upp händerna. Backar. Sneglar på kvinnan som ser förvånad ut. Trädgårdsmästaren går argt därifrån. Mannen frågar kvinnan något. Hon svarar och sedan skiljs de åt.

14.20
En begravning. Massor av svartklädda människor som tågar ut ur kyrkan. Först går en kvinna som ser mycket sorgsen ut. Någon kommer fram och beklagar sorgen. Kvinnan nickar tyst. Tar sedan fram ett fotografi av en gammal kvinna, stirrar på det och börjar gråta. Sedan slänger hon iväg fotot och skyndar sig iväg.

12.54
Ett mentalsjukhus. Det är dags för några intagna att släppas ut. Fyra stycken är de, som ska få friheten åter. Nu öppnas porten och de fyra kommer ut. Först går en man som skrattar högt. Han stannar i trädgården och plockar en gul ros, varefter han springer ut från sjukhusets område.






Skriven av: Emelie

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren