Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Rymdkadett X-25 -fortsättningen

Rymdkadett X-25, som egentligen hette Nalle i förnamn hade landat på en okänd planet.
Resan dit hade tagit ca 5 år, men eftersom han färdats med ljustets hastighet så hade tiden hemma på Jorden endast gått ett par veckor.
Han checkade alla instrument ännu en gång, innan han aktiverade låsmekatroniken till slussen som ledde ut ur rymd-skeppet.
Planeten han landat på hade en atmosfär som liknade jordens, och han hade samlat in vissa grundläggande data om planetens sammansättning. Till sin hjälp hade han haft den kraftfulla superdatorn som skeppet var utrustad med.
Nu stod han i luftslussen och förberedde sig. Nalle kände lite nervositet inför inträdet i den nya världen.
Uppdraget var att hitta en planet som var beboelig för människor. Detta skulle vara avgörande för en eventuell framtid då mänskligheten skulle behöva börja kolonisera andra planeter för att motverka problem med överbefolkning och klimatologiska förändringar.

Så fort han hade klivit ut på avsatsen som trappan ner till planetens yta började med, kunde han förnimma en annalkande fara. Det var bara en känsla, men Nalle visste att han inte kunde ignorera känslor av det slaget. Ett misstag skulle obevekligen leda till att han aldrig skulle komma tillbaka till sin hemplanet Jorden, och aldrig mer träffa sin familj eller sina vänner.
-Man får inte vara för naiv på ett så här viktigt uppdrag, resonerade Nalle för sig själv, innan
han beslöt att tiden var mogen att påbörja utforskandet av planeten. Alla hans sinnen var på helspänn när han påbörjade nedstigningen till den nya okända världen.
Nalle hade sin strålpistol att försvara sig med om det skulle behövas. Inget av instrumeneten ombord hade indikerat liv på den här planeten. I alla fall inte liv som det definierades i den värld människor kände till. Men helt säker kunde han inte vara...
När han kommit ned på markytan var han omringad av exotiska växter och träd.
-Här skulle vi människor kanske kunna ha en framtid, var Nalles första intryck.
Nu påbörjade han sin första promenad på planeten som ännu inte hade något namn.
Det var snårigt och besvärligt att ta sig fram den första biten på promenaden. Men efter ett tag vande han sig och hittade en lagom takt. Han var tvungen att använda sig av sin machete för att kapa särskilt besvärliga buskar och snår.
Plötsligt var han framme vid en glänta i vegetationen. Han beslöt att ta en paus och vila upp sig en smula. Promenaden hade ju pågått i ca två och en halv timme och Nalle var lite trött. Han slog sig ner på något som mest liknade en sten.
-På den här planeten skulle vi människor faktiskt kunna bygga en bra värld åt oss, tänkte han där ha satt och vilade sig.
Plötsligt blev han varse att något rörde sig längre bort. Det verkade vara något medelstort, av ljudet och vibrationerna att döma. Nalle kände en kall kår utefter ryggen, och händerna sökte sig mot hölstret med strålpistolen.
När varelsen kom närmare kunde han se att det verkade vara en köttätande växt av något slag. En köttätande växt som kunde förflytta sig!
Nalle avlossade en serie strålpulser från sitt vapen, men varelsen fortsatte att röra sig. Nu ställde Nalle in strålstyrkan på högsta effekt. Han avfyrade strålpistolen på högsta styrka, och det verkade ge resultat; varelsen stannade upp, innan den säckade ihop en sista gång på platsen. Det läckte ut en gråbrun sörja från monstrets sällsamma konstitution.
Nu fick Nalle bråttom tillbaka till skeppet och den relativa tryggheten. Men innan han kunde flyga därifrån behövde han gå igenom en checklista för att starta uppstigningen till säkerheten i rymden igen. Trots att Nalle var mycket rädd för att det skulle komma fler varelser, gick han igenom checklistans alla punkter, innan han tryckte på knappen som startade skeppets fusionsmotor, och slutligen tog honom i från den här mardrömslika platsen.
Det var först då han äntligen kommit iväg och avståndet till planeten började kännas säkert som Nalle kunde andas ut och tacka sin lyckliga stjärna att han klarat sig. Han kände sig dock fortfarande lite orolig och rädd.
-Det är ingen bra idé att kolonisera den här planeten, kunde han torrt konstatera.
Han skulle fortsätta sökandet i rymden, tills tiden för uppdraget var slut. Då skulle han återvända till Jorden och lämna en fullständig rapport om sina upptäckter och rön till Ledningsgruppen för Rymdstyrelsen därhemma på Jorden. Jorden -en planet Nalle började längta alltmer efter.
När han äntligen lugnat ner sig, kostade han på sig lyxen att tända en god cigarr efter det vådliga äventyret nere på planet P101Z899-VR...

Gillar att skriva och läsa. Född 1966.
Johannes är medlem sedan 2016 Johannes har 14 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren