Publicerat
Kategori: Novell

Ruccola

Erna sitter framför sina gråa laptop och stirrar sig blind på skärmen. Hon märker att hennes ögon inte längre fokuserar på skärmen och hon är inte säker om hon tittar rakt fram eller åt sidan. Hon kan inte fästa blicken. Om hon blinkar till vet hon att hon kan fästa blicken igen, men hon gillar känslan av att låta ögonen torka ut. Hon hamnar i en slags trans och tankarna flyger runt i huvudet på henne. Hur länge kan hon hålla sig utan att blinka? Motvilligt men reflexartat blinkar hon till. Ögonlocken känns tunga som betong och de ramlar bara ner. Hon ser svarta prickar runt om i rummet. Erna gnuggar sig i ögonen och tanken på att sitta kvar vid laptopen är inte lockande. Om hon tittar på skärmen blir hon blind tänker hon. Tvångstankarna flyter upp vid ytan och hon fäller ner skärmen på sin laptop. Hon tänker att om hon stänger ner datorn som man ska måste hon titta på skärmen och det klarar hon inte. Hon måste få det mörkt i rummet. Inget ljus för då blir hon blind. Efter en halv minut bestämmer sig Erna för att skärpa sig. Hon vet att hon inte kommer att bli blind bara för att hon har ljus i rummet.

Hon går ut från sitt arbetsrum och går ut i hallen för att leta upp ett paket Lucky Strike. Hon tar upp en cigarett och fattar tag i en tändare som ligger på hatthyllan. Hon går ut i köket och drar ut en stol framför spisen, hon sätter på spisfläkten och sedan tänder hon cigaretten. Hon tar djupa bloss. Erna kommer på sig själv att hon röker på samma sätt som sin mamma. Hon håller lika elegant i cigaretten som hennes mamma gör. Som liten flicka brukade Erna följa ut sin mamma för att hålla henne sällskap när hon rökte på balkongen. Hon brukade studera varje rörelse och gest som hennes mamma gjorde. Hon adopterade hennes sätt att föra sig. Det gäller allt. Allt ifrån rökning, hur hon rynkar pannan när hon koncentrerar sig, till hennes gångstil.

Ernas mobil börjar ringa och hon släcker cigaretten hastigt och går ut i hallen och hämtar hennes mobil som ligger i hennes jackfika. Hon blev förvånad över att hon ens hörde mobilen ringa. Ljudet är ju så dåligt på hennes nya mobil. Den enda anledningen till att hon köpte den var för att den var rosa. Den är egentligen för liten för Erna och hennes stora fingrar. Knapparna är små och avlånga och när man trycker på fyran trycker man även på två andra knappar. Det var Ernas pojkvän Sverker som ringde. Han ville veta om de skulle äta middag ihop efter att han slutat jobbet. Sverker jobbar i ett trendigt café. Erna hatar att gå dit. Hon tycker att det är opersonligt och stolarna och borden är för höga för att man ska kunna sitta bekvämt och äta. Hon har sagt flera gånger att hon inte tror att de vill att folk ska sitta där ens. De vill säkert bara att man köper sitt nya trendkaffe och tar det med sig. Man måste ju visa folk på stan att man är modern och köper take-away kaffe. Helst en Latte med soyamjölk. Ska man vara riktigt modern ska man ju köpa någon slags bagel till kaffet. Bageln ska helst innehålla enbart grönsaker. Självklart ska man ha trendsallad i också. Ruccolasallad är Ernas nya hatobjekt. Hon förstår inte varför alla ska ha ruccolasallad i allt. Det smakar ju inte ens gott. Erna har aldrig varit bra med att följa trender. Hon har alltid varit så sen på det. När det var modernt med kjol utanpå byxorna i mellanstadiet så hade hon fortfarande flanellskjorta instoppad i byxorna. Erna och Sverker bestämde att han skulle köpa med sig mat från jobbet och komma hem till Erna vid sjutiden. Gud nåde honom om han tar med sig ruccolasallad, tänkte Erna för sig själv. Sverker visste mycket väl hur hon hatade ruccola sallad. Det skulle inte förvåna henne om han tog med dig i alla fall, för att han glömt det.

Erna mindes när Sverker hade köpt en katt till henne när hon fyllde 23 år. Erna är allergisk mot djur och kattdjur är verkligen inte hennes favoritdjur . Hon gillar hundar mer, men bara på avstånd. Sverker måste ha glömt bort att hon inte kan ha djur omkring sig. Varför skulle han annars köpa en katt till henne, men frågan är hur han kunde glömma bort det? Erna och Sverker har varit tillsammans i tre år och han har en tendens att ”glömma” saker som Erna gillar och ogillar. Kan det vara så att han helt enkelt inte bryr sig? Erna gick ut i köket med en cigarett i hand och tände den. Hon satt och funderade på olika incidenter där Sverker gjort saker som helt går emot vad Erna gillar. Katten, ruccolasallad. Var det bara de två grejer som Sverker gjort bort sig på? Erna kom ihåg att Sverker inte hade märkt av hennes ögonfärg, eller ögonfärger. Hon har ett grönt och ett blått öga. Hur kan man inte märka en sådan grej? Hon funderade länge på om Sverker någonsin verkligen sett henne? Hade han någonsin tittat henne djupt in i ögonen? Erna kunde inte minnas något särskilt där hon märkt att hon var speciell för Sverker. Hon kände hur hennes ögon börja fyllas med tårar och hon såg nu dubbelt. Hon började tänka på vad hon egentligen tyckte om med Sverker. Han var snygg och trevlig. Det var nog allt. Hon kände ingen särskild längtan till honom och hon kunde inte minnas om hon någonsin gjort det. Varför var dem tillsammans? Om nu Sverker egentligen inte kände Erna efter tre år och det enda hon kunde säga om honom var att han var snygg och trevlig, var de verkligen ämnade för varandra? Hon bestämde sig för att lägga sig på soffan och vila en stund. Under tiden hon låg på soffan var hon på helspänn. Hon kunde inte släppa tanken om att hon och Sverker inte borde vara tillsammans. Hon bad om ett tecken.

Klockan var kvart över sju och hon väntade på att Sverker skulle komma med mat. Hon bad fortfarande om ett tecken. Sverker kom vid fem i halv åtta. Han öppnade dörren med sina egna nyklar till Ernas lägenhet som han hade tagit sig friheten att kopiera. Han sade ett snabbt Hallå, och Erna hörde hur han gick direkt ut i köket. Hon kunde höra hur matpåsarna prasslade. Hon reste sig upp från soffan och svepte en filt runt hennes axlar. Hon gick ut i köket för att i förtvivlan se vad som låg på bordet. En vegetarisk bagel med ruccolasallad.

Skriven av: Melanie

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren